Ongeveer drie maanden geleden vlak bij mij in de buurt (Midden-Drenthe). Sommige akkers hebben in de eerste meters nog korenbloemen staan. Ik heb er niet met de neus boven op gestaan om te kijken of er bijen tegen een blad aan vliegen. Ik had het ooit ergens een keer gelezen maar kan dit niet terug vinden.Jaap v.Popering schreef:Enkele vraagjes . Hoe lang is het geleden dat je de Korenbloem daadwerkelijk tussen het koren hebt zien staan ?? en heb je ooit wel eens een bij dusdanig tegen een blad zien vliegen zodat zijn vleugels beschadigd raken .Wim Joosten schreef: Kan het zijn dat de bij de vleugels beschadigd heeft bij het vliegen op een bepaald gewas. Ik las ooit een keer ergens dat bijen hun vleugels beschadigen bij het vliegen op korenbloemen. De vleugels raken dan beschadigd doordat ze tegen de scherpe bladeren van het koren aanvliegen waar de korenbloemen tussen groeien.
Jaap v P
Maar goed: de korenbloemen bloeien in juli/augustus. Mijn suggestie was of er wellicht andere planten zijn waar de bij haar vleugels op kan beschadigen tijdens het verzamelen van nectar en stuifmeel?
Overigens: in sommige provincies zijn er voor boeren bepaalde subsidieregelingen voor het inzaaien van wilde bloemen. Het kan zijn dat de akkers, die ik gezien heb, daarmee te maken hebben.