Belangstelling Radio en TV voor roterende kast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
DaanL
Contacteer:

Re: Belangstelling Radio en TV voor roterende kast

Bericht door DaanL »

Ik heb VLC nu gedownload, hoe kan ik die als standaardprogramma instellen?
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

hallo apario even een vraag over de roterende kast.hoe bevalt hij en wat is de opbrengst van de honing dit jaar geweest.ben ook benieuwd of je er ook het volk ook heeft gezwermt hoe staat het met de varoa in verhouding tot de andere volken. groeten van texel.

jager

Hoi Jaap,
Nou dat vind ik sympathiek dat je even naar de draaiers vraagt.
Ja...... wat zal ik er zo van zeggen. Ze staan stilletjes in een rijtje van vier te wachten dat het voorjaar wordt, ik meen dat het donderdag zover is ik hoorde iets over 15 graden. En dat is nu net wat me een beetje onzeker maakt en met mij wel meer imkers.

Weet je, ik maak wel eens een fout en soms kan het niet anders. De meeste weermanen/vrouwen zouden een betrouwbare halfjaars verwachting moeten doen. En om het nog gekker te maken ze hadden misschien speciaal voor de imkers wel kunnen zeggen dat we gemiddeld wel 4/5 weken later in hadden kunnen winteren. Deze zeer warme herfst baart mij zorgen. Ik was al vroeg aan de slag er mee.Temeer omdat ik de oktobermaand in Brazilië zou zitten. En verders geen keus had.

Boven het draaigedeelte heb ik de broedhoogsel laten staan (ik heb geen honinghoogsels) en toen ingevoerd, niks mis mee. De suiker werd mooi naar boven gebracht.Om in te winteren op de ronde ramen vertrouwde ik niet. De maat van de ramen is te klein. Maar dat houdt in dat op een bepaald moment het rooster er tussen uit moest, en de kasten stil moest zetten. Prompt ging er een zwermen. Dat leerde mij dat zoals Jelte Pieter al zei als hij stil word gezet dan gaat hij zwermen en dat deden ze nog op 24? September. Mede door het mooie weer en het vroeg inwinteren dat de meiden aanzagen voor veel dracht werden er grote broednesten aan gezet. Nee dat zit me niet lekker.

Wat de opbrengst betreft (natuurlijk is dat van dracht afhankelijk)
had ik voor mijn doen een topjaar ik heb zeer makkelijk zonder veel werk, veel geoogst. Zelfs 1 draaier waar ik zoweinig mogelijk naar om gekeken heb ,pakweg nog geen twintig minuten over het hele jaar,
bracht twee volle broedkamers met honing op en zwermde niet.

Wat de varroa betreft,zeg ik nu dat ik geconstateerd heb dat varroa wel degelijk in de gaten heeft wat draait en wat stilstaat. Darreraat het welk boven het rooster aanwezig was, daar trof ik mijten aan daar vlak onder dat draaide geen mijten.Verders geen behandeling

In het normale seizoen hebben de kasten niet gezwermd. Maar ik ben ook niet goed op de hoogte hoe het met de koninginnen is verlopen dat was hier en daar een raadsel Horizontaledoppen die het uiteindelijk niet haalden. allemaal vraagtekens.

Nu zeg ik dat het totaal een andere vorm van imkeren is. En ik zal het nog een tijdje moeten doe om precies te zien hoe het werkt Er zijn nog al wat vragen. Misschien moet ik straks rondaalsteren

Wat ik jammer vind is dat ik niet kan vergelijken met anderen.Het zou mooi geweest zijn dat je hier op het forum het van verschillende kanten had gehoord. maar ja het is nu zo.
Wat het verder verloop betreft ik ga straks beginnen met 2 nieuwe kasten te maken, maar dan wel met 40cm. ronde ramen. (Ik zoek nog iemand die weet of ik die ramen ook los kan kopen daar in Hongarije of Duitsland) Zodat ik volgend voorjaar met deze twee verder ga.
En opnieuw nieuwe dingen ga beleven.

