Leggende werksters

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Leggende werksters

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Aalsteren??
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het Aalsteren is een risicovolle methode.
Wat jammer nou [:(!]; heb ik vele jaren toegepast en doe het nog zonder te beseffen, dat ik risicovol bezig was.[}:)]
Over Aalsteren hebben wij inmiddels brede discussies gevoerd; Dirk, als jij onder Aalsteren hetzelfde verstaat als wij, wat vind jij dan zo risicovol. Als jij een geheel nieuw licht op de methode werpt, kun je beter een discussie openen in de rubriek "methoden".
ben benieuwd!

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Alleen het goede blijft behouden: en zeg nou eerlijk wie Aalstert er nou niet (op de een of andere afgeleide manier)?
LANG LEVE bijenconsulent MOMMERS!!
De man is heel oud geworden.

JP
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Als je met 10"grote" volken aalstert, komen er vaak een paar niet aan de leg.
De koningin komt niet thuis(weersomstandigheden,koningin een mankement of opgepeuzeld,darrenbroedig).
Er wordt niet voor niets veel gepraat over leggende werksters!
Ik begrijp heus wel dat als je geen zwermtrage bijen hebt je min of meer aan het aalsteren vast zit.
Als het misgaat krijgt het volk een enorme terugslag wat enigzins is tegen te gaan door ook een aantal afleggers op te zetten.
Maar in grote volken is het moeilijk controleren en een aanwezige niet aan de leg zijnde koningin na 3 weken moeilijk te verwijderen.
Dirk

dertiende
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Helemaal met je eens Dirk. Dat was mijn grootste bezwaar tegen het Aalsteren.
Die grote volken zijn in deze n.l. je produktievolken, voor die paar die niet aan de leg komen betekend het produktievolk kapot en veel malleur.
Bij het laten aanparen en aan de leg laten komen in kleinere afleggers heb je minder schade en meer mogelijkheden.

Als de aflgegger(s) hiervoor is/zijn getapt van het oude volk, gaat laatstgenoemde nog een tijd verder zonder zwermproblemen.
Ook nog ! het aftappen heeft minder gevolgen als je zou verwachten.
Het volk is snel weer op sterkte.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ook ik ben het met julie eens dat in een groot volk het moeilijk zoeken is naar een K.. Desondanks hoeft het allemaal niet zo gecompliceerd te worden ekun je dus prima blijven Aalsteren.

Ik heb in elk volk ongeveer twee jonge K. in laten lopen.
Het beste is om rijpe doppen (red cellen) uit te snijden en en kooitje te doen. Op de dag van het uitlopen twee of drie K. in laten lopen. Dan er niet weer aankomen tot dat het zeker is dat de K. op de vlucht zijn geweest. Kijk ook naar de bvliegpllnk. Veel grote klompen stuifmeel = waarschijnlijk goed.
Ik had dit jaar ook een leggende werkster hoofdvolk. Had maar 1 K. hierin ingelopen die eigenlijk wat te jong was (beetje grijzig). Wat er ook mis is gegaan...... blijft natuurlijk gissen.
Ik heb het volk weer verenigd met de aflegger met oude moer.

Verder ik zou 1 malig drie tot vier weken na inlopen van de moeren op eitjes controleren. Geen etjes? Verenigen met een krantje. Geen gedoe dus. Je zult met deze oppervlakkige manier van controleren eens een moer verspelen maar so be it.

Het enige nadeel is: het merken van de jonge K.. Tot vorig jaar zocht ik net zo lang tot dat ik haar gevonden had. Ik merkte de jonge K. nog in dat zelfde jaar. Dat kan je doen als je maar 1 of twee volken hebt. Ik ben hier vanaf gestapt en doe dat wel het volgend voorjaar. Het is te tijdrovend.
Als het goed is gaat zon jonge moere niet meer zwermen. In feite hoef je dat volk datzelfde jaar niet meer te controren. Alleen nog inwinteren.

JP
Plaats reactie