kunstraat monteren in raampje
-
- Contacteer:
Re: kunstraat monteren in raampje
Citaat:
Ik zou nog even wachten met het insmelten van de kunstraat. Tegen de tijd dat je de ramen met kunstraat wil gaan gebruiken is de kunstraat niet strak meer en is tussen de draden gaan golven.
Hoe moet een groot imkerbedrijf dit dan doen.
In de zomer hebben ze daar geen tijd voor.
Dus gebruiken ze gegoten i.p.v. gewalst kunstraat.
Gegoten kunstraat wat zeer breekbaar is gaat niet golven na het insmelten.
Dirk
dertiende
Ik zou nog even wachten met het insmelten van de kunstraat. Tegen de tijd dat je de ramen met kunstraat wil gaan gebruiken is de kunstraat niet strak meer en is tussen de draden gaan golven.
Hoe moet een groot imkerbedrijf dit dan doen.
In de zomer hebben ze daar geen tijd voor.
Dus gebruiken ze gegoten i.p.v. gewalst kunstraat.
Gegoten kunstraat wat zeer breekbaar is gaat niet golven na het insmelten.
Dirk
dertiende
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dirk waar om is gegoten kunstraat breekbaar,als je zelf was perst hoeft hij niet breekbaar te zijn.
Ik pers zelf was en die mag je wel op vouwen,geen probleem en dan weer open doen zonder dat hij breekt.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik pers zelf was en die mag je wel op vouwen,geen probleem en dan weer open doen zonder dat hij breekt.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Tinus, Hoe jij je kunstraat giet is mij niet duidelijk; Misschien giet jij je kustraat erg dik uit en is ze daarom sterker. In het algemeen werkt het met de twee soorten als volgt:
Gegoten kunstraat gaat niet golven maar breekt bij de eerste de beste spanning; deze kunstraat is uitstekend om raampjes in te vullen als je voorzichtig kunt werken; deze kunstraat zal niet gaan krullen bij oplopende temperatuur maar blijft mooi strak staan; een imker, die in de winter zijn raampjes klaar maakt en insmelt zal dit altijd met gegoten kunstraat doen. Zelfs als als je raampjes zonder zaagsnede horizontaal hebt bedraad, zal de raat keurig tegen de bovenlat blijven zitten. Gewalste kunstraat is zeer flexibel en gevoelig voor verhitting; gaat bij oplopende temperatuur krullen met alle narigheid vandien. Als je bij horizontale bedrading deze raat niet hebt vastgezet in de zaagsnede van de bovenlat, krijg je problemen als de bijen niet snel na plaatsing de raat hebben vastgekit. Raampjes zonder zaagsnede moet je, als je gewalste kunstraat gebruikt vertikaal bedraden.
Gewalste kunstraat is uitstekend om kaarsen te draaien; bij gegoten kunstraat zal je dit niet lukken.

Gegoten kunstraat gaat niet golven maar breekt bij de eerste de beste spanning; deze kunstraat is uitstekend om raampjes in te vullen als je voorzichtig kunt werken; deze kunstraat zal niet gaan krullen bij oplopende temperatuur maar blijft mooi strak staan; een imker, die in de winter zijn raampjes klaar maakt en insmelt zal dit altijd met gegoten kunstraat doen. Zelfs als als je raampjes zonder zaagsnede horizontaal hebt bedraad, zal de raat keurig tegen de bovenlat blijven zitten. Gewalste kunstraat is zeer flexibel en gevoelig voor verhitting; gaat bij oplopende temperatuur krullen met alle narigheid vandien. Als je bij horizontale bedrading deze raat niet hebt vastgezet in de zaagsnede van de bovenlat, krijg je problemen als de bijen niet snel na plaatsing de raat hebben vastgekit. Raampjes zonder zaagsnede moet je, als je gewalste kunstraat gebruikt vertikaal bedraden.
Gewalste kunstraat is uitstekend om kaarsen te draaien; bij gegoten kunstraat zal je dit niet lukken.

- m.kolsters.
- Contacteer:
Dirk waar om is gegoten kunstraat breekbaar,als je zelf was perst hoeft hij niet breekbaar te zijn.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
persen of walsen is hetzelfde Tinus. Dit geeft vormen door de geringe warmte van het persen/walsen en kan weer makkeljke vervormen door een beetje warmte.
Gieten gaat met warm vloeibare was die hard wordt na afkoelen en dan beekbaar is, net zoals een net gewonnen 'brood' na de vloeibare fase stolt en dan korrelig en breekbaar is.
Gieten gaat met warm vloeibare was die hard wordt na afkoelen en dan beekbaar is, net zoals een net gewonnen 'brood' na de vloeibare fase stolt en dan korrelig en breekbaar is.
- m.kolsters.
- Contacteer:
Hennie en Maarten ik maak zelf de was maar die giet je op de mal en dan doe je die dicht is het dan geen gegoten was.
Deze is niet korrelig en kan je zo op vouwen en je kan er ook zo kaarsen mee rollen kom het maar proberen(of een pak kopen)
Geperste was wordt eerst in platen gegoten en dan gerold en later door de pers gedaan zo dat er de raat op komt en op dikte.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Deze is niet korrelig en kan je zo op vouwen en je kan er ook zo kaarsen mee rollen kom het maar proberen(of een pak kopen)
Geperste was wordt eerst in platen gegoten en dan gerold en later door de pers gedaan zo dat er de raat op komt en op dikte.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
van trijp schreef: de uitzetting van de draad is veel minder.
gr. rini
Ik ben vroeger nog in de metaal werkzaam geweest, daar leerde men dat : de krimp is groter dan de rek ;
Dit betekend dat verwarming van de draad niet tot een langere draad leid , maar dat hij altijd tot een bepaalde spanning terug krimpt .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Tinus,
Volgens mij heb je gegoten kunstraat, waarom het dan wel gevouwen kan worden is mij een raadsel.
