een nieuwe moervanger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Berend
Contacteer:

Re: een nieuwe moervanger

Bericht door Berend »

Denk dat de koningin het niet prettig vindt om aan zo'n magneet te hangen. Ik heb begrepen dat het humeur van de bijen er niet beter van wordt met een magnetisch veld (verstoring van het aardmagnetisch veld) in de buurt. :be5:
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Spielerei.
Een leggende moer pak je gewoon bij de vleugels.
En plaatst haar in het buisje om te merken of in een kluisje.
Wie dit heeft uitgevonden wil er aan verdienen.
Overigens wel leuk uitgevonden!
Ik ben in voor handige apparaten maar merk mijn koninginnen met een goede stift en laat ze dan een paar minuten drogen dan is het na een aantal jaren nog goed te zien een beetje afh. van de kleur, die ik me ook niet laat opleggen volgens het jaar van geboorte.
Ik kleur naar afkomst.
En er zijn veel meer kleuren dan de 5 hoofdkleuren te krijgen.
Goud en zilver en de hoofdkleuren zijn er ook in licht en donker en in meer intensiteit(fel).
Maar ja ik schaar me in het rijtje van eigewijze imkers.
Wat je nu eenmaal gewend bent is de beste methode.
Een jonge onbevruchte koningin zou ik wat liever behandelen maar dat komt zelden voor.
Misschien is deze methode daarvoor geschikt maar dan moet je ze ook eerst het schildje opgezet hebben.
En hoe doe je het dan.
Voor mij een overbodig artikel
Dirk
dertiende
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Toen ik het zag, in Munster, moest ik gelijk denken aan wat er gebeurd als een zwerm afkomt. De dames vertrekken, koningin blijft hangen, zwerm valt terug , gaat om de koningin zitten, vliegspleet verstop. En dat kan zomaar voor een uurtje of 4-5 zijn, tot de zwerm weggehaald wordt, tot die tijd zal het een gedrang zijn in het kwadraat. Want de thuis blijvers willen gewoon door gaan met hun werk, terwijl de emigrante de snelweg blokkeren.

Voor de echt luie imker was het beter geweest als het gewerkt had als volgt, kunstzwerm maken ?, deksel eraf, met magneet over de toplaten, en hebbes, de koningin in 3 seconde gevonden :dance:
met een groet van martin
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

er wordt steeds gepraat over de gevoeligheid van bijen voor electromagnetische straling. Dan lijkt het mij niet slim om boven op de moer een antenne voor radiostraling te plakken. Net zoals het voor mensen niet slim is om op een stalen bed te slapen.
gr,
m
Plaats reactie