Twee dingen hierover:
1) bijen op (wadden)-eilanden hebben het veel zwaarder dan bijen op het vaste land...aangezien ze minder aangepast zijn. Hier valt best hier voor te zeggen.
2) bijen (langdurig) geteeld op eilanden zou ik minder snel inzetten op de vaste wal aangezien deze een minder goede perfomance kunnen vertonen aan land.
jp
Darwin en de Survival of the fittest.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Darwin en de Survival of the fittest.
1) Ik ben niet zo zeker dat bijen het op een eiland zwaarder hebben. Texel bijvoorbeeld is best wel een drachtparadijsje op bepaalde plekken. Het waait er wel vaak harder. De omstandigheden zijn anders dan elders maar niet perse slechter.
2)Dat zou kunnen maar het hoeft niet. Bij vergelijking met de bij die je al hebt weet je het pas als je het probeert
2)Dat zou kunnen maar het hoeft niet. Bij vergelijking met de bij die je al hebt weet je het pas als je het probeert
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Mij lijkt dat op een eiland de wind er veel sterker is: dit heeft een negetief effect op haalbijen (opbrengst) en ook op de paring van de K.(wat natuurlijk best op een eiland kan plaats vinden). De hogere luchtvochtigheid lijkt mij ook minder geschikt voor honingbijen.
En zeer belangrijk: de planten zijn er soms zo aangepast dat ze minder geschikt zijn voor honingbijen (voorbeeld Hennie).
Het zou dus prima kunnen zijn dat van nature eilanden minder snel zouden worden opgezocht door honingbijen.
JP
En zeer belangrijk: de planten zijn er soms zo aangepast dat ze minder geschikt zijn voor honingbijen (voorbeeld Hennie).
Het zou dus prima kunnen zijn dat van nature eilanden minder snel zouden worden opgezocht door honingbijen.
JP
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Van nature zullen bijen niet snel op eilanden zitten doordat ze er niet snel komen...en als de flora totaal ongeschikt is verdwijnen ze ook weer...als ze er eenmaal zitten zouden ze ook de flora kunnen beinvloeden ten gunste van henzelf...
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
En dan ontstaat de aanpassing waarover Darwin het heeft en het uiteindelijke ontstaan van nieuwe soorten, in dit geval planten en haar bezoekers....als ze er eenmaal zitten zouden ze ook de flora kunnen beinvloeden ten gunste van henzelf...

-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het BLIJKT dat je op een (wadden)eiland goed bijen kunt houden. Je moet eens zien hoeveel stuifmeel van diverse soorten er in een bevruchtingsvolkje zit. Ook met wind hoge bevruchtings percentages van koninginnen.Het LIJKT dat bijen veel meer aankunnen dan wij denken.Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Mij lijkt...
ad staals
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Waar dat dus op slaat, is mj niet duidelijk. Mijn verhaal gaat over de relatief grotere honingbij, die niet goed past bij de relatief kleinere Rozemarijnbloemen op de rotsige hete droge Spaanse zeekust. Waarom Jelte Pieter er onze winderige eilanden bijhaalt, ontgaat mij eveneens. Ervaring wijst uit, dat bijen er zich uitstekend aanpassen en vliegen op flora die ook aan dat klimaat zijn aangepast.Je zou dus kunnen stellen dat het helemaal niet zo goed idee is (en min of meer onnatuurlijk is) om permanent bijen op eilanden in de zee te houden.