Ieder ontwikkelt zo zijn eigen methode; ik heb 10 tallen jaren meer dan 50 volken ingewinterd en voegde daar steeds een aantal 6-ramers aan toe om winterverlies op te kunnen vangen (afspraken met telers voor te leveren bestuivingsvolken in het voorjaar schept verplichtingen). Zesramers winter ik dan in met 6 ramen bijen op 4 ramen broed. Ik geef ze 10 kg. voer mee (inclusief de opgeslagen honing). Verlies van zesramers in de winter maakte ik zelden mee evenmin als te trage voorjaarsontwikkeling; ook het verschijnsel van "verzopen broed" ken ik niet. Ik kan mij overigens best voorstellen, dat jij anders te werk gaat en bedenk daarbij, dat jij wellicht vroeger in het seizoen bijen op sterkte moet hebben dan bij mij het geval was; andere omstandigheden leiden tot andere wijzen van werken ; ervaren imkers passen hun methode aan de eigen omstandigheden aan en dat is het leuke van het werken met bijen; de beestjes zijn soepel en laten tot grote hoogte met zich sollen; een wijs imker zorgt er wel voor, dat hij geen grens overschrijdt.
Ik twijfel
Moderator: Hans van der Post.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Ik twijfel
Hallo Jaap,
Ieder ontwikkelt zo zijn eigen methode; ik heb 10 tallen jaren meer dan 50 volken ingewinterd en voegde daar steeds een aantal 6-ramers aan toe om winterverlies op te kunnen vangen (afspraken met telers voor te leveren bestuivingsvolken in het voorjaar schept verplichtingen). Zesramers winter ik dan in met 6 ramen bijen op 4 ramen broed. Ik geef ze 10 kg. voer mee (inclusief de opgeslagen honing). Verlies van zesramers in de winter maakte ik zelden mee evenmin als te trage voorjaarsontwikkeling; ook het verschijnsel van "verzopen broed" ken ik niet. Ik kan mij overigens best voorstellen, dat jij anders te werk gaat en bedenk daarbij, dat jij wellicht vroeger in het seizoen bijen op sterkte moet hebben dan bij mij het geval was; andere omstandigheden leiden tot andere wijzen van werken ; ervaren imkers passen hun methode aan de eigen omstandigheden aan en dat is het leuke van het werken met bijen; de beestjes zijn soepel en laten tot grote hoogte met zich sollen; een wijs imker zorgt er wel voor, dat hij geen grens overschrijdt.

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Knap staaltjeOude Essink schreef:Hallo Jaap,
. Zesramers winter ik dan in met 6 ramen bijen op 4 ramen broed. Ik geef ze 10 kg. voer mee (inclusief de opgeslagen honing).]

Welke raammaat heb jij dan wel niet ??
Jaap v P
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Met deze rigide voorstelling zul je nooit de aarzeling bij de vraagsteller kunnen wegnemen.Ik twijfel

hennie oes
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De clou is : Die vier ramen broed en 10 kg voer zijn niet gelijktijdig aanwezig. Bij het voere krimpt het broednest. Mijn achtramers met zes zeven ramen broed hebben nu zeker twaalf kilo voer, maar geen zes ramen broed meer.
ad staals
ad staals
-
- Contacteer:
Ad je hebt volkomen gelijk ,
Maar dat is een 8 ramer ,Een 6 ramer die ingewinterd is met bestaande honing,stuifmeel ,en 10 kg gevoerd ,zal tijdens het inwinteren geen plaats voor broed meer hebben , er is ook nog plaats nodig om de suiker in te dikken .. Jou bijen zijn waarschijnlijk al vroeg het broednest in gaan krimpen , en hebben waarschijnlijk ; Op zeven ramen wat broed , want een goed ingewinterd volk zal voedsel boven het broednest opgeslagen hebben . Hier echter hebben mijn 8 ramers nog 5a6 volle ramen met broed , en heb vorige week nog een VOLLE 6 ramer , in een 10 raams kast overgezet zonder kantramen , om zo veel mogelijk broed te sparen bij het inwinteren , ik heb liever winterbijen die in okt geboren zijn dan in aug . Jij bent blijkbaar klaar met het inwinteren , maar ik ga nu beginnen .
