Zomer behandelingen met oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Zomer behandelingen met oxaalzuur

Bericht door heidecap »

heidecap schreef: Wat interessant is te vermelden vooraf is de dagelijkse mijtenval voor de behandeling.
Kast 1 : 30
Kast 2 : 5
Kast 3 : 30
Kast 4 : 10

Na 9 dagen is de dagelijkse mijtenval gemiddeld als volgt :

Kast 1 :25
Kast 2 : 9
Kast 3 :33
Kast 4 :11

Na 11 dagen is de dagelijkse mijtenval als volgt :

Kast 1 : 15
Kast 2 : 30
Kast 3 : 38
Kast 4 : 12

Na 13 dagen is de dagelijkse mijtenval als volgt :

Kast 1 : 19 (inmiddels bijna zonder broed !!!!!!!!)
Kast 2 : 48
Ksst 3 : 70
Kast 4 : 11

Dag 14 :

Kast 1 : 23
Kast 2 : 44
Kast 3 : 137
Kast 4 : 18

Dag 15 :

Kast 1 : 17
Kast 2 : 27
Kast 3 : 47
Kast 4 : 27

Dag 16

Kast 1 : 12
Kast 2 : 18
Kast 3 : 30
Kast 4 : 18

Dag 17

Kast 1 : 8
Kast 2 : 8
Kast 3 : 14
Kast 4 : 9

Conclusie : de mijtenval neemt inderdaad toe en kent bij mij een piek rond dag 14, precies 2 weken na behandeling dus. Kast 1 is inmiddels zonder broed, dus daar mag je ondanks de lage val (in absolute aantallen) ook concluderen dat de behandeling effectief is. Alleen kast nr. 4 laat weinig toename van mijtenval zien. Het is blijkbaar het minst besmette volk.
Ik stop nu met tellen en haal de lades onder de volken vandaan en maak me op voor een 2e behandeling in december.

Thomas
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef: Conclusie : de mijtenval neemt inderdaad toe. Kast 1 is inmiddels zonder broed, dus daar mag je de conclusie zeker ook trekken. Alleen kast nr. 4 laat geen toename van mijtenval zien. Kan ik vooralsnog niet verklaren
Thomas
De mijtenval neemt nog niet erg spectaculair toe. Ik had wel aanzienlijk meer verwacht, gezien de dagelijkse natuurlijke val.
Ik hoop dat je het nog even blijft volgen.
Groet,
Hennie.....
elmook
Contacteer:

Bericht door elmook »

Oxaalzuur lijkt mij het 'verantwoordste' goed werkzame middel. Ik volg dit onderwerp met spanning.

Wat me opvalt zijn de enorm verschillende doseringen.

Kroese: 80 ml
Thomas: 65 ml
PPO: 30 ml(3ml/straat)
(http://www.ppo.dlo.nl/ppo/pub_bes/downl ... varroa.pdf)
Duitsers:40-50 ml (http://www.lvbi.de/dok/varroa-unter-kontrolle.pdf)
Bienenwohl: 10 - 15 ml 3 keer, s'winters 8 - 10 ml en maar 1 keer!
(http://www.bienenwohl.de/)

Het lijkt wel of het allemaal niets uitmaakt!
Hoe komen jullie bij deze doseringen? Zijn er nog anderen die daar iets over te zeggen hebben? Heeft er al eens iemand geprobeerd hoe laag je kunt gaan?

groet, Elmar
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Diverse imkertijdschriften van bijenverenigingen en subverenigingen geven in inlegfolders de goede doseringen aan!! Ik zou mij verre houden van ongecontoleerde en ondeskundige proefnemingen.
Overigens is oxaalzuur een welliswaar -indien goed toegepast- effectief middel, maar heus niet het alleenzaligmakende; "effectief" en "goed" zijn verschillende waarden. Ook niets doen is een optie. Van mijn zes volken zijn er vijf, die een maand lang nauwelijks een natuurlijk gestorven Varroamijt hebben laten zien; waarom zou ik die lastig vallen met bijtende middelen als oxaalzuur, terwijl het een afdoende natuurlijke resistentie heeft opgebouwd?
Het zesde volk heeft na een maand een hondertal mijten: dat volk krijgt van mij een plaatje Thymol; als dat een onacceptabele mijtenval teweeg brengt, zal ik in december/januari nog eens oxaalzuur druppelen in de voorgeschreven verhouding en hoeveelheid.
Het teveel aan mijten in het voorjaar vang ik met de darrenraat methode weg, in de hoop, dat ook dat volk eind volgend jaar een minimum aan mijten heeft.
hennie oes

