Honing afnemen
Moderator: Hans van der Post.
Re: Honing afnemen
Dus als ik het goed begrijp:
Alle ramen met honing, dus ook de broedramen slingeren welke volledig bezegeld zijn?
Abdurr Inanc
Alle ramen met honing, dus ook de broedramen slingeren welke volledig bezegeld zijn?
Abdurr Inanc
-
- Contacteer:
Blijf van de broedkamer af, ook al er 6 volle ramen inzitten.
De geslingerde HK zet je weer op en je zal zien dat ze als ze ruimte nodig hebben de honing naar boven brengen.
Bovendien weet je zeker dat er voldoende voer inzit als het weer omslaat.
Alleen bij late drachten zou ik de honing verwijderen uit de broedkamer b.v. bij zeeaster of heide die honing bevat veel reststoffen en daar mag wel wat van blijven zitten, maar wat goed slingerbaar is uitnemen.
Af en toe op een goede dracht de HK controleren is die half vol en de verwachtingen goed een 2e HK op of onder zetten.
Bij sommige volken moet je dan controleren of er beneden wel genoeg voer overblijft.
Als er 2 kantramen met goed voer overblijven kan je de rest ev slingeren, maar wat een gedoe.
Het principe nooit slingeren van de HK is eenvoudig en nooit verkeerd.
Dirk
dertiende
De geslingerde HK zet je weer op en je zal zien dat ze als ze ruimte nodig hebben de honing naar boven brengen.
Bovendien weet je zeker dat er voldoende voer inzit als het weer omslaat.
Alleen bij late drachten zou ik de honing verwijderen uit de broedkamer b.v. bij zeeaster of heide die honing bevat veel reststoffen en daar mag wel wat van blijven zitten, maar wat goed slingerbaar is uitnemen.
Af en toe op een goede dracht de HK controleren is die half vol en de verwachtingen goed een 2e HK op of onder zetten.
Bij sommige volken moet je dan controleren of er beneden wel genoeg voer overblijft.
Als er 2 kantramen met goed voer overblijven kan je de rest ev slingeren, maar wat een gedoe.
Het principe nooit slingeren van de HK is eenvoudig en nooit verkeerd.
Dirk
dertiende
Ik heb 1,5 broedkamers met daarboven een moerrooster. Ik ga dus alles boven de moerrooster slingeren. Dus niet van de broedbakken?
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beneden het moerrooster is voor het bijenvolk. Je weet niet wat voor een weer het de komende zomer wordt.
Slinger ze. [:)]
Slinger ze. [:)]
Dankje Hans. En iedereen bedankt voor de informatie.
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
-
- Contacteer:
Abdurr, a.s. zaterdagmorgen gaat bij mij de wekker om 5 uur af. Natuurlijk hoef je niet aansluitend te beginnen met slingeren, om 10 uur of later is prima.
Maar aangezien ik honingslingeren een afschuwelijk kleverige bezigheid vind, ben ik er graag zo snel mogelijk weer vanaf.
Maar aangezien ik honingslingeren een afschuwelijk kleverige bezigheid vind, ben ik er graag zo snel mogelijk weer vanaf.
-
- Contacteer:
Els is het dan voor de eerste ronde dat je gaat slingeren of is het al.....??[;)]
roger
roger
[?][?][?]Dirk Blanken schreef: ...Het principe nooit slingeren van de HK is eenvoudig en nooit verkeerd.
....
mvg,
Hugo (1/2 bij)
Nobodies prefetc
Is zaterdag wel goed, omdat het weer minder is? Ik dacht juist aan vandaag omdat het warm en droog is.
Abdurr Inanc
Abdurr Inanc
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Als je vandaag kan is wel ideaal maar zaterdag is ideaal als je een andere planning hebt[^]
L
L