Jaap v P
Maar dat is een 8 ramer ,Een 6 ramer die ingewinterd is met bestaande honing,stuifmeel ,en 10 kg gevoerd ,zal tijdens het inwinteren geen plaats voor broed meer hebben , er is ook nog plaats nodig om de suiker in te dikken .. Jou bijen zijn waarschijnlijk al vroeg het broednest in gaan krimpen , en hebben waarschijnlijk ; Op zeven ramen wat broed , want een goed ingewinterd volk zal voedsel boven het broednest opgeslagen hebben . Hier echter hebben mijn 8 ramers nog 5a6 volle ramen met broed , en heb vorige week nog een VOLLE 6 ramer , in een 10 raams kast overgezet zonder kantramen , om zo veel mogelijk broed te sparen bij het inwinteren , ik heb liever winterbijen die in okt geboren zijn dan in aug . Jij bent blijkbaar klaar met het inwinteren , maar ik ga nu beginnen .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het broednest moeten ze wel inkrimpen als je gaat voeren, zes of achtraams maakt niet uit. Het broed wat er nu in zit is niet verspreid over alle ramen maar hooguit op een raam of drie. De achtramers die nog niet zijn afgevoerd (mogelijk nog ingezet worden voor de bestuiving en dan dus nog broed moeten hebben) hebben allemaal nog vijf a zes volle ramen broed. Je stuurt zelf met voeren of ze stoppen.Jaap v.Popering schreef:Jou bijen zijn waarschijnlijk al vroeg het broednest in gaan krimpen , en hebben waarschijnlijk ; Op zeven ramen wat broed , want een goed ingewinterd volk zal voedsel boven het broednest opgeslagen hebben . Hier echter hebben mijn 8 ramers nog 5a6 volle ramen met broed , ik heb liever winterbijen die in okt geboren zijn dan in aug . Jij bent blijkbaar klaar met het inwinteren , maar ik ga nu beginnen .
Jaap v P
ad staals
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De benadering van Ad komt dichter bij de mijne; als een 6-raamsvolk 4 ramen broed heeft, wil dat altijd nog zeggen, dat de bolvorm van het broed op die 4 ramen flexibel is en meer of minder ruimte heeft voor pollen en honingopslag of waar nodig gebruik maakt van de 2 zijramen; het zal nooit zo zijn, dat een 6-ramer in het midden 4 volle ramen aaneengesloten broed heeft en daarnaast aan iedere zijde een raam waarin de honing/suiker is opgeslagen ( dat is een bureauconstructie!). Begin augustus begin ik langzaamaan de wintervoorraad toe te voegen en sluit dit eind augustus af. Het voer wordt uiteraard boven en naast de bol van het broednest opgeslagen. Het verloop is vervolgens zoals Ad dat schetst.
Hoe het verder allemaal zij: ik handel zoals beschreven en na 1 september zijn ze wat mij betreft ingewinterd en kijk ik er niet meer naar om (Varroa is waar nodig alsdan met Thymovar bestreden) mijn ervaring is vervolgens, dat zij, bij een zich traag ontwikkelend voorjaar, in de loop van maart weer een paar ramen broed hebben om vervolgens in de loop van april opnieuw op 4 ramen broed te zitten.In mei wordt de ruimte te klein en moeten zij naar een grotere kast of verenigd met een groter volk. Afhankelijk van winter- en voorjaarsomstandigheden, zal de ontwikkeling nooit ieder jaar dezelfde zijn. ( Terzijde zij opgemerkt, dat een 8-ramer met 2 sluitblokken niet anders dan een zesramer zonder sluitblokken; de sluitblokken maken de kastruimte groter, dan nodig is).