Afbeelding
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

ik heb de bijen volken verleden jaar behandeld zoals beschreven stond in de folder van ppo bijen. al mijn volken hebben de winter overleefd.in jan. heb ik zoals aangegeven de druppel meethode toegepast en er waren volken die weinig mijten hadden en enkele volken hadden ongeveer 400 mijten op de bodum plank liggen.ik moet er wel bij zeggen dat ik enkele volken in het voorjaar moerloos waren maar dat komt soms voor. dit jaar doe ik weer dezelfde meethode. oja ik imker met de zwarte bij.dit jaar valt op doordat er zeer weinig mijten zijn gevallen.hier verbaas ik mij over.ik ben wel overgegaan van 10 naar 11 ramen in de zelfde kasten zou dat er mee te maken hebben? wie het weet mag het zeggen.

jager
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

elmook schreef: Wat me opvalt zijn de enorm verschillende doseringen.
Duitsers:40-50 ml

Elmar, het maakt wel degelijk uit. Jij praat over hoeveelheden per volk. 80 ml is er in Juli op grote volken gegaan, die op 2 HBK(hoge broedramen van 29Cm hoog) (vergelijkbaar met 3 standaard broedkamers.) De dosering is 5 Ml per straatje bijen(van een standaard broedkamerraam 23Cm hoog). Een standaard aanbevolen hoeveelheid, beschreven in veel verslagen. De onderste HBK heeft 50 Ml(5ml/straat), en de bovenste HBK 30 ML(3ml/straat).
Het maakt dus wel degelijk uit in de hoeveelheid, of je een volk hebt op 3 standaard broedkamers, of in een 6 Ramer.
Een volk in December wat op 6 straten zit, krijgt 30 Ml.
Groet,
Hennie
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

elmook schreef:
Oxaalzuur lijkt mij het 'verantwoordste' goed werkzame middel. Ik volg dit onderwerp met spanning.

Wat me opvalt zijn de enorm verschillende doseringen.

(http://www.ppo.dlo.nl/ppo/pub_bes/downl ... varroa.pdf)
Duitsers:40-50 ml (http://www.lvbi.de/dok/varroa-unter-kontrolle.pdf)
(http://www.bienenwohl.de/)

Hoe komen jullie bij deze doseringen? Zijn er nog anderen die daar iets over te zeggen hebben? Heeft er al eens iemand geprobeerd hoe laag je kunt gaan?

groet, Elmar

Hallo Elmar,

Het maakt zeker wel wat uit, welke dosering oxaalzuur je gebruikt.
Belangrijk is dat je je laat leiden door officiële publicaties en daarnaast is ook de sterkte van het te behandelen bijenvolk van invloed op de te geven dosering.
Kroese en Thomas zullen hun doseringen hebben gebaseerd op de officiële bronnen en de sterkte van hun volken. Als je zou berekenen hoeveel milligrammen oxaalzuur per bevolkt raampje met bijen worden gedoseerd, dan zul je waarschijnlijk steeds op vergelijkbare hoeveelheden oxaalzuur uitkomen. Ikzelf maak de gewenste concentratie aan, zoals is beschreven in de officiële publicaties en de dosering bepaal ik aan de hand van de sterkte van de te behandelen volken.
Het product Bienenwohl is een apart geval. Bienenwohl kun je niet zonder meer als oxaalzuur beschouwen, omdat er meer werkzame bestanddelen in zitten.
Als je wat meer wilt weten over oxaalzuur als middel tegen Varroa, kijk dan eens op de site http://www.apis.admin.ch en verder via de link http://www.apis.admin.ch/en/krankheiten/oxal.php. Als je meer wilt lezen over de effectiviteit van verschillende opklimmende doseringen oxaalzuur, kun je nog kijken in een publicatie via de link
http://www.apis.admin.ch/en/krankheiten ... eWorld.pdf.

