Marco
In de praktijk heb je vandaag en morgen koninginnen, als je omlarft gebruik je larfjes van een a twee dagen en dat verschil is meer dan zes uur.
ad staals
Koninginnenteeltraam -winterknutselwerk.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Koninginnenteeltraam -winterknutselwerk.
Roger,de vos roger schreef:
Bart......,dus geen gerommel met broedramen naar je honingzolder te verplaatsen.De dag voor ze geboren worden kun je ze in de broedstoof brengen of in de honingzolder hangen.
roger
Indien je ze de dag voor geboorte in de honingzolder hangt met tamelijk koude buitentemperatuur is het aangewezen toch tussen twee broedraten te hangen om de optimale temperatuur te behouden.
Zelf heb ik daarover maar één enkele optie: in de honingzolder komen moercellen altijd tussen broedramen te hangen.
Marco
-
- Contacteer:
Marco nu ik een broedstoof in wording heb zal het eerder de broedstoof dan de honingzolder worden.Maar ik wil het wel eens uittesten met de koninginnen te laten uitkomen in het broednest met oude koningin er tussen.Misschien grote kans op zwermen,of oude koningin die afgestoken wordt of.........???????
roger
roger
Roger, e.a.,de vos roger schreef:
Marco nu ik een broedstoof in wording heb zal het eerder de broedstoof dan de honingzolder worden.Maar ik wil het wel eens uittesten met de koninginnen te laten uitkomen in het broednest met oude koningin er tussen.Misschien grote kans op zwermen,of oude koningin die afgestoken wordt of.........???????
roger
Pas op, op die wijze de aangezogen doppen aangeboden voor de kweek mag je nooit laten uitlopen (geboren worden) op die plaats. De oude moer in de kast kan uiteraard een gevecht aangaan met de jonge moer. De moerrooster die hen nog beiden scheid zal niet volstaan om afsteken te voorkomen.
Daarom neem ik ze de dag voor de geboorte weg en breng ze in de broedstoof 34°C, 80% vochtigheid of gebruik ik één rijpe dop per vooraf gemaakte 3raams broedaflegger.
Dat er zwermen of zelfs neiging tot zwermen aanzet zou zijn heb ik nog nooit kunnen vaststellen. Zelfs de moer heb ik nog nooit aangetroffen op dat raam met de doppen.
Marco
-
- Contacteer:
Roger,
Je creatie is eigelijk al een hele tijd op de markt.
Hele ramen met doppenrijen met Moerroosters aan beide zijden worden al sinds 'st Juttemus gebruikt om de aan gezette doppen in het broednest te laten verzorgen.
Inweze is ook de verzorging in het honingkamergedeelte tussen 2 of 4 ramen broed op hetzelfde gestoeld.
Na het verzegelen gaan ze dan in de broedstoof en de 11e of 12e dag in de bevruchtingskastjes.
Als er geen broedstoof is van uit de met MR beschermde ramen in het broednest.
Bij mij gaan er twee doppen in zodat er zelden moerloze bevruchtingskastjes zijn.
Toch controleer ik het nog, aan de hand van de uitgelopen doppen en zeker nog moet ik de koningin gezien hebben voordat de volkjes naar een bevruchtingsstation gaan.
Maar laten we lekker blijven experimenteren, het experimenteermateriaal wat ik naderhand weer gesloopt heb is talrijk.
Dirk
dertiende
Je creatie is eigelijk al een hele tijd op de markt.
Hele ramen met doppenrijen met Moerroosters aan beide zijden worden al sinds 'st Juttemus gebruikt om de aan gezette doppen in het broednest te laten verzorgen.
Inweze is ook de verzorging in het honingkamergedeelte tussen 2 of 4 ramen broed op hetzelfde gestoeld.
Na het verzegelen gaan ze dan in de broedstoof en de 11e of 12e dag in de bevruchtingskastjes.
Als er geen broedstoof is van uit de met MR beschermde ramen in het broednest.
Bij mij gaan er twee doppen in zodat er zelden moerloze bevruchtingskastjes zijn.
Toch controleer ik het nog, aan de hand van de uitgelopen doppen en zeker nog moet ik de koningin gezien hebben voordat de volkjes naar een bevruchtingsstation gaan.
Maar laten we lekker blijven experimenteren, het experimenteermateriaal wat ik naderhand weer gesloopt heb is talrijk.
Dirk
dertiende