verminkte vleugels

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Wim Joosten »

Jaap v.Popering schreef:
Wim Joosten schreef: Kan het zijn dat de bij de vleugels beschadigd heeft bij het vliegen op een bepaald gewas. Ik las ooit een keer ergens dat bijen hun vleugels beschadigen bij het vliegen op korenbloemen. De vleugels raken dan beschadigd doordat ze tegen de scherpe bladeren van het koren aanvliegen waar de korenbloemen tussen groeien.
Enkele vraagjes . Hoe lang is het geleden dat je de Korenbloem daadwerkelijk tussen het koren hebt zien staan ?? en heb je ooit wel eens een bij dusdanig tegen een blad zien vliegen zodat zijn vleugels beschadigd raken .

Jaap v P
Ongeveer drie maanden geleden vlak bij mij in de buurt (Midden-Drenthe). Sommige akkers hebben in de eerste meters nog korenbloemen staan. Ik heb er niet met de neus boven op gestaan om te kijken of er bijen tegen een blad aan vliegen. Ik had het ooit ergens een keer gelezen maar kan dit niet terug vinden.
Maar goed: de korenbloemen bloeien in juli/augustus. Mijn suggestie was of er wellicht andere planten zijn waar de bij haar vleugels op kan beschadigen tijdens het verzamelen van nectar en stuifmeel?

Overigens: in sommige provincies zijn er voor boeren bepaalde subsidieregelingen voor het inzaaien van wilde bloemen. Het kan zijn dat de akkers, die ik gezien heb, daarmee te maken hebben.
Met vriendelijke groet,
Wim
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Wim Joosten schreef:Overigens: in sommige provincies zijn er voor boeren bepaalde subsidieregelingen voor het inzaaien van wilde bloemen. Het kan zijn dat de akkers, die ik gezien heb, daarmee te maken hebben.
Dat kan best waar zijn , want hier is ook zo'n regeling en er staat ook ; Korenbloem ' in .

Ik denk dat het een gedachte van heel lang geleden is , Als ik de Bijen opserveer is het haast niet voor te stellen dat zij hun vleugels zullen beschadigen door tegen scherp gras of afrijpend graan of iets dergelijks aan te vliegen
Als dit al zou gebeuren is de meeste kans dat er maar één vleugel beschadigd raakt , en de Bij verder niet meer kan vliegen en niet meer bij de kast terug zal keren .
Wel zie je regelmatig dat ( oude bijen ) slijtage aan hun beide vleugels hebben , maar ik weet niet of dit bij de éne dracht erger zal zijn dan bij een andere .

Jaap v P
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb vaak horen vertellen de bijen bij massale disteldracht rafelige vleugels krijgen, maar nooit zelf geconstateerd.
gr,
m
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Of dat waar is weet ik ook niet . maar ik zie altijd de Bijen van bloem naar bloem vliegen , en de Bloemen van de distels zijn toch niet zo scherp dat zij een vleugel zullen beschadigen ? . Ik zou dat dan eerder bij een ; strobloem verwachten .

Jaap v P
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

In Duitsland is er nog steeds korenbloemhoning te oogsten.
En daar vliegen oude bijen rond met beschadigde vleugels door het scherpe koren.
Het is een bruine pittige honing en ik vind het lekker.
Ik heb de honing van een kollega imker die onlangs geemigreerd is naar Duitsland om daar een bestaan probeert op te bouwen als beroepsimker.
Daar is dat mogelijk maar een zwaar leven , hier absoluut niet zeker niet zonder allerlei nevenactiviteiten.
Hier gaat het alleen om de centen op korte termijn basis.
Als je iets probeert op gemeentelijk niveau dan krijg je te horen dat beleid is om een paar bermen natuurlijk te behandelen en de rest wordt geklepeld.
En ze blijven klepelen want klepelen is bemesten dus zijn ze op den duur duurder uit.
Verarmen is logischer maar dat duurt een paar jaar.
Dirk
dertiende
Bijkersgilde
Contacteer:

Bericht door Bijkersgilde »

Dirk Blanken schreef:In Duitsland is er nog steeds korenbloemhoning te oogsten.
En daar vliegen oude bijen rond met beschadigde vleugels door het scherpe koren.
Het is een bruine pittige honing en ik vind het lekker.
Dirk
Verminkte vleugels door het vliegen op de korenbloem behoort dan wel niet onder het overzicht "Ziekten en bestrijding" te vallen, maar vraagt wel om een aanvulling, resp. reactie.
Het Bijkersgilde heeft pas weer enkele honingsoorten mogen testen en daar was eveneens een inzending "Korenbloemhoning" bij.
Inderdaad een mooie honing met een pittige smaak.
De honing bezit zeer veel pollen van de korenbloem, en vooral de saffraan gele kleur van de honing is opvallend te noemen.
De testresultaten zijn te lezen op: http://www.bitsandbees.nl/pollenkruit01.htm

Het Bijkersgilde, niet alleen voor honingkeuringen maar doet meer!
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Plaats reactie