maken van vochtige suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Albert Stoter
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Albert Stoter »

Bieboerke schreef: Ik geef het steeds na de winter als aanprikkelende voeding bovenop de toplatten (dit is ook nodig omdat ik slechts 12 kg suiker als wintervoeding geef).
Wat wordt er aangeprikkeld (waarom deze aanpak i.p.v. meer kg wintervoeding)?
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Albert,het gaat hem hier niet over meer kg wintervoeding of bijen die honger zouden hebben.
Bij een aanprikkeling met voederdeeg of wat dan ook is de broedaanzet hoger,dus ook veel vlugger jonge bijen in het voorjaar.Veel jonge bijen geven sterke volken voor de voorjaarsdracht en je kan ook vlugger starten met het oogsten van koninginnebrij.
Ik prikkel ieder voorjaar mijn bijen aan vanaf eind februari en ik heb er mij al altijd goed mee gehad.
Je kan ook een voederraam openkrabben zodat de bijen opnieuw gaan beginnen opslaan wat hun hetzelfde gevoel geeft van binnenkomend voedsel.

roger
geert caboor
Contacteer:

Bericht door geert caboor »

Als ik het bovenstaande lees dan lijkt mij die "vochtige suiker" toch niet in alle opzichten zo ideaal. De vaste suikerkristallen geven de bijen toch onnodig werk lijkt me en het verlies naar de bodemplaat toe niet denkbeeldig. Bij ons in de imkervereniging maken we ieder jaar begin februari voor de geinteresseerde leden gezamelijk suikerdeeg aan. Dit is een mengsel van ZUIVERE bloemsuiker,honing en eieren. Het geheel wordt duchtig gemengd in een oude kneedmachine en als resultaat hebben we dan een vrij vaste deeg die nog goed kneedbaar is, waar je met andere woorden mooie plakken kan van kneden. Zelf gebruik ik dit op al mijn volken vanaf half februari als aanprikkeling wat een zeer sterke broedaanzet geeft. Bovenop mijn kasten ligt nu de afdekplaat waarop in het najaar mijn voederbakken stonden. Het gat is afgesloten met een glaasje zodat ik min of meer een visuele controle heb op mij volken. Ik kneed een plak voederdeeg met de diameter van de opening in de plank, schuif het glaasje opzij en leg de plak in de opening gewoon bovenop de toplatten in de tweede romp. De bijen zijn er verzot op en zelfs bij de hogere kasttemperatuur blijft de deeg vast genoeg zodat er geen uitzakken tussen de raten plaatsvind. Een bijkomend voordeel is dat ik een heel goed idee krijg van de toestand van mijn volken gewoon door de snelheid van opname (bij gebruik van even grote plakken). Eindresultaat van dit alles: in combinatie met regelmatige controle van de varroalade weet ik zonder openen van de kasten waar ze zitten, hoe breed ze zitten, hoe sterk ze zijn als volk, prikkel ik de broedaanzet, en dat alles zonder ze te "ambeteren".
PS je kan het suikerdeeg ook maken zonder eieren en dit vervangen door wat water.
Mvg Geert[;)]
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Mij lijkt me dat het stimuleren van de volken in het voorjaar meer met bezigheidstherapie voor de imker te maken heeft dan dat het een positieve uitwerking heeft op de volken.
De volken hebben voor intensief broeden vers stuifmeel nodig, dat hebben ze zeker hier in het hoge noorden nog niet gehaald.
Het komt met mondjesmaat binnen.
Hier begint net de Salix caprea te bloeien maar de temperatuur blijft voorlopig nog te laag om het te benutten.
De volken in de polder hebben het nog veel armer wat betreft stuifmeel.
Als het weer goed wordt en er komt stuifmeel binnen dan moet je eens zien hoe snel ze de achterstand ten opzichten van volken die gestimuleerd zijn inhalen.
Bijen van volken die wat betreft eiwit alleen op hun lichaamsreserve gaan broeden omdat er een dracht wordt gesimuleerd worden volgens mij niet goed genoeg verzorgd en de winterbijen slijten te snel.

Ik denk dat je beter kan selecteren op volken die groot overwinteren om de voorjaarsoogst goed te kunnen benutten.
Deze volken hebben geen haast en zitten tijdens de voorjaarsoogst niet vol met broed wat het halen beperkt, te veel bijen moeten thuisblijven, om het broed te verzorgen en warm te houden.

Volken die heel sterk broeden halen zeker niet meer binnen dan de volken die geen haast hebben omdat ze heel veel voedsel nodig hebben voor het grote broednest.
Er zijn volken die groot uitwinteren en enorm veel broed hebben en dat blijven onderhouden ondanks bijv. de koolzaaddracht en ze halen minder voor de imker maar ze zijn heel geschikt om er nieuwe volken van op te zetten met een koningin met andere intenties.
Je kan ze steeds bijen blijven afnemen, toch teel ik van zulke volken bijna nooit na, of ze moeten wel erg goede eigenschappen bezitten.
Dit jaar zal het koolzaad ook wel weer vroeg zijn, het begint al omhoog te komen.
Normaal was koolzaad vroeger de laatste week van april in bloei maar het kan dit jaar als het zo zacht blijft wel de 2e week worden.
Als de volken dan nog een beperkt broednest hebben zie ik dat als positief en halen ze als gekken terwijl de volken met veel broed minder haalbijen tot hun beschikking hebben.
Je zou tenminste 6 a 7 weken van tevoren de broedaanzet moeten gaan stimuleren om extra vliegbijen te hebben begin april, dat is half februari???
Nee de winterbijen moeten de vroege oogsten binnenhalen en grote oogsten haal je dan met volken die groot overwinteren en niet te snel met het aanzetten van grote broednesten beginnen.
Dirk

dertiende
Plaats reactie