Er is méér aan de hand .....

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: Er is méér aan de hand .....

Bericht door Gerard van Gastel »

Maarten,
Je schrijft:
"Net zo krijgen we weer betere mensen als we wat meer in gaan kruisen met de Afrikanen."
Wat zijn volgens jouw 'betere mensen'?
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ai ik ruik een discussie over het darwinistische survival of the fittest. "Fitness" is altijd in context van de tijd en omgeving. "Elk voordeel hep ze nadeel". Aanpassen aan iets door selectie verkleint de variatie en dat verkleint de mogelijkheden van een "'soort" om te veranderen.

Bijv. we zouden selectief kaukasiers en geselecteerde afrikanen kunnen kruisen om resistentie tegen aids te bewerkstelligen in de gewenste populatie. Alleen als er een andere ziekte onstaat is die populatie misschien weer niet in het voordeel omdat je voor een sterke snelle expressie van aidsresistentie zal moeten intelen en dat verkleint de genetische diversiteit van het immunsysteem.

Of, extremer...in een toekomstige maatschappij gaat men selectief afrikanen fokken (gewoon mensen betalen dwingen hoeft niet denk ik) om snellere athtleten te verkrijgen. Dat levert een kleine populatie extreem aangepaste (snelle) hardlopers op die ook snel verdwijnt als de belangstelling voor de sport om wat voor reden dan ook verdwijnt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het idee van harmonie in de natuur als statisch evenwicht komt niet overeen met het "moderne" idee van natuur. De "niet levende" natuur en fauna/flora die daar bij hoort veranderen soms sterk.

Een soort geavanceerde staten vormende ex-woestijnaap die insecten in een houten doos houdt en afhankelijk is van zowel weer als flora...volgens mij ben jij met je bijen nog steeds natuur JP.
Ik ben het eens met de stelling dat natuur inderdaad geen statisch evenwicht hoeft in te houden. In Nederland streven we soms dergelijke steady states na omdat we die zo mooi vinden. Hetzelfde doen we met de bijen omdat we zo min mogelijk sterfte willen en (bij wijze van spreken) een maximale opbrengst: Buckfast imkers kweken daarom elk jaar grote volken en voeren pas in de herfst een K. in en kunnen zo het hele jaar flink bijen broeden. Dit is een van de redenen waarom ik denk dat imkers van hun steady state moeten afstappen. 'Dat doet de natuur ook'.

Toch vind ik mijzelf en mijn bijen geen natuur. Ik krijg er kromme tenen van......... als ik het lees. Wel vind ik dat we als imker dichter bij de natuur staan dan andere hobbyisten.......zoals postzegelverzamelaars.

Natuur: is een zelfstandig interactie aangaan met andere soorten. Met deze definitie vallen bijen al buiten de boot. Wij imkers planten onze bijen in de natuur en niet onze bijen zelf. Als imkers zo uitdunnen als ze nu uitdunnen zijn er zelfs geen bijen meer op en duur in de rest van heel West-Europa. Daarentegen vind ik dat bijen in Australia wel een onderdeel van de natuur vormen. Dit mede omdat bijen als plantensoorten 'zelfstandig' met elkaar omgaan. Imkers=jagers=vissers.
Plaats reactie