Zelf was persen
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Zelf was persen
Jaap en als je dan de honing er uit perst heb je nog was over.
Maar uit een kast met 30 ramen kan je raadhoning verkopen en gewoon geslingerde,maar het is aan jou wat voor toevoegingen je gebruikt.
Ik eet honing met was gegoten en maagdelijke was is geen probleem.
En gekochte was is niks mis mee maar ik weet ook niet wat erin zit en de varoa is alleen in oude was en anders moet je maar een kijken in ramen die 3 4 jaren oud zijn deze kasten hebben meer varoa dan nieuwe kasten met was.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Maar uit een kast met 30 ramen kan je raadhoning verkopen en gewoon geslingerde,maar het is aan jou wat voor toevoegingen je gebruikt.
En gekochte was is niks mis mee maar ik weet ook niet wat erin zit en de varoa is alleen in oude was en anders moet je maar een kijken in ramen die 3 4 jaren oud zijn deze kasten hebben meer varoa dan nieuwe kasten met was.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Tinus,m.kolsters. schreef:
Jaap en als je dan de honing er uit perst heb je nog was over.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik begrijp er niks meer van.
1. Raathoning eet je toch met raat en al? Dus de raat haal je eruit en dus heb je geen was over?!
2. de raten ga je persen en je houdt honing en was over.
3. de raten ga je slingeren, en je houdt honing en was over.
welke van de drie?
Jaap
- m.kolsters.
- Contacteer:
Jaap als je alle raadhonig op eet of verkoopt maar dat is het verschil verkopen lukt niet dus dan maar persen en de rest slingeren.
Ik wil maar zeggen dat mijn was schoon is en dat er niet is geknoeid is met wat dan ook.
groeten
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik wil maar zeggen dat mijn was schoon is en dat er niet is geknoeid is met wat dan ook.
groeten
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Oke Tinus, nu begrijp ik het.m.kolsters. schreef:
Jaap als je alle raadhonig op eet of verkoopt maar dat is het verschil verkopen lukt niet dus dan maar persen en de rest slingeren.
groeten
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Werk je met sectie-raampjes of bouwen de bijen zelf een HK uit?
Of zet je hier de zelfgeperste (kunst)was in? (kan toch niet?)
Ik heb ook nog een kast vol met raat staan die ik graag zou willen omzetten naar eigengemaakt kunstwas.....
Hoe gaan we dat doen:D
- m.kolsters.
- Contacteer:
Jaap ik gebruik geen h.k.ramen en als je er gegoten wasplaten in zet is het geen m.was.
En als je was moet uitkoken dan geen maanden laten staan maar zo snel mogelijk verwerken.
Groeten.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
En als je was moet uitkoken dan geen maanden laten staan maar zo snel mogelijk verwerken.
Groeten.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
m.kolsters. schreef:
groeten
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Is er bij een ander dan wel mee geknoeit .???
Jaap v P
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Tinus,Ik eet honing met was gegoten en maagdelijke was is geen probleem.
In je enthousiasme haal je wel eens de begrippen door elkaar en dat leidt tot verwarrende discussies:
kunstraat = door de imker tot raatbodem verwerkte bijenwas, waarin door middel van uitgieten of walsen in een mal een kunstmatige celstruktuur is aangebracht. De bijen bouwen de celwanden zelf uit met ofwel afgeknaagde was van de celbodem ofwel geproduceerd door haar eigen wasklieren. Honing in deze raat aan de consument aangeboden is geen raathoning; doorgaans wordt honing in deze raat ook niet ter consumptie aangeboden; de was van deze kunstraat is te dominant en blijft vervolgens hinderlijk tussen de tanden zitten en als je die niet hebt, krijg je haar niet fijn gemalen.
maagdelijke raat = door de bijen zelf volledig en rechtstreeks middels haar wasklieren geproduceerde bijenwas, uitgebouwd tot raat, waarin honing wordt opgeslagen. Als deze raten één keer bebroed zijn geweest, is het geen maagdelijke raat meer. Maagdelijke raat wordt spontaan door bijen geproduceerd ter uitbreiding van het nest waar geen kunstraat haar in de weg zit. Imkers stimuleren de uitbouw van deze raat door lege kaders aan te bieden al of niet voorzien van een smal voorbouw reepje kunstraat.
raathoning = honing door de bijen in zuiver maagdelijke raat opgeslagen en aldus, in de raat, ter consumptie aangeboden.
Deze maagdelijke raat is zo vliezeldun en zuiver dat zij een toegevoegde waarde heeft voor de daarin aanwezige honing.
.

hennie oes
- m.kolsters.
- Contacteer:
Ja Hennie ik weet best wat raadhoning is ,als ik een nieuwe raam er in hang zonder was plaat dan is dit als hij vol honing zit maagdelijke was met honing.
Dit kan ook tussen de gewonen ramen een paar met kleine raampjes er in dit kan je ook persen als het zo niet verkocht kan worden.
En als je koninginnen doppen weg haald moet je die meteen uit koken ,en wat je dan aan fijne was overhoud,en de geur.
Voor mij best de moeite als je meer kasten op een avond moet.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Dit kan ook tussen de gewonen ramen een paar met kleine raampjes er in dit kan je ook persen als het zo niet verkocht kan worden.
En als je koninginnen doppen weg haald moet je die meteen uit koken ,en wat je dan aan fijne was overhoud,en de geur.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hoi Tinus,
Jouw eerste twee zinnen zijn duidelijk; overigens heb ik nooit meegemaakt, dat die mooie raathoning niet werd verkocht.
Vervolgens voeg je aan je verhaal nog twee zinnen toe:

Jouw eerste twee zinnen zijn duidelijk; overigens heb ik nooit meegemaakt, dat die mooie raathoning niet werd verkocht.
Vervolgens voeg je aan je verhaal nog twee zinnen toe:
Heb medelij met mij, mijn denkraampje werkt niet zo vlug; maar ik begrijp hier niets van! wat hebben die moerdoppen met raathoning te maken? Help! Help!En als je koninginnen doppen weg haald moet je die meteen uit koken ,en wat je dan aan fijne was overhoud,en de geur.

- m.kolsters.
- Contacteer:
Dag Hennie bij mij gaat alles om was, ik ben heelzuinig en gooi niks op de grond of weg .
De bijen hebben teveel werk met dit alles gehad en dat moet je wardeere(als imker)
De koninginnen doppen geven heel fijne was en taai.
Deze kook ik uit als ik klaar ben met doppenbreken,en alles word apart bewaard.Maar dat is mijn mannier van imkeren.
En raad honing willen de brabanders niet.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
De bijen hebben teveel werk met dit alles gehad en dat moet je wardeere(als imker)
De koninginnen doppen geven heel fijne was en taai.
Deze kook ik uit als ik klaar ben met doppenbreken,en alles word apart bewaard.Maar dat is mijn mannier van imkeren.
En raad honing willen de brabanders niet.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis