Volk met weinig wintervoer.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
Re: Volk met weinig wintervoer.
Weet iemand waarvan de naam borstplaat komt? Dat kennen we in het zuiden niet. Staat ook niet in de kookboeken van moeder de vrouw. Ik heb intussen al we enkele recepten gevonden op het internet.
Toen ik nog tiener was, hoorde ik van oude imkers dat ze "goede boter" bij hun suikeroplossing deden. Waarschijnlijk deden ze dat om de bijen van vetstoffen te voorzien.
Ik kan me dus voorstellen dat in de borstplaat wat room te doen geen kwaad kan.
Toen ik nog tiener was, hoorde ik van oude imkers dat ze "goede boter" bij hun suikeroplossing deden. Waarschijnlijk deden ze dat om de bijen van vetstoffen te voorzien.
In het zuiden heet dit fondantJozef Maier schreef:
Weet iemand waarvan de naam borstplaat komt? Dat kennen we in het zuiden niet. Staat ook niet in de kookboeken van moeder de vrouw. Ik heb intussen al we enkele recepten gevonden op het internet.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Mij is altijd verteld -Jozef- dat het borstplaat heet om dat het traditioneel in hartvormige vormen werd gegoten als uiting van liefde. Dat was in de tijden dat suiker kostbaar was een bijzondere hofmakerij.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
In hartvorm gegoten denk ik dat de bijen de borstplaat ook wel lusten 
Jaap v P

Jaap v P
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
[quote]
In het zuiden heet dit fondant
[/quote]
Nog zuidelijker, in Vlaanderen, kennen we zelfs fondant niet. Tenzij het over chocolade gaat.
In het zuiden heet dit fondant
[/quote]
Nog zuidelijker, in Vlaanderen, kennen we zelfs fondant niet. Tenzij het over chocolade gaat.
-
- Contacteer:
Alle door de door borstplaat benevelde imkers zou ik willen aanbevelen om pas in feb/mrt hun adviezen te geven en dan lijkt me het ook nog heel wat beter dat voer van de volken die niet door broeden of erg klein zijn te verdelen onder de volken die het al verbruikt hebben.
Borstplaat is een noodmaatregel in het voorjaar en niet eind novenber.
Het verbaasd me steeds dat mensen hun volken heel laat nog inwinteren waarom als er toch geen opbrengst te verwachten is.
Ik neem deze mensen niet serieus.
Mensen die niet willen bestrijden maar wel eind november aan het inwinteren zijn hebben een steekje los.
Ze moeten verhuizen naar een 800 a 1000 km naar het zuiden.
dertiende
Het verbaasd me steeds dat mensen hun volken heel laat nog inwinteren waarom als er toch geen opbrengst te verwachten is.
Mensen die niet willen bestrijden maar wel eind november aan het inwinteren zijn hebben een steekje los.
dertiende
toch even een reactie:
Ik heb dit samen gedaan met Jan Charpentier uit Berlicum toch
wel iemand die echt wel wat weet in de imkerij.
Wat er precies is misgegaan kan ik niet zeggen maar
om nu te beweren dat er bij kenners een steekje los
zit gaat toch wat ver.
Als jij een beter oplossing weet hoor ik het graag.
Berry de Bruyn
dit volk is echt op tijd ingewinterd.Dirk Blanken schreef:
Alle door de door borstplaat benevelde imkers zou ik willen aanbevelen om pas in feb/mrt hun adviezen te geven en dan lijkt me het ook nog heel wat beter dat voer van de volken die niet door broeden of erg klein zijn te verdelen onder de volken die het al verbruikt hebben.
dertiende
Ik heb dit samen gedaan met Jan Charpentier uit Berlicum toch
wel iemand die echt wel wat weet in de imkerij.
Wat er precies is misgegaan kan ik niet zeggen maar
om nu te beweren dat er bij kenners een steekje los
zit gaat toch wat ver.
Als jij een beter oplossing weet hoor ik het graag.
Berry de Bruyn
-
- Contacteer:
Berry,
De opmerking over heel laat inwinteren was in het algemeen bedoeld.
Natuurlijk kan het gebeuren dat volken in November weinig voer hebben meestal als oorzaak extreem doorbroeden omdat hun betovermoeders dat zo gewent waren in de streken waar ze thuis waren.
Ook kan roverij een oorzaak zijn en die stille roverij komt vaker voor als je denkt.
Het is eigelijk alleen maar te zien aan de volken die heel lang doorvliegen als de andere volken geen enkele vliegaktiviteit tonen.
Meestal wordt 's winters op een enkel volk na niet intensief meer gebroed en degene die het wel doen voldoen niet.
Ze gebruiken 's winters dus weinig suiker en halen meestal maart wel.
Dan kan je alweer vloeibaar voeren als het echt nodig bijvoorbeeld met sjampotjes maar ik geef de voorkeur aan voerramen wisselen.
Bij de oxaalzuurbehandeling binnenkort kan je ook nog wat korrecties toepassen(voerramen omwisselen).
Ik geef mijn volken 18 kg mee incl. de honing dat hebben sommige volken nodig en als ze het niet nodig hebben gebruik ik het in de drieramers in het voorjaar.
Dirk
dertiende
De opmerking over heel laat inwinteren was in het algemeen bedoeld.
Natuurlijk kan het gebeuren dat volken in November weinig voer hebben meestal als oorzaak extreem doorbroeden omdat hun betovermoeders dat zo gewent waren in de streken waar ze thuis waren.
Ook kan roverij een oorzaak zijn en die stille roverij komt vaker voor als je denkt.
Het is eigelijk alleen maar te zien aan de volken die heel lang doorvliegen als de andere volken geen enkele vliegaktiviteit tonen.
Meestal wordt 's winters op een enkel volk na niet intensief meer gebroed en degene die het wel doen voldoen niet.
Ze gebruiken 's winters dus weinig suiker en halen meestal maart wel.
Dan kan je alweer vloeibaar voeren als het echt nodig bijvoorbeeld met sjampotjes maar ik geef de voorkeur aan voerramen wisselen.
Bij de oxaalzuurbehandeling binnenkort kan je ook nog wat korrecties toepassen(voerramen omwisselen).
Ik geef mijn volken 18 kg mee incl. de honing dat hebben sommige volken nodig en als ze het niet nodig hebben gebruik ik het in de drieramers in het voorjaar.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Een door borstplaat benevelde IMKER ben ik zeker NIETDirk Blanken schreef:
Dirk .
Ik weet niet hoeveel ervaring Jij hebt ,maar 40 a 50 jaar terug was dit normaal .
Je hoeft mij echt niet serieus te nemen , maar jou reactie vind ik niet thuishoren op zo'n forum .
Jaap van Popering.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Als het dan toch al moet zou ik het borstplaat laten zitten en gewoon een plak apifonda erop leggen en beetje tussen proppen. Het is op zich wel romantisch om het te maken maar met deeg heb je in ieder geval geen caramel.
L
L