Het totaal is enkel in elkaar gezet om de gewasbeschermingsmiddelen in een zwart gat te plaatsen en niet om de Imkerij te helpen . Kortom ik vind het een schandalige uitzending
ElsEls Kleijnendorst schreef:
Over een paar weken ga ik namelijk vlak bij die Wassenaarse golfvelden waarover werd gesproken een bijenstand voor mijn bijen maken. Na de volgende winter zal ik dus kunnen constateren of er bij die volken weer een toename van CCD is.
Els
Hoe naïef gedacht. Bijen halen immers overal water waar het beschikbaar is, dus zowel dauwdruppels als guttatievocht op kiemplanten. Imidacloprid komt dus gemakkelijk in de bijenvolken binnen.Ga daar maar gerust staan , ik heb nog nooit bijen op gras zien vliegen .
O, sorry hoor, maar de tunnelvisie van Blacquière zit me al veel langer dwars dan vanwege deze uitzending. Ik voel helemaal niet de behoefte om de rijen te sluiten en bij voorbaat de Wageningen/Duitse kant als de juiste te accepteren. De rol van de NBV, ook met hun afvaardiging in de ctbg, in deze heb ik ook op het forum al eerder bekritiseerd en de uitkomst van de Zembla documentaire kan toch niet nieuw worden genoemd. Er bestaat op dit vlak geen eenheid die jij verondersteld. Ik zeg ook niet dat gif als enige boosdoener kan worden aangewezen. Maar de ontkenning van WUR en NBV doen geen recht aan de feiten en daar mag Blacquière best op worden aangesproken.Bart de Coo schreef:Ik zou het diep, diep betreuren als wij naar aanleiding van de Zembla-uitzending zouden besluiten om te gaan twijfelen aan de integriteit van Blacquière. Het zou nog erger zijn als wij ons vertrouwen in bijen@wur zouden opzeggen.
Ik ben erg bang voor een verziekte sfeer in imkersland.
Laten wij telkens even tot 10 tellen en even onze kop onder de kouwe kraan steken, voordat we iets gaan roepen op het forum.
Ik was net bezig met een reactie te schrijven, maar ik dacht, laat maar zitten. Ik kan de woorden niet vinden. Man, man, man, wat werd Tjeerd gekruisigd.
Er is niets suggestiefs aan de vraag of een wetenschapper (althans iemand die zich zo noemt) recent en/of in de laatste jaren relevant onderzoek heeft gepubliceerd dat door collega's is getoetst. De score van Tjeerd was nul, ja misschien 1 x door Sjef van der Steen. Hoe droevig mager is dat alles en de NBV gaat hiermee in zee. Dan heb je je lezers toch heel wat uit te leggen, maar dat is nog nooit gebeurd. We moeten wél alles weten over aardbeirassen en onderstammen van peren; ook eindeloos hetzelfde verhaal over behandeling van de volken, alsof we allemaal beginners zijn. De eenzijdige blik op alleen varroamijten en virussen wordt zo zachtjesaan verwijtbaar.Erg suggestief
Ja Jeroen, ze onderzoeken dus wel maar alleen door de industrie gesponsorde en niet publicabele onderzoeken.....Jeroenvt schreef:Duitsland en Wageningen onderzoeken gewoon niet vanwege soort van tunnelvisie.
Tuurlijk zal Blacquière niet zo achter zijn computer gaan zitten 's morgens, maar het is de vraag of er binnen PRI nog wel iemand te vinden is die wetenschappelijke doelstelling en de belangen van Bayer nog kan scheiden. Er is in Nederland sinds ongeveer WOII een richting gekozen op het ministerie van landbouw om op een bepaalde manier voedsel te gaan verbouwen. Bedrijfsleven, instituten en overheid kijken daarbij allemaal één richting uit. En dat is niet de milieuvriendelijkste. De vraag is of je je daarvoor wilt lenen.Bart de Coo schreef:Toch spelen die imkers natuurlijk wel degelijk een rol in het verhaal. Misschien was dhr. Van der Poel inderdaad wel degelijk iets aan te wrijven, getuige de foto van Jaap. Of die aanrommelende imkers dan ook meteen 65+'ers zouden zijn, is vers twee. Ik denk dat aanrommelen niet zo heel veel met iemands leeftijd te maken heeft. Daarvoor mag Tjeerd inderdaad op de vingers getikt worden.
...
Maar daarmee is niet gezegd dat varroa de enige oorzaak is. Wat de uitzending vooral duidelijk maakte is, dat er in Nederland veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de invloed van pesticiden op bestuivende insecten. Wij lopen lichtjaren achter op het buitenland.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten