hoofdvolk verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: hoofdvolk verplaatsen

Bericht door A.A. Staals »

Robbert schreef:Nee, in principe hoor je die twee samen op een andere stand 3 weken te plaatsen wil je geen een bij verliezen. Daarom plaats je eventuele kunstzwermen op zesramers vlak naast het oude hoofdvolk. In het najaar kun je eventuele te kleine volken weer met het volk ernaast verenigen.
Hier snap ik niks van!

ad staals
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Cor Van Pelt »

10 m of 10 km.
Dat doe je toch in de vroege ochtend? Om 6 uur. Dan kijken ze buiten en zeggen" Jongens kom es kijken,we zijn verhuisd" en gaan gewoon door.
Groeten uit Alberta.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Cor Van Pelt schreef:10 m of 10 km.
Dat doe je toch in de vroege ochtend? Om 6 uur. Dan kijken ze buiten en zeggen" Jongens kom es kijken,we zijn verhuisd" en gaan gewoon door.
Groeten uit Alberta.
Cor

Die 10 meter moet je eens doen en dan om een uur of elf gaan kijken waar de kast gestaan heeft , als er tenminste geen kast binnen twee meter van de plaats af staat waar hij stond waar zij zich dan in kunnen bedelen .

Jaap v P
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

A.A. Staals schreef:
Robbert schreef:Nee, in principe hoor je die twee samen op een andere stand 3 weken te plaatsen wil je geen een bij verliezen. Daarom plaats je eventuele kunstzwermen op zesramers vlak naast het oude hoofdvolk. In het najaar kun je eventuele te kleine volken weer met het volk ernaast verenigen.
Hier snap ik niks van!

ad staals
Ja, en ik snap dan weer niet wat jij niet snapt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dat is toch maklijk zat: Als je bij het maken van de kunstzwerm de vliegbijen terug wilt laten vliegen naar het oorspronkelijke volk,
zet je de kunstzwerm naast dit oorspronkelijke volk (zorgen voor voldoende voer in de kunstzwerm); Als je de vliegbijen van het oorspronkelijke volk
wilt geven aan de kunstzwerm, zet je de kunstzwerm op de plaats van het oorspronkelijke volk en deze ernaast; als je de kunstzwerm met vliegbijen en al
in tact wilt laten,zoals je haar in b.v. de zesramer hebt geveegd of geschud, breng je een van beide volken naar voldoende afstand weg.
Als je naderhand weer wilt verenigen, zet je ze eerst weer een poosje naast elkaar.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Robbert schreef:
A.A. Staals schreef:
Hier snap ik niks van!

ad staals
Ja, en ik snap dan weer niet wat jij niet snapt.

Het gaat hier om het nu verplaatsen en verenigen van twee volken. Daar hebben die kunstzwermen niets mee te maken. Om door te gaan met die kunstzwerm en hoofdvolk waarom zouden die naast elkaar moeten staan? Ook om volken te verenigen hoeven ze niet langselkaar te staan er vliegen alleen wat bijen af op buurvolk.

ad staals
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

De reactie die ik gaf was dat je in principe volken die 10 meter uit elkaar wilt verenigen drie weken op een andere stand moet plaatsen. Wil je dat in de toekomst voorkomen omdat je bijvoorbeeld geen andere locatie hebt en je wilt zo min mogelijk verlies hebben dan zal je volken die het dichts bij elkaar staan moeten verenigen. Precies wat andere ook vertelden. Dat van die zwermen is additionele informatie en als voorbeeld dat het verstandig is om in het voorjaar eventuele splitsingen naast elkaar te zetten zodat je in het najaar die twee weer kunt samenvoegen.

Ik hoor niet anders dan dat imkers aan zwerm verhindering doen door kunstmatig zwermen te maken. Indien die zwermen het niet gelukt is om die zomer een volwaardig volk te worden kun je weer verenigen met het volk ernaast. Dus dat is gewoon info voor volgend jaar zodat deze persoon dat als tip kan gebruiken. Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb.
Plaats reactie