Gerard van Gastel schreef:
Ad,
" waarna ik in januari kon constateren dat er zo goed als geen mijten meer aanwezig waren in mijn volken. Ook in dit voorjaar zo goed als niets aanwezig "
Gerard
Nogmaals de vraag: Hoe constateer je dat?
Ook zou ik willen weten of jij een broedstop hebt gehad en wanneer je dit najaar met de bestrijding bent begonnen.
ad staals
Voedseltemperatuur stress moet zijn voedsel/temperatuur stress, stress door gebrek aan voedsel en door het kwijt zijn van energie in koude of erg winderige omstandigheden. Ik zal het gelijk corrigeren.
In januari met oxaalzuur verdampt, de schuif een week eronder en vervolgens zo goed als geen varroa's gevonden (wel iedere dag gekeken of er mijten lagen, 7 dagen lang). In het voorjaar doe ik dit met enkele volken nog eens als steekproef, het resultaat was weer nihil. Een aantal volken heeft deze zomer een broedstop gehad. Deze volken worden dan, net als de nieuw opgezette volkjes, behandeld met oxzaalzuur nevel. Volken met honingkamers zijn deze zomer niet behandeld. Vanaf half aug. gaan alle honingkamers eraf en begin ik met varroabehandeling.
Maarten, kunnen en zullen die 'sterke' varroa's zich dan ook zoveel sterker voortplanten als de 'gewone' varroa? Ik twijfel daaraan.
Maar om op de beginvraag terug te komen, zou het kunnen dat bij goed weer/ goede dracht er veel varroa's met de bijen buiten sneuvelen, terwijl ze bij slecht weer veel meer in de kasten blijven?
Er blijven altijd varroamijten in de volken zitten na een goede behandeling in het najaar/winter.
Als het volk goed is zullen ze veel broed aanzetten en zullen er dus veel varroamijten ontstaan, die in de herfst regenen op de varroaplank.
Je kan in de zomer ook wat doen aan de varroamijten bijv. door Bienenwohl(oxaalzuur) te gebruiken om de besmetting laag te houden.
Alleen slechts najaarsbehandeling toepassen is vragen om moeilijkheden het kwaad is dan al geschied met als resultaat een zwak wintervolk.
Je kan in de zomer ook gewoon oxaalzuur gebruiken al werkt dit niet in het broed bijvoorbeeld om de 7 dagen, de dosis weet ik niet.
'S winters moet je je volken nooit twee keer met oxaalzuur behandelen.
Maar 'S zomers is de situatie heel anders.
Bienenwohl is voornamelijk ook oxaalzuur periodiek gebruikt.
Je zou er zelf ook propolis aan toe kunnen voegen en andere kruiden zodat de bijen extra gaan poetsen en dus opruimen.
Als je de hele zomer niets doet en dan in de herfst begin te klagen van ik heb zoveel mijten zet ook geen zoden aan de dijk.
Je zou ook de volken verschillend kunnen behandelen al is dan er altijd kans van herbesmetting vanuit andere volken.
Als je verschillende standen hebt die redelijk geisoleerd zijn is het zeker mogelijk.
En dan afgaan op de voorjaarsgrootte en ontwikkeling.
Maar ook dan moet je met de afkomst van de volken rekening houden.
Dus moet je die onderling vergelijken.
Bijenhouden is experimenteren en afgaan op wat je ziet.
Dirk
Dirk,
het is geen 'klagen' dat er zoveel zitten, maar 'constateren' dat er zoveel zitten. Als er in het voorjaar/begin zomer geen varroa aanwezig is heeft bestrijden ook geen zin. En zolang er honingkamers opstaan pas ik geen enkele(chemische)varroabestrijding toe. Dus bij die volken begin ik in het najaar. Maar ook deze volken komen bij een goede bestrijding voldoende sterk de winter uit.
Ik zou graag van Piet willen weten wat het verschil is tussen Chronisch Verlammings Virus ( CVV .Nederlands ) en Chronic Paralysis Virus (CPV. Engels )
Verder heb ik mijn bijen vorig jaar behandeld ,en na de behandeling had ik weinig mijtval.
Ik heb ook deze zomer niet veel mijten gezien (ook niet naar gezocht)en heb waarschijnlijk teveel op de bestrijding vertrouwd.
Wel had ik in dit najaar een paar volken die ( naar ik dacht last hadden gehad van roverij)
Dit zou achteraf bezien ook te maken kunnen hebben met het CVV (CPV ) virus . Ik citeer letterlijk uit Ziekten en belagers van de honingbij:Bij erge gevallen zullen duizenden bijen, moeizaam kruipend op de grond voor het vlieggat worden waargenomen.einde citaat.
Als je dan een week later bij je kasten komt zouden er ook heel veel dode bijen voor je kast kunnen liggen.
Ik ben het ook met aad Staals eens , dat er geen zichtbare controle is op een uigevoerde bestrijding
In de land en tuinbouw komt het regelmatig voor , dat men een gewasbescherming uitvoert , b.v. een bestrijding tegen luis , men een paar dagen later moet constateren dat de bestrijding niets heeft geholpen , en een nieuwe bestrijding uitvoert die wel helpt.
Daar is in de Imkerij moeilijker achter te komen want een week later zitten de mijten weer in een cel.
Maar ik weet noch steeds niet of het mogelijk is dat bij een goede dracht de varoa mijt zich minder snel ontwikkeld dan bij een slechte dracht.
Ik zou graag van Piet willen weten wat het verschil is tussen Chronisch Verlammings Virus ( CVV .Nederlands ) en Chronic Paralysis Virus (CPV. Engels )
Dag Jaap,
Het is uiteraard hetzelfde virus, maar niet de gangbare afkorting van dat virus. Door het anders te benoemen zorg je al gauw voor enige verwarring. Althans, zo verging het mij toen ik CVV las en dacht aan een nieuw soort virus, mede omdat ik in de gauwigheid niet had gelezen dat de Nederlandse betekenis er tussen haakjes achter stond. APV en CPV zijn (ook internationaal) gangbare en vaststaande afkortingen voor dat virus, maar CVV niet. Het lijkt me daarom uitermate zinvol om ons daarbij aan te sluiten.
Piet . In de Nederlandse vertaling ;Ziekten en belagers van de honingbij : ISBN 0-88955-448-x staat hij duidelijk als ( CVV) benoemd.dus moet dat toch ook mogelijk zijn.