PS Zit er in dat juttersgoedje (heli) geen leuk motortje om een kast aan te drijven?)

Bertus
jaap
Contacteer:

Bericht door jaap »

vraagje uit texel,zijn er nog meer imkers die een draai kast hebben?en wil men er iets over vertellen?

jager
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Daan,
Windows media player als standaard player afvoeren denk ik.Trouwens met de funktie "Bladeren " in VCL kom je ook een heel eind.
Vgr Minne.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

vraagje uit texel,zijn er nog meer imkers die een draai kast hebben?en wil men er iets over vertellen?
T,is niet veel Jaap.

Men kijkt denk ik niet graag vooruit. Aalsteren uit 1594 heeft meer de voorkeur.Of was het 1954. Ach het doet er ook niet toe.[|)][|)][|)]
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote]jaap jager:

vraagje uit texel,zijn er nog meer imkers die een draai kast hebben? en wil men er iets over vertellen? [/quote]
Bertus heeft een mooi verslag gemaakt, dat stevig gelezen is op tforum.
Zijn ervaringen vind ik zeer interessant.
Er zijn naar mijn weten wel wat 'stille draaibouwers' in het land,
die zich niet in de forumdiscussie hebben gemengd.

Ik heb gehoord, dat er kunststof ronde ramen van 42 cm in de handel zijn.
Ik weet nog niet hoe die te bemachtigen.
Dan wordt het zelf maken een stuk makkelijker.
Voor mij, en misschien ook voor anderen.
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Bertus,
uit je uitspraken: 'Zitten er onder de imkers dan geen mensen die verder kunnen denken dan hun neus lang is.'
en 'Men kijkt denk ik niet graag vooruit. Aalsteren uit 1594 heeft meer de voorkeur.Of was het 1954. Ach het doet er ook niet toe'
blijkt enige teleurstelling omtrent de interesse voor de roterende kast.
Die interesse is er wel volgens mij, maar ik vrees dat voor de meeste imkers overschakeling toch niet haalbaar is. We kijken met z'n allen de kat nog even uit de boom.
Overigens zijn er meer wegen die naar Rome leiden; meerdere imkers zijn bezig met proeven en experimenten, ze worden alleen niet op dit forum gebracht.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Gerard,

Ja , ik had hier van wel wat meer verwacht. Althans hoopte ik dat er nu wel een paar reactie zouden komen. Je heb wel gelijk dat als je eenmaal een partij kasten heb staan dat je niet zomaar voor veel geld iets nieuws neer gaat zetten. En ik denk ook wel dat de meeste daar wat behouden in zijn. Nu valt het wel mee als je zelf de kasten maakt , anders schrikt men ook van de prijs.

Het is jammer dat de anderen die ook ergens mee bezig zijn daar andere gedachten over hebben en niet hun experimenten op het forum zetten. Daarbij dan nog in acht genomen dat het percentage imkers dat het forum leest en mee kletst ook niet bijster groot is.

Wat wel een beetje zorgelijk is dat je steeds meer de geluiden hoort dat de imkers wereld steeds kleiner wordt. Mensen die overdag hard moeten werken kunnen niet even naar huis om te kijken of er een zwerm afkomt. Als ik dan zie hoe hier in de omgeving kennismaking gesprekken plaats vinden en daar toch wel jongere gasten aanwezig zijn ,maar deze daar op afschrikken. Het zou best eens kunnen dat als er wat beter op zulke experimenten gewezen wordt dit de "imkerstand" ten goede komt. Immers de wereld veranderd zeer snel. Als je daar in stil staat ga je absoluut achteruit.

Je kan eindeloos discuseren over methodes, dracht ,weer enz.enz. maar je komt er geen steek verder mee. Ja, steeds minder imkers. Het wordt langzaam tijd dat we dat eens onder de ogen gaan zien en het tij proberen te keren. En als ik daar een kleine bijdrage in heb geleverd dan heb ik dat graag gedaan.

Bertus
Plaats reactie