dode bijenvolken
-
- Contacteer:
Re: dode bijenvolken
Hallo 25 ingewinterd en geen dode volken (halen allemaal stuifmeel)
Hanzie 123: dode volken door spuitschade, lijkt mij sterk, denk dat andere factoren een rol spelen.
Groet Johan
Hanzie 123: dode volken door spuitschade, lijkt mij sterk, denk dat andere factoren een rol spelen.
Groet Johan
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Alle volken (12) vliegen met stuifmeel, ook mijn kleine zelfgemaakte geisoleerde drieramer doet het prima. In zo'n kast verbuiken bijen bijna geen voer.
j.p.
j.p.
Een aantal bijen vlogen met grote klonten stuifmeel vandaag de kasten binnen! Hoopvol kasten geopend en zag vervolgens tot mijn grote schrik dat de volken nog maar uit slechts twee raampjes bijen bestond.
Stuifmeel-waarneming zegt in mijn geval dus niet zo veel!
groeten
Pim Lemmers
Stuifmeel-waarneming zegt in mijn geval dus niet zo veel!
groeten
Pim Lemmers
-
Pim,
Wellicht hebben eierleggende werkbijen de rol van de koningin overgenomen. Ook voor darrenlarven is stuifmeel nodig !
Wellicht hebben eierleggende werkbijen de rol van de koningin overgenomen. Ook voor darrenlarven is stuifmeel nodig !
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
12 ingewinterd; 12 verzamelen stuifmeel; heb ze nog niet bekeken; wacht ermee tot het boven de 20o is.
hennie oes

Dat kan snel veranderen; veel stuifmeel = veel broed; veel broed = snelle groei. De strenge vorst zo laat in het winterseizoen terwijl er al volop gevlogen werd, betekent snelle uitroei van de winterbijen en de jonge dames moeten nog op gang komen; broed verzorgen en op temperatuur houden is haar eerste zorg. Als het eerste broedsel begint uit te viegen groeit het volk snel weer aan (als het meezit).zag vervolgens tot mijn grote schrik dat de volken nog maar uit slechts twee raampjes bijen bestond.
hennie oes

Dag Frans,
Ik kwam in de kleine volken wel steeds een gestipte moer tegen. Een volk was echter darrebroedig.....
Ik ben ongeveer 30% van mijn bijen kwijt. Maar het kan volgens de berichten in de kranten nog erger...
Wat mij opvalt is dat de zwermen beter de winter zijn doorgekomen.
groet,
Pim Lemmers
Ik kwam in de kleine volken wel steeds een gestipte moer tegen. Een volk was echter darrebroedig.....
Ik ben ongeveer 30% van mijn bijen kwijt. Maar het kan volgens de berichten in de kranten nog erger...
Wat mij opvalt is dat de zwermen beter de winter zijn doorgekomen.
groet,
Pim Lemmers
3 ingewinterd; 3 verzamelen stuifmeel en veel water; ik heb ze nog niet bekeken; wacht op een mooie dag met weinig wind en een namiddagzonnetje bij een temperatuur boven de 16 graden C in de schaduw.
Harry
Harry
- mike
- Aantal volken: 70
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
9 volken ingewinterd en alle 9 de volken Vliegen goed ik heb zelfs al verschillende honingkamers erop gezet (dadant)omdat de broedruimte al goed volzat. Er is tussen sommige kasten wel een groot verschil.
Mike
Mike
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo
12 volken ingewinterd, allemaal overleefd
Heb de helft inmiddels verenigd ivm de wilgendracht:D
Groeten Harmen
12 volken ingewinterd, allemaal overleefd
Heb de helft inmiddels verenigd ivm de wilgendracht:D
Groeten Harmen