alternatief voor starter en pleegvolk???

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: alternatief voor starter en pleegvolk???

Bericht door buckfast_beekeeper »

kreydt schreef:
Koninginnebrij wordt door de voedselklieren van jonge bijen (5 à 10 dagen oud) geproduceerd.

kg
Hallo Guido,

Stuifmeel is wel een essentieel onderdeel om voedersap te kunnen produceren. Ik begrijp dan ook Thomas zijn bezorgdheid bij gebruik van dekplanken, separators en dergelijke.

Of is het zo dat de bijen hun eiwit/vetlichaam gaan verbruiken om het voedersap te produceren?

mvg

Theo
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Theo,

In een moerloos volk zouden bijen - omdat ze geen broed te verzorgen hebben - zelfs iets ouder kunnen worden dan een jaar. Een broedloos volk, bijvoorbeeld na het zwermen, gaat dan ook niet direct aan veroudering te gronde.

Dit is een tekstje dat opdiepte uit de onuitputtelijke zee van het internet. Maar het bevestigd Uw vraag of de jonge bijen hun reserves aanspreken bij het voeren van het broed.

Ik meen zelfs dat ik ergens gelezen heb dat bij jonge bijen het zeef-systeem nog niet optimaal werkt voor de opname van stuifmeel.

kg
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo allemaal, in een moerloos volk krijg je na een aantal weken eierleggende werksters.

Jos Guth uit Luxemburg (Buckfast koninginneteler) maakt de volgende starter:
.Neem een groot volk dat minimaal 2 broedkamers bezet.
.Zorg dat de koningin in de onderste broedkamer zit.
.Plaats tussen de 2 broedkamers een goed passend moerrooster.
.Wacht minimaal 7 dagen.
.Plaats de bovenbak op een nieuwe bodem op de plek van de onderbak.
.Neem uit de bovenbak 2 ramen waar weinig voer of broed meer zit. (hang dit b.v. zolang in een afgesloten 3-ramer). Zorg dat de plaats van raam 4 en 7 leeg is voor de teeltlatten.
.Neem uit de onderbak 2 tot 3 ramen OPEN broed (ZONDER KONINGIN)en veeg deze af in de eerdere bovenbak.
.Sluit beide bakken af en verplaats de eerdere onderbak met de koningin een stukje verder in de bijenstal. Zorg voor voldoende voer.
Op de eerdere bovenbak vliegen de vliegbijen gewoon verder en komt er verse nectar en stuifmeel binnen.
.Na ongeveer 2 uur de teeltlat met de larven er inhangen.
Na een dag kun je zien hoeveel larven zijn aangenomen.
.Zet de eerdere bovenbak even weg en zet de eerdere onderbak weer terug op de oude plaats.
.Leg het moerrooster op de onderbak en plaats de bovenbak erop.
.Na 5 dagen de nicot"krulspelden" om de moerdoppen zetten.
.Na 10 dagen de kooitjes in de broedstoof hangen en/of de 12e dag gaan controleren of er jonge moeren zijn geboren.

Na wat geklungel en weinig resultaat heb ik afgelopen voorjaar het artikel van Jos Guth weer herlezen en volgens bovenstaande gehandeld.

Weinig stress in het volk en makkelijk.

Onze larven komen van de Carnicakoninginnen van Be Kikkert. 30 Larven, 27 aangebroed, 23 mooie doppen, uiteindelijk 22 koninginnen geboren en 21 in EWKtjes laten in lopen.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

ps. Ik lees net dat Buckfast beekeeper ongeveer hetzelfde doet. In de rubriek Starter een eierleggende kweekbak.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Gisteren de methode GHPR ("Guide/Hans/Piet/Roger") toegepast.

2 van Ameland overgebleven belegde raampjes in een leeg honingkamerraam gemonteerd; de aangeblazen cellen zijn hier al goed te zien :

Afbeelding

Dit in de honingkamer boven de dekplank geplaatst en vandaag de dekplank verwijderd.
Het gemonteerde raam zit nu boven het rooster ...

Blijf m'n vraagtekens houden bij deze methode, maar ach, je probeert eens wat. De moertjes die straks geboren worden zijn in ieder geval raszuiver ...

Thomas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

kosten voor het idee; een moer!:D
Hans
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Nu heb ik diverse doppen verdeeld over 2 kleine Apidea-raampjes.

Als ik beide raampjes over een week in een 6-ramer overplaats houd ik uiteindelijk 2 moertjes over.

Kan iemand mij een suggestie aan de hand doen hoe ik straks meer dan 2 raszuivere moertjes aan dit teeltje kan overhouden ?

De dopjes voorzichtig uitsnijden of weet iemand een ander trucje ?

Bedankt, Thomas
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Thomas
De firma Nicot maakt een soort hulsjes waarin je uigesneden natuurcellen kan opnemen.
De enige leverancier die ik ken is de Fa Holtermann in Duitsland.
Ga naar http://www.holtermann.de , tik bij zoeken het artikelnummer in.
Dat is 4967 en je ziet wat ik bedoel. Kan meteen besteld worden. Over de leversnelheid kan ik niets zinnigs zeggen.Groeten en sucses, Willem

x
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Thomas schrijft:
Kan iemand mij een suggestie aan de hand doen hoe ik straks meer dan 2 raszuivere moertjes aan dit teeltje kan overhouden?
De dopjes voorzichtig uitsnijden of weet iemand een ander trucje?

Ik zou ze uitsnijden op dag elf. Dan zijn de vleugels gestrekt. Je moet even rekenen; als je in de ochtend de raatjes bij moerloze bijen hebt gehangen telt die dag mee. Maar als je dit in de loop van de middag hebt gedaan is de volgende dag, dag 1.
Wel het verzorgend volk voeren totdat de doppen zijn gesloten!
Hans
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hans van der Post schreef: Ik zou ze uitsnijden op dag elf. Dan zijn de vleugels gestrekt. Je moet even rekenen; als je in de ochtend de raatjes bij moerloze bijen hebt gehangen telt die dag mee. Maar als je dit in de loop van de middag hebt gedaan is de volgende dag, dag 1.
Vandaag was dus dag 11 en dan heb de dag van het inhangen van de larfjes in de "starter" dus ook meegerekend.
Het viel me bij het uitnemen van het gemonteerde honingkamerraam meteen al op dat er een paar moerdoppen open waren. Ook waren er 2 afgeknaagd. En jawel, al gauw zag ik 2 moertjes in de honingkamer rondlopen. Deze heb ik meteen van kant geaakt. Deze hebben immers slechts enkele agen in de pap gelegen.
Zo zie je maar dat e.e.a. kan mislukken als de bijen doppen optrekken op larfjes van enkele dagen oud.

Nog even een domme vraag misschien, krijgt het volk geen zwermneiging met die jonge moertjes in de kast ?
Plaats reactie