Beste Marc we zijn hier niet aan het verklaren of zo of zus zit. We zijn aan het afpalen wat het zou kunnen zijn. Het wordt anders weer een wellus nietus "spel" daar heb ik geen behoefte aan.
Hans
Standplaats (of herkomst) en bijensterfte
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Standplaats (of herkomst) en bijensterfte
Ik zal maar beginnen met "ik weet het ook niet" maar ...Gerard van Gastel schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is: zijn de afleggers/jonge volkjes van 'verdwijnziekte'-volken óók gedoemd te 'verdwijnen'?
Of kan verandering van standplaats (of imker!) -bij verkoop bv- daar verandering in brengen?
een vriend van mij heeft ieder jaar 10 leggende moeren die ikzelf op zijn kasten ga plaatsen, en ieder jaar maak ik hem 6 afleggers(3ramers) die hij op een andere plaats (midden industriegebied Blauwe Toren -Brugge) opkweekt om als 10ramer te overwinteren en na de winter verenigd hij met de zwakste produktievolken, DIE OP EEN ANDERE PLAATS STAAN, om naar het koolzaad te reizen. Alle koninginnen komen voort van dezelfde kweekmoer (ook bij mij). In 2004, in november vastgeteld, zijn alle bijen van zijn produktievolken verdwenen. Alle voer in de kasten, geen dode bijen (een 100tal). Zijn 10ramers in Brugge alles OK en zo uitgewinterd. Bij mij thuis: alles OK en ook bij uitwinteren.
Alle werkbijen kwamen dus voort van dezelfde stammoer als grootmoeder en de jonge koninginnen waren allen bevrucht op de bevruchtingsstand van Kreverhille.
Marco
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
citaat hans van der post:
===============================================
We zijn aan het afpalen wat het zou kunnen zijn. Het wordt anders weer een wellus nietus "spel" daar heb ik geen behoefte aan.
valt de classificatie van "ik drink bier (grolsch, duits witbier of belgisch zwaar bier, de rest is slootwater nog niet eens goed voor de varkens) en ik heb geen uitval" ook onder het afpalen?
We zijn aan het afpalen wat het zou kunnen zijn. Het wordt anders weer een wellus nietus "spel" daar heb ik geen behoefte aan.
valt de classificatie van "ik drink bier (grolsch, duits witbier of belgisch zwaar bier, de rest is slootwater nog niet eens goed voor de varkens) en ik heb geen uitval" ook onder het afpalen?
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Bij ons zijn 3 standen van verschillende imkers in de buurt allemaal voor de helft verdwenen, we imkeren allemaal in een straal van 1 km . de bijen van het experiment staan op 3 km en zijn allemaal nog in leven, verder het eiland op zijn enkele imkers met 1 kast uitval tot nu toe. Het lijkt wel stand gebonden. Maar wat ook te denken geeft is dat ik onbewust altijd tot voor kort de jonge moeren uit het beste volk in liet lopen in mijn nieuwe vliegers, hiermee maakte ik onbewust mijn genetische band wel erg smal[:I], we zitten maar met totaal maximaal 25 volken bij elkaar is het ene dan niet het gevolg van het andere?
Ik heb alle kasten die verdwenen zijn nog niet allemaal op de afkomst bekeken, maar dat ga ik zeker binnenkort doen om vast te stellen of het zo is.
Groeten Harmen
Bij ons zijn 3 standen van verschillende imkers in de buurt allemaal voor de helft verdwenen, we imkeren allemaal in een straal van 1 km . de bijen van het experiment staan op 3 km en zijn allemaal nog in leven, verder het eiland op zijn enkele imkers met 1 kast uitval tot nu toe. Het lijkt wel stand gebonden. Maar wat ook te denken geeft is dat ik onbewust altijd tot voor kort de jonge moeren uit het beste volk in liet lopen in mijn nieuwe vliegers, hiermee maakte ik onbewust mijn genetische band wel erg smal[:I], we zitten maar met totaal maximaal 25 volken bij elkaar is het ene dan niet het gevolg van het andere?
Ik heb alle kasten die verdwenen zijn nog niet allemaal op de afkomst bekeken, maar dat ga ik zeker binnenkort doen om vast te stellen of het zo is.
Groeten Harmen
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik had het over "afpalen" afvinken wat kan het niet of wat het wel zijn. Als je daar bier bij drinkt lukt dit niet. [:)]
In die zelfde zomer van 2005 had ik voor mijzelf ook een drietal volkjes gemaakt van bijen van een andere stand.* Daar heb ik moeren ingevoerd op de wijze die een paar jaar geleden op het forum schreef. De moeren kwamen aan de leg maakte een mooi broednest(je) op drie raten flinke plakken broed.
Nadat het eerste broed van de nieuwe moer uitliep groeide de volkjes niet ondanks dat er nieuwe bijen werden geboren bleven ze klein of liep het aantal bijen terug. Bij twee volkjes was ik te laat de kunststof drieramers waren leeg! Maar wel veel gesloten gevoerd voedsel. Bij het derde kastje liep de moer met honderd bijen verdwaast rond. Deze moer heb ik - zonder bijen - in een groter volk met broed in alle stadia= brias ingevoerd dit is gelukt! Moet maar een klein paaltje slaan; zou zeggen de bijensterfte lijkt niet? genetisch bepaalt.
