gif spuiten op mais?!?!
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Re: gif spuiten op mais?!?!
Het probleem met die gecoate zaden is dat op het moment van ontkiemen de buitenste laag van het zaad breekt en de coating ( een heel akelig gif!) in de grond en in de plant terecht komt. De gifstoffen ( die zorgen voor de bescherming van zaad!!) komen in alle delen van de plant terecht: de wortels, de stengel, de bladeren en zelfs het stuifmeel!
Je begrijpt wanneer de bijen gaan drinken op b.v. het mais blad en ze eventueel ook mais stuifmeel meenemen de gifstoffen ook in het bijenvolk en in de bij terecht komen! De lethale dosis is voor een bij uiterst miniem hetgeen uit onderzoek in Frankrijk en Italie is gebleken. Zelfs verstuivend zand van de akkers kan voor een bij in miljardste deeltjes al dodelijk zijn. Dit gekoppeld aan slechte voedsel situatie, varroa druk en noem alles maar op maken het er voor de bijen niet beter op.
Volgens mij wordt het tijd dat onze vrind Bleker, PRI-WUR en de EG hier eens paal en perk aan stellen en dwingende maatregelen!
Ondertussen is er genoeg bekend over deze middelen.
Het lijkt wel als of de producenten van deze r....l de dienst uit maken op onze aardbol!
Een vriendelijke groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
Je begrijpt wanneer de bijen gaan drinken op b.v. het mais blad en ze eventueel ook mais stuifmeel meenemen de gifstoffen ook in het bijenvolk en in de bij terecht komen! De lethale dosis is voor een bij uiterst miniem hetgeen uit onderzoek in Frankrijk en Italie is gebleken. Zelfs verstuivend zand van de akkers kan voor een bij in miljardste deeltjes al dodelijk zijn. Dit gekoppeld aan slechte voedsel situatie, varroa druk en noem alles maar op maken het er voor de bijen niet beter op.
Volgens mij wordt het tijd dat onze vrind Bleker, PRI-WUR en de EG hier eens paal en perk aan stellen en dwingende maatregelen!
Ondertussen is er genoeg bekend over deze middelen.
Het lijkt wel als of de producenten van deze r....l de dienst uit maken op onze aardbol!
Een vriendelijke groet,
Roel
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik lees geen enkele keer over bij voorbeeld de suikerbiet ????Ruinerweg schreef:Het probleem met die gecoate zaden is dat op het moment van ontkiemen de buitenste laag van het zaad breekt en de coating ( een heel akelig gif!) in de grond en in de plant terecht komt. De gifstoffen ( die zorgen voor de bescherming van zaad!!) komen in alle delen van de plant terecht: de wortels, de stengel, de bladeren
Roel
]
Jaap v P
-
- Contacteer:
Jaap,
Het gaat over zaden, van b.v. mais, ongetwijfeld zal het ook gelden voor suikerbieten, voederbieten, zonnebloemen, granen.............
noem maar op. Ik vind dat al deze zaden een ongezonde kleur hebben, het lijkt wel of ze licht geven in de zaadbunker van de zaaimachine.
Laat ze maar eens aantonen dat het niet schadelijk is, en dat er geen resten in de bodem en in de planten terecht komen.
Groeten,
Roel
Het gaat over zaden, van b.v. mais, ongetwijfeld zal het ook gelden voor suikerbieten, voederbieten, zonnebloemen, granen.............
noem maar op. Ik vind dat al deze zaden een ongezonde kleur hebben, het lijkt wel of ze licht geven in de zaadbunker van de zaaimachine.
Laat ze maar eens aantonen dat het niet schadelijk is, en dat er geen resten in de bodem en in de planten terecht komen.
Groeten,
Roel
-
- Contacteer:
Toon eens een keer aan dat de Bijen daarvan dood zijn gegaan .Er zullen dan residuen van in een volk gevonden worden .Ruinerweg schreef:Jaap,
Roel
Jaap v P
-
- Contacteer:
Waar hebben we het eigenlijk over hier?
Hebben we niet allemaal baat bij een schoon milieu? Ik krijg steeds meer het idee dat we dingen niet te horen krijgen?
We mogen er als burger toch op vertrouwen dat we een betrouwbare overheid hebben die de dingen uitlegt zodat we
gerust kunnen zijn?
Als ik zo rond kijk de laatste jaren dan ontbreekt het hier aan: crisis op crisis/doordraaien van producten/inkomensgaranties etc.
Slaap zacht, (22.30...!)
Roel.
Hebben we niet allemaal baat bij een schoon milieu? Ik krijg steeds meer het idee dat we dingen niet te horen krijgen?
We mogen er als burger toch op vertrouwen dat we een betrouwbare overheid hebben die de dingen uitlegt zodat we
gerust kunnen zijn?
Als ik zo rond kijk de laatste jaren dan ontbreekt het hier aan: crisis op crisis/doordraaien van producten/inkomensgaranties etc.
Slaap zacht, (22.30...!)
Roel.
-
- Contacteer:
En laat ik nu gedacht hebben dat wij het hier over het wel en wee van de Bijen hebben .Ruinerweg schreef:Waar hebben we het eigenlijk over hier?
Hebben we niet allemaal baat bij een schoon milieu?
Roel.
Jaap v P
-
- Contacteer:
Ruinerweg schreef:Het probleem met die gecoate zaden.....
Een vriendelijke groet,
Roel
is ook zo, er zijn miljoenen mee te verdienen...
-
- Contacteer:
Bijen hebben ook belang bij een schoon milieu en zorgen mede voor onze biodiversiteit welke zwaar onder druk staat!
Volgens mij gaat het hier over Jaap.
Mais zou je ook kunnen schoffelen, tenminste dat was een aantal jaren geleden goed gebruik. Waarschijnlijk kost een lading gif erop
minder. het is allemaal een geldkwestie: de consument staat ver af van de natuur, de producent van de gewassen op het veld staat van af van de consument en volkomen horig aan de agro-industrie en de banken die dit financieren waar de aandeelhouders etc. weer van profiteren!
En........de natuur, de imker en de bij staat in de kou!
Een prettige dag verder1
Roel
Volgens mij gaat het hier over Jaap.
Mais zou je ook kunnen schoffelen, tenminste dat was een aantal jaren geleden goed gebruik. Waarschijnlijk kost een lading gif erop
minder. het is allemaal een geldkwestie: de consument staat ver af van de natuur, de producent van de gewassen op het veld staat van af van de consument en volkomen horig aan de agro-industrie en de banken die dit financieren waar de aandeelhouders etc. weer van profiteren!
En........de natuur, de imker en de bij staat in de kou!

Een prettige dag verder1
Roel
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Ruinerweg schreef:Waar hebben we het eigenlijk over hier?
gerust kunnen zijn?
Slaap zacht, (22.30...!)
Roel.
roel jij gelooft in sprookjes,
het eerste wat je hoort als er iets is gebeurd is dat er geen schadelijke stoffen vrij zijn gekomen.

Geloof jij het?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Wanneer ik bijenkasten naast een maisveld zie staan dan koop ik daar geen honing... meldpunten of niet...
Geen rook zonder vuur en tegen de lobby van de vergifproducenten kan niemand op...
Geen rook zonder vuur en tegen de lobby van de vergifproducenten kan niemand op...