Twee zesramers verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AndreasH
Contacteer:

Re: Twee zesramers verenigen

Bericht door AndreasH »

Nu niet verenigen gaat zowiezo leiden tot afsterven van 1 of 2 volkjes. Dan beter proberen om er nog vollere 6ramer van te maken en hopen dat die de winter doorkomt. Het is immers alweer bijna zover... ;)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Maar je hebt dus ook geen 10-ramers (waarvan minstens 1 zonder bodem) meer over Andreas? Ander zou je wel de tip van JP kunnen uitvoeren. Elke 6 ramer overhangen in een 10-ramer, en die "10"-ramers dan verenigen met een krantje.
Als je maar één 10-ramer (zonder bodem) hebt dan zou je daar ook een 6-ramertje in kunnen overhangen en deze (met een afdichtend tussenschot, maar wel een middengat) op de andere 6 ramer zetten (met wel weer een krantje er tussen).
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

AndreasH schreef:Nu niet verenigen gaat zowiezo leiden tot afsterven van 1 of 2 volkjes. Dan beter proberen om er nog vollere 6ramer van te maken en hopen dat die de winter doorkomt. Het is immers alweer bijna zover... ;)

hoezo gaat dat leiden tot afsterven van 1 of 2 volkjes???

Vriendelijke groet

Semar(dominique)
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Nou jah, het volkje met het moertje groeit niet en heeft steeds minder bijen, er zitten er misschien nog 200 in het kastje. Het andere volkje is moerloos en zal dus uiteindelijk eierleggende werksters gaan krijgen tenzij ik er wat aan doe. Either way, dit gaat het niet halen op deze manier....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Zomaar een idee:

Gewoon bij elkaar doen, nat spuiten en poedersuiker er over strooien om de verbroedering op gang te helpen.
Je moet toch iets?

Gr,B
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Het simpelst lijkt mij de moer in een kluisje te stoppen in in het moerloze volk in te voeren. Een volkje met 200 bijen is geen volkje.

ad staals
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ardine schreef nou juist dat deze methode het hele seizoen kon. In maart/april en in september kan de imker zich van alles veroorloven. Dan hoef je niet moeilijk te doen.

De methode van broeder Adam dan. Open de beide zesramers en laat ze een half uur geopend staan. Na een half uur kun je de beide volken zo bij elkaar hangen. Zou het werken?

Groet,

Bart
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Toch maar vandaag gedaan....

Volkjes uit elkaar getrokken en weer bij elkaar in 1 kast. Wel een goeie douche gegeven. Ik had de moer van het ene volk snel gevonden en in een kluisje gestopt. Dat had ik er vast ingehangen maar zat nog dicht. Toen ik daarnet wat suikerdeeg in het kluisje wilde stoppen om haar er in te laten lopen bleef er een bult bijen aan het kluisje hangen en zag ik dat de koningin flink gevoerd werd. Wat een goed teken is volgens mij. Suikerdeeg erin gestopt, moer nog even gemerkt en het kluisje open gezet en in het volk gehangen. Ik geloof dat dit wel goed zou kunnen gaan :D :D
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef:Ardine schreef nou juist dat deze methode het hele seizoen kon.
Citaat (uit artikel van Ardine Korevaar in bijenhouden, maart, pagina 18):
Volken versterken door samenvoegen. Tot half april kunnen gezonde broedramen met opzittende bijen uit verschillende volken zonder hevige gevechten worden bijeengevoegd.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Volken versterken door samenvoegen kan altijd als niet een van beide moerloos is. Zo ook bij elkaar hangen van ramen broed met opzittende bijen (verzamel broedaflegger).

ad staals
Plaats reactie