Kast leeg.... Bijen NIET verdwenen ?
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Kast leeg.... Bijen NIET verdwenen ?
Hmmm dus een kans dat de moer niet weg of slecht was. Hoe zien de bijen op de grond eruit? Zijn er veel vleugels in een rare hoek of uitgerolde tongen zichtbaar?
Tjonge, veel info.
Het sterkt in elk geval, dat ik niet de enige ben, maar dat het iets is wat overal 'heerst'. Ik zie géén vreemde vleugels. Het afgelopen seizoen ook opgelet of ik kruipers zag, nooit wat van gemerkt.
Vanaf aug. staan ze in mijn achtertuin, 10Mtr van de achter-ruit. Een beter uitzicht op je volken kun je je niet wensen.
Maar, ik heb niets aan de bijen kunnen merken.
De dode bijen liggen in de sneeuw, dus niet écht goed om te bestuderen of ze hun tong uitgestoken hebben.
Ik wacht verdere berichten uit het land af. (en natuurlijk de ontwikkeling van de rest hier op de stand)
Jannes
Het sterkt in elk geval, dat ik niet de enige ben, maar dat het iets is wat overal 'heerst'. Ik zie géén vreemde vleugels. Het afgelopen seizoen ook opgelet of ik kruipers zag, nooit wat van gemerkt.
Vanaf aug. staan ze in mijn achtertuin, 10Mtr van de achter-ruit. Een beter uitzicht op je volken kun je je niet wensen.
Maar, ik heb niets aan de bijen kunnen merken.
De dode bijen liggen in de sneeuw, dus niet écht goed om te bestuderen of ze hun tong uitgestoken hebben.
Ik wacht verdere berichten uit het land af. (en natuurlijk de ontwikkeling van de rest hier op de stand)
Jannes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Is het niet mogelijk om een monster dode bijen naar ;bijen(APENSTAART)wur te sturen voor nader onderzoek ???
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De kast waarvan mijn volk meende vorige week veelvuldig vliegpogingen te ondernemen (resultaat veel door de koude bevangen bijen in de sneeuw 1 meter voor de kast, dus dood) gaf daarna als verrassing een vorm van massale uittocht in de afgelopen nachten.
Veel dode bijen (nog zacht) buiten voor de kast (1 cm laag).
geen dode bijen op de vliegplank. Het lijkt net alsof ze hun straatje schoonvegen en dat de laatste het licht gaat uitdoen.
Geen visuele aanwijzing van verstoring door "derden" (muizen e.d.).
Veel dode bijen (nog zacht) buiten voor de kast (1 cm laag).
geen dode bijen op de vliegplank. Het lijkt net alsof ze hun straatje schoonvegen en dat de laatste het licht gaat uitdoen.
Geen visuele aanwijzing van verstoring door "derden" (muizen e.d.).
dode bijen in de winter wordt wel eens ver oorzaakt door de weerkaatsing van zon licht op sneeuw die dan violette via de sneeuw in de vlieg opening van de kast straalt.de bijen denken dan het is weer voorjaar en ze gaan dan weer vliegen in de kou met fataal gevolg.
jager
jager
Hier staan de kasten in mijn tuin(tje) in een overkapping. De voorkant kijkt uit op ons achter-raam, welke pal zuid staat. De bijen kijken dus op het Noorden.
Wind is er nauwelijks, rondom veel beschutting.
Mij lijkt het dus onwaarschijnlijk.
Dat de grootste volke het meest lijden is m.i. ook vreemd.
Het ras of de kweek-vorm kan het misschien ook zijn?
Mijn Schier-Carnica volkje doet het het best, de andere Carnica's zijn van een bekende kweker.
Ben wel benieuwd wat er verder voor ondersoorten in 'gebruik' zijn en wat de resultaten er van zijn.
Jannes
Wind is er nauwelijks, rondom veel beschutting.
Mij lijkt het dus onwaarschijnlijk.
Dat de grootste volke het meest lijden is m.i. ook vreemd.
Het ras of de kweek-vorm kan het misschien ook zijn?
Mijn Schier-Carnica volkje doet het het best, de andere Carnica's zijn van een bekende kweker.
Ben wel benieuwd wat er verder voor ondersoorten in 'gebruik' zijn en wat de resultaten er van zijn.
Jannes
Vanmiddag de kast open gemaakt en de ramen bekeken.
Blijft net zoiets als een grafkist inzien. Bizar.
In het midden, een raam met bijna 100% uitgelopen broed, de laatste bezig, maar allen dood in de raat.
Verder een heel klein groepje in een kring dood op de raat, vermoedelijk de hofhouding. Ook gestorven. Geen koningin gezien. Die was kennelijk al van de raat gevallen.
De andere volken ook even het deksel van gelicht. Alles leeft verder nog.
De 6ramer is in verhouding het minst geslonken. Net als de andere jonge volken, in redelijk formaat over gebleven. 6 á 7 straatjes bijen.
Het 2e grote volk is ook enorm geslonken.
Van 3 bakken vol naar 6 straatjes in één broekbak.
Tóch de varroa, en de onvoldoende behandelijk volgens mij.
De jongste volken, welke ZONDER broed begonnen, hebben de minste besmetting.
Volgend seizoen dus daar de behandeling én methode op aanpassen.
Iemand een andere opinie?
Ik hoor/lees graag de reacties.
Jannes
Blijft net zoiets als een grafkist inzien. Bizar.
In het midden, een raam met bijna 100% uitgelopen broed, de laatste bezig, maar allen dood in de raat.
Verder een heel klein groepje in een kring dood op de raat, vermoedelijk de hofhouding. Ook gestorven. Geen koningin gezien. Die was kennelijk al van de raat gevallen.
De andere volken ook even het deksel van gelicht. Alles leeft verder nog.
De 6ramer is in verhouding het minst geslonken. Net als de andere jonge volken, in redelijk formaat over gebleven. 6 á 7 straatjes bijen.
Het 2e grote volk is ook enorm geslonken.
Van 3 bakken vol naar 6 straatjes in één broekbak.
Tóch de varroa, en de onvoldoende behandelijk volgens mij.
De jongste volken, welke ZONDER broed begonnen, hebben de minste besmetting.
Volgend seizoen dus daar de behandeling én methode op aanpassen.
Iemand een andere opinie?
Ik hoor/lees graag de reacties.
Jannes