Thomas kijk naar de apidea die je thuis staan. Die zullen ook niet wegzwermen als je tenminste aan de hoeveelheid bijen hebt gehouden [:)]
Het moet wel erg vol zijn willen de apidea's wegzwermen gister eitjes over negen dagen gesloten broed. Over zes dagen zijn ze thuis!
Toch maar de volgende keer vier aan vier zetten met nog een extra isolatieplaat op de kastjes.
Mijn redcelmoeren zijn ook gister aan de leg gekomen. Deze zijn ontstaan doordat ik een observatie kast, met bijen en een leggende moer, moest vullen.
Hans
Klaar voor Ameland
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Klaar voor Ameland
In 3 dagen zijn de raampjes vol gelegd, en gaat de moer vaak dubbel leggen. Het is in het verleden wel gebeurt dat ze thuis kwamen, en er vlot uit zwermden. Ik adviseer altijd om een stukje moerrooster voor het vlieggat te doen, en de moer spoedig te gebruiken. Die is vaak al en week gedwongen van de leg af. Zeker mogelijk als ze 3 weken op een station staan. Dit is echter wel nodig, vanwege mindere kans op vliegweer. Daar hebben we nu al genoeg van gehad.Hans van der Post schreef:
Thomas kijk naar de apidea die je thuis staan. Die zullen ook niet wegzwermen als je tenminste aan de hoeveelheid bijen hebt gehouden [:)]
Hans
Net wat Hans ook al zei, niet te vol met bijen doen. 1 soeplepel, of een koffie bekertje vol is genoeg. Ook minder kans op warmlopen bij het vervoer. Mini's zijn inderdaad wat ruimer.
Hennie...
Re: Klaar voor Ameland
Bedankt voor de reakties!
Ik weet genoeg; een miniplus kastje is niet nodig.
Hans, het duurt helaas nog 2 weken, niet 1 week.
Zal wel goed komen.
Ben razend benieuwd naar de slagingskans.
Zijn er statistieken bekend over hoeveel % van de ingezonden kastjes met een leggende moer terugkomen ?
Ik weet genoeg; een miniplus kastje is niet nodig.
Hans, het duurt helaas nog 2 weken, niet 1 week.
Zal wel goed komen.
Ben razend benieuwd naar de slagingskans.
Zijn er statistieken bekend over hoeveel % van de ingezonden kastjes met een leggende moer terugkomen ?