Hoe het verder allemaal zij: ik handel zoals beschreven en na 1 september zijn ze wat mij betreft ingewinterd en kijk ik er niet meer naar om (Varroa is waar nodig alsdan met Thymovar bestreden) mijn ervaring is vervolgens, dat zij, bij een zich traag ontwikkelend voorjaar, in de loop van maart weer een paar ramen broed hebben om vervolgens in de loop van april opnieuw op 4 ramen broed te zitten.In mei wordt de ruimte te klein en moeten zij naar een grotere kast of verenigd met een groter volk. Afhankelijk van winter- en voorjaarsomstandigheden, zal de ontwikkeling nooit ieder jaar dezelfde zijn. ( Terzijde zij opgemerkt, dat een 8-ramer met 2 sluitblokken niet anders dan een zesramer zonder sluitblokken; de sluitblokken maken de kastruimte groter, dan nodig is).
-
- Contacteer:
adA.A. Staals schreef: Het broednest moeten ze wel inkrimpen als je gaat voeren, zes of achtraams maakt niet uit.
ad staals
In grote lijnen ben ik het natuurlijk eens maar zes of acht raams is zelfs in dit geval een groot verschil. voor 10 kg voer heb je ongeveer de ruimte van vijf broedkamerramen nodig . Concreet bij een zes ramer heb je dan nog een raam over en bij acht heb je er drie over voor het broednest .
En nu stop ik hierover .
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
is de discusie niet meer;
waneer winter je in?
augustug of september.
Ik lees dat verschilenden van jullie al klaar zijn met inwinteren, ik beging nu net.
In mijn situatie met late dracht en buckfast hebben de volken nog relatief veel broed,
nu krijgen ze in 3 weken een yerrycan voer (14kg) (vroeger 10 kg opgeloste suiker).
die geleijdelijk het broed vervangt, en in december een bol lege cellen in het centrum opleverd,
die ergens in het voorjaar weer worden gebruikt voor het prile broednest.
zijn je omstandigheden zo dat je bijen erder het broeden afvlakken, dan ben je waarschijnlijk nu klaar.
bovenstaande moet iedere imker voor zijn standplaats, metode en mischien tot op bepaalde hoogte het ras uitknobelen.
mischien bedoelen jullie hetzelfde maar bepalen het punt van waneer noem je het drijfvoeren en waneer inwinteren,
het verschil in mening?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
waneer winter je in?
augustug of september.
Ik lees dat verschilenden van jullie al klaar zijn met inwinteren, ik beging nu net.
In mijn situatie met late dracht en buckfast hebben de volken nog relatief veel broed,
nu krijgen ze in 3 weken een yerrycan voer (14kg) (vroeger 10 kg opgeloste suiker).
die geleijdelijk het broed vervangt, en in december een bol lege cellen in het centrum opleverd,
zijn je omstandigheden zo dat je bijen erder het broeden afvlakken, dan ben je waarschijnlijk nu klaar.
bovenstaande moet iedere imker voor zijn standplaats, metode en mischien tot op bepaalde hoogte het ras uitknobelen.
mischien bedoelen jullie hetzelfde maar bepalen het punt van waneer noem je het drijfvoeren en waneer inwinteren,
het verschil in mening?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De tijd van invoeren is inderdaad afhankelijk van ras en standplaats(en weer!)
Zo ik vroeger mijn bijen ingevoerd wou hebben voor 1 September,nu is dat voor 1 Oktober.(Buckfast)
Ook al werk ik nu met Dadant,eerder werkte ik met spaarkast standaard.
Eén van de eerste dingen die ik leerde was dat een verzegeld BK raam verzegelde suiker(of honing) twee en een halve kilo bevatte.
Als je dus een zesramer rustig invoert(niet in twee of drie keer)is dat geen enkel probleem,ik heb zo vaak zesramers ingewinterd.
Petro
(zie quote Semar)
Zo ik vroeger mijn bijen ingevoerd wou hebben voor 1 September,nu is dat voor 1 Oktober.(Buckfast)
Ook al werk ik nu met Dadant,eerder werkte ik met spaarkast standaard.
Eén van de eerste dingen die ik leerde was dat een verzegeld BK raam verzegelde suiker(of honing) twee en een halve kilo bevatte.
Als je dus een zesramer rustig invoert(niet in twee of drie keer)is dat geen enkel probleem,ik heb zo vaak zesramers ingewinterd.
Petro
(zie quote Semar)
semar schreef:is de discusie niet meer;
waneer winter je in?
augustug of september.
het verschil in mening?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)