Methode van Willem de Jong

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ria van den Berg
Contacteer:

Re: Methode van Willem de Jong

Bericht door Ria van den Berg »

Hallo Jaap,

Wat wij wel eens meemaken, is, dat de bijen een nieuwe moer laten leggen en op haar broed een dop trekken. Wij denken dat de nieuwe moer toch niet zo goed is als wij wel zouden willen en laten het maar gewoon gaan. De bijen "weten" het beter dan wij.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: Methode van Willem de Jong

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Ria,

Voor mijn vakantie heb ik de doppen gebroken in de betreffende kasten (Met jonge koninginen) en nog wat nieuw uit tebouwen raampjes gegeven. (1 HK bak op één volk erbij gezet en uit de andere twee volken drie ramen honing overgehangen in de nieuwe HK. De lege plaatsen in die kasten opgevuld met nieuwe ramen. Dus twee volken hadden 3 nieuwe ramen en één volk 4 om weer uit te bouwen. Het leek mij overdreven om iedere kast een hele nieuwe honingkamer te geven als de lindes nagenoeg zijn uitgebloeid)

Twee weken in Frankrijk gezeten en maar zitten piekeren zullen ze wel, zullen ze niet zwermen.

Nu alle kasten gecontroleerd en in alle volken zitten nog eitjes en BIAS. Ze hebben het zwermen dus opgegeven:D. Er zijn geen doppen meer te bekennen.
De nieuwe ramen zijn netjes uitgebouwd en bevatten al lekker wat honing. Nog niet verzegeld.

De reden voor het aanzetten van de doppen zoek ik nu maar in het feit dat deze volken het even 'te goed' deden en ruimte gebrek dreigde. Nu de dracht minder is, is de rust weer gekeerd en de zwermdrang afgenomen.

Jaap
Plaats reactie