Lammert van Beek
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Afbeelding
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef:
Thomas, mooi overzicht zo. Als je het per dag gaat uitsmeren, dan ziet het er nog vreemder uit.
Ik blijf het echter appart vinden, dat bij de aantallen die er PER DAG vielen VOOR de oxaal behandelingen, er relatief zo weinig uit zijn gevallen in de eerste dagen daarna. Waarom vallen er in die eerste 9 dagen geen 20-30 mijten "Natuurlijke sterfte" meer? Als een kast een dagval van 20-30 mijten heeft, die door natuurlijke oorzaak dood zijn gegaan, dan moeten er aanzienlijk meer mijten in zitten, dan er nu zijn uitgevallen.
Heb je misschien 1 of 2 weken voor de start mierenzuur gegeven?
Er iets niet in de juiste verhouding. Is je oxaal wel goed?
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hennie,

kast 1 is een geval apart, die werd al vrij snel broedloos, dus dat grafiekje vertekend.
De dagelijkse mijtenval van voor de behandeling bestaat helaas slechts uit e e n meting van 24 uur. Dit had inderdaad nauwkeuriger gekund.
Voor de rest zit er vertekening in grafiek in die zin dat bijvoorbeeld het 2e (blauwe) balkje een tijdsperiode van maar liefst 9 dagen beslaat.

Pak kast 2 als voorbeeld :
Normale dagelijkse mijtenval : 5
Het volk heeft broed,
je mag de zomerformule gebruiken : Er zitten dus 5 * 30 = 150 mijten in deze kast.
In dag 1 t/m 9 vang ik vanwege de oxaalzuurbehandeling er bovenop de natuurlijke mijtenval 9-5=4 maal 9 dagen = 36 weg.
In dag 10 en 11 vang ik er 50 EXTRA weg.
In dag 12 en 13 96-10 = 86 EXTRA
Afgezien van wat er verder nog valt is mijn volk dan toch nagenoeg mijtenvrij ??!!
(P.S. : ik heb even de plussen en minnen vanwege de normale voortplantingscyclus buiten beschouwing gelaten)

Hetzelfde rekenvoorbeeld bij kast 3 :
Gemiddelde val : 30
Er zitten 30 maal 30 = 900 mijten in het volk.

In de eerstvolgende 9 dagen vang ik er per dag 3 extra door de behandeling is in totaal 27 stuks.
Dag 10 en 11 16 EXTRA
Dag 12/13 80 EXTRA
Dag 14 : 107 EXTRA
Dag 15 17 EXTRA
enz.

ALS het aantal van 900 mijten klopt vang ik er hier inderdaad te weinig weg.
Hier kun je je inderdaad afvragen of :
- die ene telling van 30 stuks van voor de behandeling wel betrouwbaar genoeg is.
- Het oxaalzuur wel alle mijten heeft bereikt ...
- Was er inderdaag nog wel GENOEG broed aanwezig om de zomerformule te mogen toepassen ?!
- de dosering wel goed was

Kast 4 :
Natuurlijke val : 10
Mijtenpopulatie : 300
Als je hier aan gaat rekenen zou je inderdaad ook kunnen zeggen dat ik slechts de helft van de mijten wegvang.
Ook hier kan de verklaring gezocht worden in de punten zoals hierboven aangegeven.

Conclusie wat mij betreft :
Kast 1 : niet representatief vanwege het broedloos worden.
Kast 2 : effectieve behandeling. Misschien nagenoeg mijtenvrij ?
Kast 3 en 4 : nog niet eens de helft van de mijten weggevangen, maar wat weggevangen is kan zich ook niet meer in het broed vootplanten : weg is weg !

Thomas
Plaats reactie