Ooit wil ik ook nog mijn eige kunstraat maken i.v.m.de opslag van allerlei verontreinigingen in gekocht kunstraat.
Maar heb het nog te druk met andere aanpassingen en ben nu weer net begonnen met de installatie van de K.I. apparatuur ook weer een aparte sport waarvoor veel voorbereiding nodig is.
Gegoten kunstraat heb je in allerlei gradaties van brosheid, soms kan je het wel 30 graden of meer buigen.
Sinds ik het in Duitsland betrek is het echt bros en zo wil ik het graag, dat blijft prachtig recht ook na een jaar.
Ik zet de kunstraat vrij van de latten, boven links en rechts een paar mm tot een 1/2 cm , onder 1 mm vrij dus net vrij, omdat de bijen het soms anders niet vast aan de onderlat zetten.
Ik koop inmiddels ook kant en klare ramen horizontaal bedraad zonder zaagspleet in Duitsland, en die bevallen erg goed.
Voor een paar centen meer zou ik de alles wat ik nodig had ook in de dichtsbijzijnde imkerzaak hier kopen maar als je merkt dat de kwaliteit bij sommige artikelen niet zo goed is als in Duitsland wat veel meer een Imkerland is en de voorlichting over de producten en dienstverlening te wensen overlaat en je soms dingen aan schaf in vertrouwen die niet goed zijn dan hak je de knoop op den duur door.
Dan wordt de dichtsbijzijnde imkerzaak een buurtwinkel waar je alleen heen gaat als iets toevallig net op is.
Heel jammer!
De meeste iets grotere imkers shoppen inmiddels via via in Duitsland.
Eige schuld dikke bult.
Dirk
dertiende
Volgens mij heb je gegoten kunstraat, waarom het dan wel gevouwen kan worden is mij een raadsel.
Ooit wil ik ook nog mijn eige kunstraat maken i.v.m.de opslag van allerlei verontreinigingen in gekocht kunstraat.
Maar heb het nog te druk met andere aanpassingen en ben nu weer net begonnen met de installatie van de K.I. apparatuur ook weer een aparte sport waarvoor veel voorbereiding nodig is.
Gegoten kunstraat heb je in allerlei gradaties van brosheid, soms kan je het wel 30 graden of meer buigen.
Sinds ik het in Duitsland betrek is het echt bros en zo wil ik het graag, dat blijft prachtig recht ook na een jaar.
Ik zet de kunstraat vrij van de latten, boven links en rechts een paar mm tot een 1/2 cm , onder 1 mm vrij dus net vrij, omdat de bijen het soms anders niet vast aan de onderlat zetten.
Ik koop inmiddels ook kant en klare ramen horizontaal bedraad zonder zaagspleet in Duitsland, en die bevallen erg goed.
Voor een paar centen meer zou ik de alles wat ik nodig had ook in de dichtsbijzijnde imkerzaak hier kopen maar als je merkt dat de kwaliteit bij sommige artikelen niet zo goed is als in Duitsland wat veel meer een Imkerland is en de voorlichting over de producten en dienstverlening te wensen overlaat en je soms dingen aan schaf in vertrouwen die niet goed zijn dan hak je de knoop op den duur door.
Dan wordt de dichtsbijzijnde imkerzaak een buurtwinkel waar je alleen heen gaat als iets toevallig net op is.
Heel jammer!
De meeste iets grotere imkers shoppen inmiddels via via in Duitsland.
Eige schuld dikke bult.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Jaap v P.Dit betekend dat verwarming van de draad niet tot een langere draad leid , maar dat hij altijd tot een bepaalde spanning terug krimpt .
Jaap v P
Voor wat betreft warmgewals staal heb je helemaal gelijk.
Dit geldt echter niet voor de draad die wij in raampjes gebruiken. Deze draad is koud getrokken. Dat betekend dat de moleculen vervormd worden waardoor de draad een bepaalde sterkte en stugheid krijgt.
Door verwarming kunnen de moluculen zich vrijelijk bewegen en zullen zich op een natuurlijke positie gaan schikken. Als dat op een draad gebeurd die onder trekspanning staat wordt de draad wel degelijk langer.
Probeer het maar eens met een karteltang waarmee je de draden opnieuw kunt spannen. Dan wordt de draad koud in een kartelvorm gezet en zal de draad strak komen te staan. Als je deze draad dan te hoog of te lang verwarmt zal de draad weer slap komen te staan.
Jaap van Assenbergh
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Daarom schreef ik ook dat hij tot op een bepaalde spanning krimpt.Jaap van Assenbergh schreef:Hoi Jaap v P.Dit betekend dat verwarming van de draad niet tot een langere draad leid , maar dat hij altijd tot een bepaalde spanning terug krimpt .
Jaap v P
Als je deze draad dan te hoog of te lang verwarmt zal de draad weer slap komen te staan.
Jaap van Assenbergh
Ik ben ook R.V.S. draad gaan gebruiken omdat dan dit probleem niet zo groot is dan bij gewoon ijzerdraad , bovendien gebruik ik inderdaad een draadspanner, en dan werkt het wielspoortje ook niet zo gemakkelijk.
Ik gebruik een acculader , maar zet hem op 6 v dan wordt de draad ook niet zo warm.
Jaap v P