Het hoeft dus niet heel de dag stabiel en zonnig te zijn!!
Heb vanochtend 3 reservevolkjes bekeken, alle drie de moer gezien.
Maar nog geen eitjes, ze zijn wel heelhuids teruggekeerd van de vluchten.
Nu maar afwachten.
Aart
Het weer voor een bruidsvlucht !?
-
- Contacteer:
Re: Het weer voor een bruidsvlucht !?
1 bevruchtingsvolkje 26/5 moer aanwezig.
Na 9 dagen controle eitjes(uitstekend weer geweest)een darrenbroedplekje en een snotdop en bovendien op een andere raat een plekje met eitjes 1, 2 en sommige met 3 /cel dan denk je toch waarschijnlijk zit er een darrenbroedige moer in, nee dus dus zo snel al leggende werksters of heeft de verdwenen moer de eerste onbevruchte eitjes gelegd.
In het verleden heb ik moeren meegemaakt die eerst veel onbevruchte eitjes legden dus dat is absoluut mogelijk.
Het kastje op 50 m met veel bomen ertussen afgeklopt en na een half uur waren ze opgenomen door de buurkastjes.
Een ander kastje is 18 dagen na geboorte nog steeds niet aan de leg
Ik denk obstructie van het legkanaal.
De moer zit doodstil op de raat en is wel gegroeid.
Ik verwacht geen verandering en na verwijdering van de moer gaat deze mini-plus bovenop de buurvrouw met een krantje.
Dan is alles weer rustig.
ongeveer 10 dagen na eicontrole ga ik het gesloten broed controleren om het broedbeeld te controleren 1, 2 of drie sterretjes.
Ruim een maand na begin eileg, ruim na het uitlopen van het eerste broed begin ik de koninginnen te verdelen aan de Golzvolken etc totdat alles weer rustig is en ik tevreden.
Vandaag de halve koolzaadvolken, zware aflegger en de volle bakken eraf op 2 1/2 bak gezet(LBK onderop)zo kunnen ze de winter in, maar sommige als er dracht is kunnen nog een bak honinghalen maar veel groenbemesters zullen er niet zijn nu de boeren het gooien op graan.
Dirk
dertiende
Na 9 dagen controle eitjes(uitstekend weer geweest)een darrenbroedplekje en een snotdop en bovendien op een andere raat een plekje met eitjes 1, 2 en sommige met 3 /cel dan denk je toch waarschijnlijk zit er een darrenbroedige moer in, nee dus dus zo snel al leggende werksters of heeft de verdwenen moer de eerste onbevruchte eitjes gelegd.
In het verleden heb ik moeren meegemaakt die eerst veel onbevruchte eitjes legden dus dat is absoluut mogelijk.
Het kastje op 50 m met veel bomen ertussen afgeklopt en na een half uur waren ze opgenomen door de buurkastjes.
Een ander kastje is 18 dagen na geboorte nog steeds niet aan de leg
Ik denk obstructie van het legkanaal.
De moer zit doodstil op de raat en is wel gegroeid.
Ik verwacht geen verandering en na verwijdering van de moer gaat deze mini-plus bovenop de buurvrouw met een krantje.
Dan is alles weer rustig.
ongeveer 10 dagen na eicontrole ga ik het gesloten broed controleren om het broedbeeld te controleren 1, 2 of drie sterretjes.
Ruim een maand na begin eileg, ruim na het uitlopen van het eerste broed begin ik de koninginnen te verdelen aan de Golzvolken etc totdat alles weer rustig is en ik tevreden.
Vandaag de halve koolzaadvolken, zware aflegger en de volle bakken eraf op 2 1/2 bak gezet(LBK onderop)zo kunnen ze de winter in, maar sommige als er dracht is kunnen nog een bak honinghalen maar veel groenbemesters zullen er niet zijn nu de boeren het gooien op graan.
Dirk
dertiende
Dag, Bart, misschien ben jij op zoek naar het volgende :Bart de Coo schreef:
Ik heb een reservevolkje in mijn achtertuin staan. Dit jaar was ik voor de tweede keer getuige van de bruidsvlucht(en!). Afgelopen zondag, toen het ettelijke uren mooi weer was ging de moer er verschillende keren op uit. Als ze dan terugkeert, heeft ze een hele meute lawaaiige darren achter zich aan. Ik stond er met mijn camera naast, omdat ik zo graag eens een foto wilde maken van een moer met het 'bevruchtingsteken'. Maar daarvoor ging het telkens veel te snel en bovendien zag ik ook zonder camera dat teken niet, dus laat staan met camera.
http://www.terheide.eu/bruidsvlucht2.AVI
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Tsja, dat bedoel ik inderdaad Thomas. Hartelijk dank voor dat filmpje, want nu weet ik dat het weinig zin heeft om er met een fotocamera naast te gaan staan: daar gaat het veel te snel voor. Ook leuk om te zien dat dat 'bevruchtingsteken' overduidelijk zichtbaar is. Dat kun je echt niet missen.
Enig idee wie het filmpje gemaakt heeft? Respect! Want de camera staat duidelijk niet op een statief. Het filmpje is duidelijk 'uit de hand' geschoten. Dat vereist engeltjesgeduld, weet ik inmiddels uit ervaring.
Groet,
Bart de Coo
Enig idee wie het filmpje gemaakt heeft? Respect! Want de camera staat duidelijk niet op een statief. Het filmpje is duidelijk 'uit de hand' geschoten. Dat vereist engeltjesgeduld, weet ik inmiddels uit ervaring.
Groet,
Bart de Coo
Bart, het valt best mee om dit filmpje te maken. 5 of 6 dagen na geboorte bij mooi weer gaan de moertjes soms meerdere malen op pad.Bart de Coo schreef:
Tsja, dat bedoel ik inderdaad Thomas. Hartelijk dank voor dat filmpje, want nu weet ik dat het weinig zin heeft om er met een fotocamera naast te gaan staan: daar gaat het veel te snel voor. Ook leuk om te zien dat dat 'bevruchtingsteken' overduidelijk zichtbaar is. Dat kun je echt niet missen.
Ik heb dit filmpje vorig jaar rond deze tijd gemaakt en hier al eens geplaatst, maar het kost erg veel ruimte op mijn site dus lang kan ik het niet laten staan en zeker geen 2 filmpjes.
2e filmpje : http://www.terheide.eu/bruidsvlucht1.AVI
Hennie Kroese waar ik deze keer wat moertjes van betrokken heb heeft over dit item ook iets heel leuks geschreven en laten zien :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ucht,dagen
zijn moertjes zijn afgelopen dinsdag geboren en bij de huidige weersverwachtin gaan ze zondag of maandag weer op bruidsvlucht.
Op mijn dakterras staan 4 moertjes in kastjes. Erg leuk om van zo dicht bij mee te maken.
Groeten, Thomas