.
Op die wijze kunnen wij formers piket paaltjes slaan om de grens te bepalen.
Ter informatie de kastjes stonden op mijn garagedak, bij het wakker worden kan ik het overzien.
Hans
* Je ziet wel niet mijn bijenvolken staan de coördinaten:
52.1903677726224, 4.463550696507755 -volkstuin
52.1909652481755, 4.470070922035887 lathyruslaan -schuurdak
52.1805707833308, 4.482081364363864 buitenplaats -Poelgeest
In die zelfde zomer van 2005 had ik voor mijzelf ook een drietal volkjes gemaakt van bijen van een andere stand.* Daar heb ik moeren ingevoerd op de wijze die een paar jaar geleden op het forum schreef. De moeren kwamen aan de leg maakte een mooi broednest(je) op drie raten flinke plakken broed.
Nadat het eerste broed van de nieuwe moer uitliep groeide de volkjes niet ondanks dat er nieuwe bijen werden geboren bleven ze klein of liep het aantal bijen terug. Bij twee volkjes was ik te laat de kunststof drieramers waren leeg! Maar wel veel gesloten gevoerd voedsel. Bij het derde kastje liep de moer met honderd bijen verdwaast rond. Deze moer heb ik - zonder bijen - in een groter volk met broed in alle stadia= brias ingevoerd dit is gelukt! Moet maar een klein paaltje slaan; zou zeggen de bijensterfte lijkt niet? genetisch bepaalt.
.
Op die wijze kunnen wij formers piket paaltjes slaan om de grens te bepalen.
Ter informatie de kastjes stonden op mijn garagedak, bij het wakker worden kan ik het overzien.
Hans
* Je ziet wel niet mijn bijenvolken staan de coördinaten:
52.1903677726224, 4.463550696507755 -volkstuin
52.1909652481755, 4.470070922035887 lathyruslaan -schuurdak
52.1805707833308, 4.482081364363864 buitenplaats -Poelgeest
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Heel verhaal getypt, maar storing...kwijt geraakt. nog maar eens. Grr.Als het genetisch zou zijn, hoe verklaar je dan dat sommige standen al jarenlang geen sterfte kennen, terwijl 10 km verder volop sterfte heerst. De 'genetisch aangetaste' darren zouden al lang de andere stand 'besmet' moeten hebben.
Tja ik heb natuurlijk ook niet alle waarheid in pacht, maar geef alleen maar door wat ik weet. Uit het onderzoek van Seeley kan je in feite alleen maar opmaken dat het aantal darren wat paart met een K verantwoordelijk is voor de ziektegevoeligheid van een volk. Het kwantiteitsaspect. Natuurlijk is er ook een kwaliteitsaspect. Imkers die insemineren weten hier alles vanaf. Darren moeten precies zo oud zijn en in zeer goede conditie zijn wil het sperma optimaal zijn en wil men een goede bevruchte K. verkrijgen van voldoende kwaliteit. Etc.
Eilandbevruchting:
Kijk ik dan naar bevruchtingsstationnen dan zet ik wel eens vraagtekens bij de kwaliteit van de bevruchte K.: Schier bijv. Jaar en dag wordt er alleen van het beste volk nageteeld. Worden er K. door vervangen om wat voor redenen dan ook dan met die K. Gevolg lijkt mij eens nelle genetsiche verarming. Hoe groot die precies is en hoe snel dit proces is tja...gissen. Bovendien is het aantal Kasten te klein om op den duur inteelt tegen te gaan. Deze grens is gesteld op 40.
Station Ameland. Na de desastreuze verdwijnziekte in 2003 had station Ameland maar 8 darrenvolken staan. Met het gegeven dat elke K. wel met 20 darren paart en eze darren ook nog eens aan bepaalde voorwaarden mooten voldoen lijkt mij dat nogal aan de krappe kant.
Landbevruchting:
Ook allee landbevruchtingstation die ik ken, halen de 40 darrenvolken niet.
Standbevruchting:
Ook bij u en mij zelf op de stand is het maar de vraga hoe goed de kwalitateit van onze bevruchte moeren zal zijn. Hoe zit het met het weer?? Hoe zit het met de beschikbare darren?? Hoe reislustig is u buurman met zijn bijen in de zomer?? Hoe geisoleerd zit u als imker? K. kunnen wel 10 km vliegen, maar doen ze dat ook altijd?? Etc Etc.
Kortom de kwaliteit van een K. kan verschillen in tijden plaats. Lijkt mij dat bepaalde factoren er ook nog wel eens voro kunnen zorgen dat grote kwaliteitsverschillen kunnen op treden in ene kort tijdsbestelk en op kleine afstand.
Verklaard dit bijv. de grotere bijensterfte op gedeelde standen. Lijkt me niet zo een twee drie?? Juist hier zou je wat sterkere volken verwachten omdat hier juiste meerdere volken bijeen zijn.
jp