colony collapse disorder

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: colony collapse disorder

Bericht door Romée van der Zee »

piet schreef:
....Wat de gegevens van beeorg betreft dan ligt landelijk gezien de sterfte rond de 21%(per provincie) Het zou me niets verbazen als dat cijfer bij kleine imkers in de vs ongeveer hetzelfde is.
Piet
Dag Piet
Je kunt van de percentages op het provinciekaartje geen gemiddelde afleiden omdat het aantal imkers en bijenvolken per provincie niet gelijk is.
De uitwinteringssterfte in Nederland lag dit voorjaar op 15 %, gemeten bij 13.059 bijenvolken van 1352 imkers. Voor de imkers met 1-5 volken lag het op 18%. De imkers met 20-150 volken ondervonden een sterfte van 10%.
Meer uitgebreide grafieken en cijfers zijn op beefriends te vinden.
In de USA werd de uitwinteringssterfte dit voorjaar op 26 % geschat. Dat komt overeen met de Nederlandse uitwinteringssterfte die vorig jaar in de monitor bijensterfte kon worden vastgesteld.
Aan het onderzoek wordt ook door een aantal Vlaamse imkers deelgenomen. De cijfers uit Vlaanderen komen in hoofdzaak overeen met die uit Nederland.
Om nog een indruk te geven die het beeld versterkt dat kleine imkers meer bijensterfte ondervinden het volgende. Bij de bijenvolken die werden verzorgd door imkers met 1 of 2 volken bleek in het voorjaar 2006 de sterfte boven de 50% te liggen.
Romée

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org
Lorax
Contacteer:

Bericht door Lorax »

Een filmpje m.b.t. Colony collapse disorder

http://www.dailymotion.com/video/x1zq6r ... e_creation [}:)]

groet,
Simon
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Who dun'it ?
Wie is (waarschijnlijk) NIET de schuldige - wat is (waarschijnlijk) NIET de oorzaaak ?
Jagers op menselijke ziektekiemen zetten er hun tanden in.

Smurf smel naar :

http://www.sciencenews.org/articles/20070728/bob9.asp

Boeiend artikel in Sciene News Online (in het Engels)

mvg,

Hugo (1/2 bij die het wel al heeft meegemaakt maar zeker NIET heeft gedaan)

Nobodies prefetc
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Daar sla je een spijker op zijn kop Piet, nog even los van het feit of CCD wel een chemische oorzaak heeft. Ik heb het wel eens eerder opgebracht, ik heb nog nooit een analyse certificaat van de kunstraat van het bijenhuis gezien...ik denk dat er een grote club traditionelere imkers is die nog Apistan gebruiken omdat het legaal en makkelijk is en die braaf hun was inleveren bij het bijenhuis...er zal dus wel fluvalinaat (vetoplosbaar actief van Apistan) in de was zitten maar hoeveel?

Waar komt al die was eigenlijk vandaan? Als ze ook veel uit andere landen betrekken waar coumaphos enzo legaal zijn dan zit dat er misschien ook in?

Qua zuren hoven we ons niet zo druk te maken, die "lossen erg slecht op" in bijenwas, ze verdwijnen snel met water transport en daarbij zijn ze denk ik niet giftig/biologisch actief op de lange termijn.

L.

L.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

LWPisa schreef:
nog even los van het feit of CCD wel een chemische oorzaak heeft.
L.
Ik pers al meer dan 20 jaar mijn eigen KR van mijn eigen was.
Ik heb in die tijd alleen maar mierenzuur gebruikt, en in de laatste 3 jaar oxaalzuur. Ik kan dus wel zeggen dat mijn was vrij schoon moet zijn.
Toch heb ik vorig jaar 50% CCD gehad.
Wel hebben mijn bijen op de fruit gestaan, waar ook met "diverse" middelen gespoten is. Op die manier kun je natuurlijk wel chemie de kast in krijgen.

Hennie....
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie, in de fruitteelt spuiten ze als de bijen er staan bijna elke dag vooral met fungiciden.
Maar al zijn de middelen niet dodelijk voor bijen, ze komen gegarandeerd in de honing, kan je dit nog verkopen als zuivere fruithoning?
Dat heb ik zelf mogen ervaren.
Elke dag ging ik even kijken het was maar een paar km.
Ik heb ze vervroegd weggehaald en de fruitboer vond dat maar vreemd.
Nooit meer.
Ook bestuiving in kassen doe ik niet meer, als je daar wat zwaardere volken neerzet vliegen ze zich binnen een paar dagen tegen het glas kapot, ondanks dat je ze 's avonds laat er neerzet.
Nu moet ik wel zeggen dat het oudere kassen waren, in de moderne kassen schijnt het mee te vallen.
Na een paar weken waren mijn volken in een slechte conditie en kost het 2 maanden om er weer topvolken van te maken en dat voor die paar rotcenten.
En dan willen ze nog een rekening ook voor de belasting!
Nooit meer.
Dirk

dertiende
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Een andere hypothese heeft te maken me de wereld waarin de bijen moeten rond vliegen.
Ik las net een grappig artikel over waarneming in vier kleuren (vogels, insecten) ipv van de drie kleuren die wij min of meer kunnen zien. De wereld gaat er dan 4-dimensionaal uit zien.
Bijen zien niet alleen UV licht extra maar ook nog de polarisatie van het licht.
Helderziende mensen vertellen mij dat de wereld er steeds doodser gaat uitzien, ook op plekken waar voor het uiterlijk nog genoeg groene dingen en kleurige bloemen zijn.
Misschien is dit soort veranderingen voor de bijen wel veel zichtbaarder dan voor ons, en voelen zij zich niet meer thuis in hun wereldorientatie. Ja dan kunnen ze opeens ajuparaplu gaan. Je kan dan een veelheid van mogelijke oorzaken noemen, maar de bottomlijn is: ze zijn weg want ze zagen het (letterlijk) niet meer zitten.
Dan moet ik maar zorgen dat er zoveel bloemen langs 's heren wegen bloeien dat niet alleen de bijen maar ook de helderziende mensen er weer blij van worden.
In sommige gemeenten doet de dienst groenvoorzienig het al. Zou daar minder CCD zijn?
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef:
Hennie, in de fruitteelt spuiten ze als de bijen er staan bijna elke dag vooral met fungiciden.
Nooit meer.
Dirk dertiende
Dirk, dat er gespoten wordt met vriendelijke of minder vriendelijke middelen, dat weten we. Of je er dan nog wel naar toe gaat, is ieders eigen keuze.

Ik merkte dit alleen maar op omdat CCD in relatie gebracht werd met chemie in de was. Bij mij is die kans heel klein, denk ik.
Hoe komen de bijen dan aan de verdwijn ziekte (CCD)??
Dat was het onderwerp.

groeten,
Hennie...
ivar
Contacteer:

Bericht door ivar »

de industrie probeert steeds de bij de schuld te geven van het verdwijnen. wanneer dat niet meer lukt dan is de was de schuld, met andere woorden " eigen schuld dikke bult". als dat niet meer lukt dan is de handy of gsm de schuld. als dat niet meer lukt dan.....

wat denken jullie van de gen-manepuleerde gewassen????? kunnen we daar misschien wat vinden.

gr hans

a land flowing with milk and honey
Plaats reactie