Moer niet vinden, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moer niet vinden, wat nu?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Het verdelen van het volk over twee kasten is natuurlijk een hele klus. Zelf zou ik kiezen voor het plaatsen van een rooster tussen de bakken. Dan na een dag of vijf vragen of je mentor je wil helpen zoeken naar eitjes en/of jonge larfjes en je weet waar Hare Majesteit verblijft. Lijkt me niet zo'n grote ingreep dan het maken van een superveger, want dan haal je dus alles overhoop, daar wordt je zelf niet blij van, maar de betrokken bijtjes ook niet!
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Drie weken terug heb ik ze een nieuwe BK gegeven en de laatste raamplek in de oude BK. De nieuwe BK niet uitgebouwd dat extra raam wel. De week erop hadden ze raat dwars gebouwd aan de raten, dit eraf gehaald. Deze week hebben ze 2 nieuwe raten gebouwd, stukjes nog maar. Het volk zit dus nog vrijwel op 1 bak. Wel een beetje in de nieuwe ze hangen ook mooi tussen de lege ramen. En beide BK's zijn natuurlijk wel gecontroleerd. Ze blijven op de standplaats staan. Volgens speelziek moet je dan al 8 tot 9 ramen afslaan, die paar extra kunnen er dan ook nog wel bij.

Kast nr 2 staat nog maar op 1 BK.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb toch ook een vraagje , en een advies .

Wat heeft je mentor je aangeraden om te doen ??

Met deze volks grote moet het wel te doen zijn om hare majesteit te vinden . Bij het openmaken ,en verdere zoeken GEEN rook gebruiken enkel besproeien met wat vocht ,In de onderbak beginnen en rustig raam voor raam bekijken . De eerste ramen die je bekijkt even in een andere bak hangen . succes .

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Jaap v.Popering schreef:Wat heeft je mentor je aangeraden om te doen ??
Niets, ik heb er ook niet om gevraagd. Ik was een beetje wanhopig denk ik en dacht ik moet gewoon net zolang doorgaan met zoeken tot ik haar vind. Ik wist het dus ook niet meer. Was erg blij met dit forum.
Jaap v.Popering schreef:Met deze volks grote moet het wel te doen zijn om hare majesteit te vinden . Bij het openmaken ,en verdere zoeken GEEN rook gebruiken enkel besproeien met wat vocht ,In de onderbak beginnen en rustig raam voor raam bekijken . De eerste ramen die je bekijkt even in een andere bak hangen . succes .
Zo is het ook gegaan elke keer. Ik heb gisteren eerst nog even snel gekeken of ik haar zag, heel snel want ik wilde alles zo snel mogelijk afhandelen, niet gevonden en dus met superveger begonnen. Je moet goed nadenken wat je doet, ik had veel deksels nodig om alle BK op te zetten en over te zetten en een deksel om onder het raam te houden als je naar nieuwe kast loopt. Ik vond het ook wel spannend, zou die moer toch niet weg kunnen vliegen, en maar hopen dat ze echt mee zou komen. Ik had dus een lege bak waar ik ze in afklopte wat heel goed ging met natuurbouw trouwens, zit best wel stevig. De bijen liepen er voor een deel weer uit en aan de buitenkant van de bak zat het vol. Maakte ik mij weer zorgen om. Uiteindelijk bakken dicht gemaakt met de bijnen voor een deel aan de buitenkant, ik had nog geprobeerd ze naar binnen te roken maar dat ging niet. 's Avonds zat alles binnen, dat is hoop ik ook een goed teken dat die moer daar dan ook zit. Ik neem aan dat alles in die nieuwe kast zit want ik wil niet erin kijken, denk dat zij (en ik !) die rust nodig hebben en ze vliegen natuurlijk niet. Ik heb er een goed gevoel bij nu. Maar ben wel heel blij dat dit voorbij is.

Net toen ik klaar was kwam er onverwachts een vriend langs. Waterpas bij buren geleend en elke kast weer waterpas gezet.

Bij één honingraam is het oortje afgebroken, die was al heel lang los. Daar zat niet verzegelde honing op. Ik heb dit raat verdeeld over 2 voerbakken. Elke nieuwe kast heeft wel 3 of 4 honingramen maar wil dit erbij voeren. Ik weet niet hoelang dit buiten koeling houdbaar is. Zou ik dat vanavond kunnen geven, of is dat te snel?
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Jaap v.Popering schreef:
semar schreef:
ja gewoon alle raamen afslaan en een superveger maken.

Semar(Dominique)
Ik zie mijzelf al een volk met dertig ramen met Bijen afslaan in een lege kast .

Kun je beter de raad van Hennie opvolgen , dat wordt hier ook wel gedaan .

Jaap v P

alleen de broedkamer(s) natuurlijk Jaap
en anders maak je een veger in broedkamer+honingkamer

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijenhoudster
Contacteer:

Ik zit nu te bedenken dat ik dat rooster weer tussen BK en HK heb gezet, maar dat hoeft nu natuurlijk niet meer. Pff, ik ben er 3 dagen in geweest en even bij moe, ik laat het nog maar even zitten.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Ha bijenhoudster, ik begrijp dat je wat gefrustreerd bent na je moerzoekbelevenisen... maar als je nu eens helemaal opnieuw begint en het over een andere boeg gooit. Ik ben het met Jaap eens: als je heel rustig werkt en maar een ietsjepietsje rook gebruikt OVER DE LATTEN HEEN (dus niet erin pompen) om de opvliegende bijen te kalmeren, dan kan je de middelste raampjes iets optillen om het gewicht te voelen, en op het lichtste raam (= eitjes) zit ze waarschijnlijk.
Andere truc: bakken los van elkaar zetten met doeken erover, na een half uurtje terugkomen en kijken welke bak het rustigst is: daar zit de moer, die je vervolgens kan vinden op bovenbeschreven manier.
Enzovoorts, de andere trucs en andere keer, ga nu een zwerm vangen in Bilthoven ;-)
Succes,
Astrid
Bijenhoudster
Contacteer:

Leuke tips die voor mij nieuw zijn, ga ik de volgende keer uitproberen. Misschien ook leuk als aanvulling voor imkerpedia (daar had ik eerst opgekeken).

Ik denk dat ik de volgende keer voor een natuurlijke zwerm kies. Dat wilde ik dit jaar eigenlijk al, maar ik dacht dat dit "gemakkelijker" zou zijn voor een eerste jaar...
Ik heb wel hele hoge bomen hier staan en een hek van gaas voor de kasten.
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op zo 08 mei 2011, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Beste,

Voor volgend jaar deze tip: Zoek in maart de moer op een rustige manier op die is dan zo makkelijk te vinden. Ik doe dit al 30 jaar in maart Moeren zoeken en merken en tegelijk een vleugel knippen. Als je dan de Moer nadien moet zoeken is dat stukken makkelijker. een Moer zoeken in een groot volk en zeker als het al enige keren overhoop is gehaald is zelfs voor ervaren imkers onbegonnen werk.
Veel succes.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Uiteindelijk bakken dicht gemaakt met de bijnen voor een deel aan de buitenkant, ik had nog geprobeerd ze naar binnen te roken maar dat ging niet.
Daarvoor gebruik je nu een bijenveger. Twee keer vegen en ze zitten binnen.
Al met al is het wat gedoe zo'n veger, maar je bent nu wel behoorlijk zeker van je zaak en je bent voorlopig van de zwermstemming af. Je moet nog een keer doppenbreken maar daarna heb je rust en hoef je alleen maar een beetje bij te sturen.
JP
Plaats reactie