help! slachting
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: help! slachting
Zou het kunnen zijn dat deze bijen dood zijn van de honger en het volk nu weer de kracht krijgt de dode bijen te ruimen?
ad staals
ad staals
Dat was ik nog vergeten te zeggen, Er zit nog behoorlijk wat voer opgeslagen (honing en stuifmeel) op de ramen toen ik vanmiddag keek. Misschien heb je wel gelijk hoor Ad, ik respecteer zeker de mening van ervaren imkers, maar als ze dood waren gegaan van de honger, dan is het wel vreemd dat de meeste dode bijen op een bergje onder het voergat liggen. Dan zouden ze toch meer verspreid over de bodem liggen lijkt me. Toch? Het voergat was voor het voeren gewoon afgesloten.
-
- Contacteer:
Waarom stop je niet met de invert suiker en probeer je eens suiker water dat je zelf maakt?
Kijk wat er dan gebeurt!
Succes,
Rene
Kijk wat er dan gebeurt!
Succes,
Rene
Dat ga ik doen Rene. Ik heb het bakje al weggehaald en kijk even wat er gebeurt, of er nog opvallend veel dode bijen voor de kast komen te liggen bijvoorbeeld. En dan ga ik volgende week met suiker die ik oplos in water inwinteren. Ik neem het zekere voor het onzekere. Wat is trouwens de beste verhouding om dat te doen? 1 deel suiker op 1 deel water?
Groet, Vincent
Groet, Vincent
-
- Contacteer:
Ik zou 2 suiker 1 water doen nu en geen heet water gebruiken maar handwarm!
p.s. laat even weten wat het resultaat is van de operatie!
Rene
p.s. laat even weten wat het resultaat is van de operatie!
Rene
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Volgens mij heeft het volk nu te weinig ruimte . waar moeten zij het wintervoer opslaan ???vdiesveld schreef: Het gaat trouwens om een volk waarmee ik in mei ben begonnen en die een tienraamskast bijna volledig hebben uigebouwd en belegd. Het ging echt erg goed tot nu toe.
Alvast bedankt en groet, Vincent
Jaap v P
Zouden ze dan onmiddellijk na het innemen van dat voer doodvallen? Was dit vroeger ook het geval met die slechte siroop van een paar jaren geleden?vdiesveld schreef:maar als ze dood waren gegaan van de honger, dan is het wel vreemd dat de meeste dode bijen op een bergje onder het voergat liggen.
Wat dat betreft ben ik nog erg onervaren Jaap. Moet ik wachten met inwinteren tot het broed grotendeels verdwenen is? Wanneer is het beste moment om te beginnen hiermee? Ik doe het slechts omdat iedereen er nu mee bezig is.
Groet, Vincent
Groet, Vincent
Ik weet ook niet zeker waar het nou precies aan ligt. Maar de dode bijen zijn echt ontstaan meteen na het voeren en er ligt een flinke hoop direct onder het voergat, dus het lijkt me toch dat ze letterlijk vanuit het voergat dood naar beneden zijn gevallen. Al klinkt dit voor een aantal van jullie misschien ongeloofwaardig, maar het is wat ik zie. Of ik moet iets anders verkeerds hebben gedaan met dat voeren, maar wat dan?jomme schreef:Zouden ze dan onmiddellijk na het innemen van dat voer doodvallen? Was dit vroeger ook het geval met die slechte siroop van een paar jaren geleden?vdiesveld schreef:maar als ze dood waren gegaan van de honger, dan is het wel vreemd dat de meeste dode bijen op een bergje onder het voergat liggen.
Neem er misschien zelf een slokje van om te zien
Best sneu dit verhaal, met voeren kan je weinig verkeerd doen als je je niet van fles vergist

Best sneu dit verhaal, met voeren kan je weinig verkeerd doen als je je niet van fles vergist