Suiker verbruik.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Re: Suiker verbruik.

Bericht door Cor Van Pelt »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Dirk, beroeps imkers hebben vaak enorme verwarmde gebouwen,daar worden bijen binnen overwintert. Andere doen een omhulsel om 4 kasten die tegen elkaar staan. Daar zit 2.5 cm insulatie in.
Bij mij komt er wel sneeuw op de kasten,maar dat is op het dekzeil.

Het is hier al een paar weken -25C geweest. Vandaag +5C.

De kou moet nog komen.

Maar als de ruimte onder kast 4C blijft,denk ik dat de bijen het wel doen. Er kan geen sneeuw onder kasten komen.
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Suiker verbruik.

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Cor,
Ik heb nagekeken dat het meer dan 40 graden kan vriezen bij jullie.
Dat is zelfs voor bijen niet te doen vooral als de winter ook nog zo lang is.
Maar als de temperatuur plotseling boven de 8 graden komt en de bijen willen uitvliegen ????
Ik kan me voorstellen dat bij die extreme kou tijdig maatregelen moeten worden genomen zoals in die overwinteringshallen waar de temperatuur met ventilatoren net boven de 0 graden celcius wordt gehouden en ev ook gekoeld kan worden.
Hier worden aardappelen en wortelen zo in loodsen overwinterd totdat ze er de juiste?? prijs voor kunnen krijgen.
Ik imker met de hardpiepschuime Segeberger met verdiepte bodem zodat de vlieggaten niet verstopt kunnen raken en dat bevalt goed.
Deze keuze heb ik voornamenlijk gemaakt omdat de kasten licht zijn(rugproblemen) en omdat er weinig onderhoud nodig is.
Ik hoef me nooit af te vragen hoeveel de bijen gedurende de winter zullen gebruiken omdat ik ze meer dan 22 kg dus een Ned. standaardbak vol met voer geef en veel honing laat zitten.
De volle raten teveel in het voorjaar worden op een koele plek opgeslagen voor de latere koninginnenteelt(afleggers).
Het volk krijgt daarvoor in de plaats kunstraatramen.
Na de voorjaarsdracht worden de volken door 2 of 3 gedeeld en krijgen ze weer veel kunstraat.
Jij zal wel een groter raam gebruiken(Dadant) en de bijen overwinteren op 1 bak.
Cor, succes met je experiment en we horen later wel hoe het afgelopen is.
Dirk
dertiende
Plaats reactie