Ik weet in alle geval dat mijn broer zijn zoontje reeds vrij jong (zeker minder dan 1 jaar) honing kreeg aan zijn tutje. Misschien tegen alle regels maar hij lust nu wel honig. Volgens mij heeft hij er ook geen blijvend letsel aan overgehouden.
mvg
Theo [quote][/quote]
Ja Theo, het was ook zo bij mijn kinderen als ze nog geen jaar waren , ze werden s'nachts zoet gehouden met wat honing aan hun fopspeen.
En...ze komen nu regelmatig hun voorraad honing halen , ook al voor hun kinderen nu.
roger
Nog iets voor op het HONINGETIKET binnenkort ?
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Nog iets voor op het HONINGETIKET binnenkort ?
Wel Theo, de legale etiketten zijn er voor de inspecteur maar als de kans dat de inspecteur ze ooit te zien krijgt nul is, heb je er niks aan. Een mooi etiket zoals ik tegenwoordig heb is ook mooi als de inspecteur het niet ziet.
PS: als die kreet over kinderen tot 1 jaar erop stond zou ik mij genoodzaakt voelen telkens uit te gaan leggen dat dat wettelijke onzin is, maar dat honing juist goed is voor de kleintjes in plaats van ze te wennen aan ongezonde zoetigheid.
PS: als die kreet over kinderen tot 1 jaar erop stond zou ik mij genoodzaakt voelen telkens uit te gaan leggen dat dat wettelijke onzin is, maar dat honing juist goed is voor de kleintjes in plaats van ze te wennen aan ongezonde zoetigheid.
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik baal er heel erg van dat het tegenwoordig verplicht is om dit op het etiket te zetten. Ik doe het wel, ook bij honing die ik weggeef. Ik heb ook een "mooi" etiket, maar aan de achterkant van de pot doe ik dan een klein plakkertje met de voorgeschreven informatie: hoeveelheid, maximale houdbaarheid etc. en dus ook deze waarschuwing met betrekking tot kinderen jonger dan een jaar. Er komen echt altijd vragen over! "Waarom mag dat dan niet? en dan doe ik het hele verhaal van botulisme enzovoorts. Maar ik heb altijd het gevoel dat mensen vervolgens een beetje vies naar de honing kijken.
Ik vind het ook echt een belachelijke eis. Jenever is ook niet goed voor zuigelingen (werd vroeger ook wel gebruikt om de werkzaamheid van de fopspeen te versterken...) maar daarbij staat toch ook niet op het etiket dat je het niet aan zuigelingen mag geven?
Wij imkers worden verplicht om ons eigen produkt in diskrediet te brengen. Het is een slechte maatregel van Brussel. Als de imkerij niet zo'n marginale sector was, zou het ook vast niet zo makkelijk zijn voorgeschreven.
Ik vind het ook echt een belachelijke eis. Jenever is ook niet goed voor zuigelingen (werd vroeger ook wel gebruikt om de werkzaamheid van de fopspeen te versterken...) maar daarbij staat toch ook niet op het etiket dat je het niet aan zuigelingen mag geven?
Wij imkers worden verplicht om ons eigen produkt in diskrediet te brengen. Het is een slechte maatregel van Brussel. Als de imkerij niet zo'n marginale sector was, zou het ook vast niet zo makkelijk zijn voorgeschreven.
-
- Contacteer:
Het artikel kent nog al wat verzachtende omstandigheden: eventuele aanwezig sporen van Clostridium Botulinum; sommige sporen van CB kunnen bij het uitgroeien voor de mens levensgevaarlijke toxinen vormen;... in zeldzame gevallen tot de dood kan leiden; De occasionele natuurlijke aanwezigheid van...
In die zeldzame gevallen toch ernstige gevolgen en daarom lijkt het ook mij verstandig om een melding te maken op de etiketten.
Wat betreft de Clostirdium Botulinum bacterie: ik heb de klokken horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...
Hoe komt deze bacterie in de honing terecht? Is het drachtplant afhankelijk, of wordt het door de bijen toegevoegd?
Groet, Jan
In die zeldzame gevallen toch ernstige gevolgen en daarom lijkt het ook mij verstandig om een melding te maken op de etiketten.
Wat betreft de Clostirdium Botulinum bacterie: ik heb de klokken horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt...
Hoe komt deze bacterie in de honing terecht? Is het drachtplant afhankelijk, of wordt het door de bijen toegevoegd?
Groet, Jan
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hallo Jan,
Hoe komt botulisme in de honing terecht?
Bijen halen water en zouten op de gekste plaatsen. Zo zijn er meldingen van bijen die water halen dat onder uit composthopen komt gelopen, van de kant van vieze vijvers etc.
Er kunnen dus sporen van allerlei bacterien mee komen. Ik heb zelfs gezien dat bijen vocht likten van slachtafval. Ik zou de foto kunnen plaatsen als het niet zo'n onsmakelijk gezicht was. Als iemand het wil zien moeten ze het maar even melden.
Tieme
Hoe komt botulisme in de honing terecht?
Bijen halen water en zouten op de gekste plaatsen. Zo zijn er meldingen van bijen die water halen dat onder uit composthopen komt gelopen, van de kant van vieze vijvers etc.
Er kunnen dus sporen van allerlei bacterien mee komen. Ik heb zelfs gezien dat bijen vocht likten van slachtafval. Ik zou de foto kunnen plaatsen als het niet zo'n onsmakelijk gezicht was. Als iemand het wil zien moeten ze het maar even melden.
Tieme
-
- Contacteer:
laat maar!:D