Een vraagje over Vlinders

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Een vraagje over Vlinders

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb er nog maar een vlinder bij geplaatst :D Gisteren in mijn tuin gesignaleerd . :violin:

Afbeelding
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jaap,
Mooie foto van de kolibrievlinder; een zeldzaamheid bij ons als de zomer niet echt zonnig en warm is.
hennie oes
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Inderdaad, een kolibrivlinder,

Ik heb hem dit jaar in Nederland nog niet gezien.
Vlinder komt voor rond de middelandse zee en rukt vanuit het voorjaar steeds verder naar het noorden.
Uitenidelijk kunnen ze in de nazomer hier ook voorkomen, maar net wat Hennie zegt is het zeldzaam bij een slechte zomer. (Niet alleen hier maar ook in het tussenliggende gebeid)
De vlinder vliegd overdag maar behoord tot de nachtvlinder familie.

Knap dat je hem zo op de foto hebt gekregen. Ik heb er ooit een een proberen te fotograferen met een camera met zo'n filmpje er in (Dat hadden ze vroeger)
Ik heb zelden zo'n mooie serie foto's van uitsluitend lavendel gemaakt als toen. Iedere keer was de vlinder weer net uit beeld. :doh:

Jaap
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het weinig signaleren komt misschien ook wel door het feit dat je heel goed moet kijken voor je hem ziet , en dan is hij ook weer vertrokken . Hier komt hij toch regelmatig voor , in juli heb ik hem al aan de andere kant van het dorp gezien , ook iemand enkele kilometers hier vandaan sprak mij aan over een vreemde vlinder die boven de bloemen vloog . Ik denk dat het al een jaar of vijftien geleden is dat Lei Hensels mij bij het bezoek op een goot toonveld van bloemen mij op de aanwezigheid van deze vlinder attent maakte . Je moet ook niet geloven dat dit mijn eerste poging was om die te fotograferen , maar steeds voordat je de camera gereed hebt is hij weer vertrokken , maar deze keer lag mijn camera gereed :D .

Ook tussen de mislukte foto's zitten soms interessante plaatjes , ik heb de vleugels echt niet gebogen :wink:

Afbeelding
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De kolibrivlinder heb ik een aantal jaar geleden een keer gezien (in Sliedrecht). Erg bijzonder dier!
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Heb hem zondagochtend nog gezien. Hier een regelmatige verschijning.
groet,

Peter
Plaats reactie