Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door heidecap »

buckfast_beekeeper schreef: De bijen die in september/oktober nog geboren zijn, hebben niet voldoende kwalitatief stuifmeel meer kunnen opnemen waardoor ze minderwaardig waren en er vervroegd het loodje bij neergelegd hebben.
We mogen zeker niet vergeten dat het meest kwalitatieve stuifmeel in de lente wordt geoogst en dat de kwaliteit daalt met het voortschrijden van het seizoen.
Goedenavond, Theo,

bestaat er volgens jou een verschil in de kwaliteit van stuifmeel per seizoen ??
Piet Jager schreef: Drie weken in de broedcel en daarna drieweken huisbij. Normaliter moeten die huisbijen ook veel werk doen en zijn dus ook aan een slijtage-slag (verouderingsproces) onderhevig, terwijl ze dat nu juist moesten zien te voorkomen.

Goedenavond, Piet,

bedoel je hier te zeggen dat het voor een winterbij te veel gevraagd is om 3 weken de rol van een huisbij op haar te nemen ?

Thomas
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Thomas,

'k Zou het niet weten! Elk volk is een individu met haar eigen individuele mogelijheden en beperkingen, alsmede haar eigen omgevingsfactoren. In het ene volk kan het misschien juist de druppel zijn, die de kast doet leeglopen. De oudere vliegbijen (de echte winterbijen) verwijnen het eerst. In de volken blijven veelal de jonge bijen over, die de broedoppervlakte slechts ontoereikend kunnen bedekken. De nachten worden langer en kouder. De bij als zonnewezen gaat tegen de wijzers van de 'klok' in. De verdere volksontwikkeling stagneert. De normale volkssterkte kan niet meer worden bereikt. Zo zijn er meerdere factoren, die bepaalde symptomen kunnen aansturen.

!Piet
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

heidecap schreef: bestaat er volgens jou een verschil in de kwaliteit van stuifmeel per seizoen ??
Hallo Thomas,

Heb ik me steeds laten vertellen. In alle geval is zeker dat het stuifmeel van windbestuivers van een mindere kwaliteit is dan van planten die insecten nodig hebben.

Voor een windbestuiver heb je een relatief grote korrel t.o.v. zijn massa. Dit stuifmeel heeft ook niet de bedoeling de insecten terwille te zijn. De planten die insecten gebruiken voor bestuiving hebben er wel alle baat bij om de insecten zo goed mogelijk te verzorgen.

Bijvoorbeeld maïs is een windbestuiver en is een zomer bloeier.

mvg

Theo
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Thomas,

Er is een groot verschil in samenstelling van stuifmeel. Het eiwitgehalte varieert enorm. Hazelaar is bijvoorbeeld heel arm stuifmeel (vergelijkbaar met stro), terwijl het stuifmeel van koolzaad heel rijk is.

Ik geloof dat er in het boek van Speelziek een tabel staat met de voedingswaarde per type.

Tieme
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ik kan me toch niet voorstellen dat het veelkleurig aanbod aan stuifmeel dat in de maanden oktober en november 2005 nog werd binnengebracht van slechte kwaliteit zou zijn en daardoor geen meerwaarde zou betekend hebben. Ook dat de winterbijen die toen geboren werden zwakker zouden zijn en daardoor sneller afsterven lijkt me een slag in het water. Die bijen hebben per slot van rekening toch 2 à 3 maanden voorsprong op hun zusters van augustus en halen makkelijk de lente, zij het dan (misschien ?) met een lagere eiwit-vet reserve.
Ik zie daarom het uitzonderlijke najaar enkel als reden voor de bijensterfte op die plaatsen waar de najaarsdracht het laat afweten en het volk voor het late broed grotendeels heeft moeten putten uit de aangelegde reserves. Maar je hoort maar weinig van voedseltekorten in de kast, ik vind daarom het mooie najaarsweertje maar een zwak argument voor de bijensterfte.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Marc,

zoals zoveel dingen op dit forum, er wordt wat geoppert, maar het is natuurlijk giswerk. Het herfststuifmeel kan net zo goed zijn als voorjaarsstuifmeel, het hangt er helemaal vanaf van welke bloemen het kwam. Los daarvan is de hoeveelheid van belang.

Tieme
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo,

Ik had dezelfde symptomen als boven beschreven bij het dode volk. Het leefde eind januari overigens nog en begin maart was het dood, maar mijn andere 5 volken op de stand zijn nog in prima conditie, je zou zeggen als het stuifmeel verhaal geldt zouden de andere volken er ook last van moeten hebben?!

Groeten Harmen
Piet Jager
Contacteer:

....je zou zeggen als het stuifmeel verhaal geldt zouden de andere volken er ook last van moeten hebben?! / Harmen
Dag Harmen,

Uiteraard heb ik daar ook over nagedacht. Maar wat denk je van natuurzwermen, die vlak voor de slechte periode van juli/aug. zijn opgezet? De oude volken hebben veelal nog afdoende reserves aan stuifmeel en honing, maar de zwermen kunnen dan nergens op terugvallen en de jonge larven (onze winterbijen) zijn dan het 'haasje'. De directe omgevingsfactoren voor alle volken zijn dus niet gelijk. Mijn 3 verdwenen volken waren ook natuurzwermen, ingewinterd op 6 BK-ramen met styroporsluitblokken. Zoals je wellicht weet, loopt een zwerm na de paar eerste weken terug doordat er nog geen geboorte-overschot is. Daarbij komt nog dat een zwerm alles tegelijk moet doen: bouwen, nectar verzamelen, stuifmeel halen, broedzorg en nestverdediging, terwijl juist dan de concurrentie door het grote aantal zomervolken, al dan niet geslingerd en op volle sterkte, het grootst c.q. moordend is.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Jan Trip stuurde mij een interessant artikel over "Het verdwijnen van bijen door Nosema in combinatie met virussen" door Dr. Reinholt Siede en Dr. Ralph Buchler van het Bijeninstituut Kirchain.

Het is niet dat ik het nu in die richting zoek, maar om zoveel mogelijk de volledigheid van informatie mbt deze topic recht te doen, citeer ik er enkele regels uit:

"Onderzoeken van engelse bijenwetenschappers hebben aangetoond, dat samen treffen van Nosema en BQCV de levensverwachting van de bijen sterk verkort. Winter bijen verdwijnen voortijdig, meervoudig geïnfecteerde vliegbijen keren niet terug en de volken ontwikkelen zich slecht. De grote verspreiding van dit virus, in combinatie met Nosema werd reeds 25 jaar geleden zonder twijfel gedocumenteerd"

BQCV = Black Queen Cel Virus

Dit is de link naar het instituut in Engeland, waar onderzoek is gedaan naar virussen. http://www.socgenmicrobiol.org.uk/JGVDi ... 6765ft.htm

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Piet staat er ook in dit art. hoe de virusen zich verspreiden zowel in het volk als naar andere volken?
Enige duidelijkheid zou prettig zijn.
Hans
Plaats reactie