gezoem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door buzzer »

Luuk schreef:een kat helpt ook... onze kat heeft elke week wel een paar spitsmuizen, te oordelen naar de onthoofde muizenlijkjes op ons terras.
Mij is altijd verteld dat katten een hekel hebben aan die spitsrakkers vanwege de sterke muskusachtige lucht die de diertjes verspreiden. Hun poep stinkt enorm en is bijna zo groot als rattenkeutels....... :whistle: Ik ving ze altijd met een klemmetje met pindakaas of jam. :twisted:
Alle begin is (bij) zonder honing.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zowel katten als uilen lusten geen spitsmuizen die stinken, maar ze hebben toch pech want katten en uilen snappen (en eten) alles wat beweegt.
gr,
m
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

L.S.,
aangezien spitsmuizen echte insecteneters zijn zul je die niet vangen met pindakaas, jam, of korrels...
Met het bovengenoemde vang je echter wel, bosmuizen woelmuizen en huismuizen.
Ik denk ook niet dat je snel een spitsmuis in de kast vind, dat zijn echte bodembewoners, en woelmuizen klimmen ook niet echt.
Dus de voornamelijke daders zijn bos-, en huismuizen. Vermoedelijk is het ze niet eens zozeer om de bijen te doen maar meer om een warme droge plek om de winter door te komen!
Als de kasten in het buitengebied staan of in een grote tuin vind ik een val niet de juiste oplossing, geef ze alternatieve huisvesting en geniet van de natuurpracht! Zeker als imker :dance:

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

En hoe kan deze alternatieve huisvesting er dan uitzien?
Ik zou dit wel willen voorzien als het voor de muisjes interessanter is dan de bijenkast... :be3:
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Inderdaad, bij nader inzien misschien niet zo een goed gedacht :D
RobertF
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door RobertF »

Ik heb een tuin die eigenlijk grotendeels is ingericht op het aantrekken van (solitaire) insecten en diverse muizensoorten (bos-, huis- en spitsmuis).
Dichte struiken, stapels boomstammen, dood hout, een insectenmuur en planten die insecten aantrekken.
Muizen en insecten zijn inmiddels ook in ruime mate aanwezig.
De bijenkasten heb ik echter onlangs muizenvrij geplaatst, ik was het een beetje zat worden elke keer muizen in de kast.
Je kunt wel veel sturen op die manier.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

L.S.,
muizen ongedierte? :naughty:
waarom noemen mensen altijd datgeen wat ze niet wensen ongedierte onkruid etc. das juist natuur!
een muisje, of zie andere topic een hoornaar, hoort er af en toe bij! (nee niet die aziaat, die hebben we per ongeluk verscheept.... :doh: )
Mijn kasten staan op 3 locaties, in het vrij veld, bij een boer op het erf en 1 op mijn balkon. Ik vind het mooi om af en toe een muisje rond te zien scharrelen onder en voor mijn kasten. Als je met bijen bezig bent dien je ook respect te hebben voor de natuur en alles wat daar bij komt kijken...
Mijn boerenerf kasten staan op een palen frame met gladde voeten (gelakt staal), no way dat een muis daar tegenop kan komen. Alleen wel voor zorgen dat er niks tegen de palen groeit...
de kasten in het veld staan op palen van hout met steigerdelen ertegen aan, deze hebben een vlieggat van 7 mm nog nooit een muis in de kast gehad, ze gaan daar nu de derde winter in...
Er is bij beide locaties ruimte zat voor de muizen, er staan oude holle wilgen, er is rietopslag, nestkastjes in de bomen en zelfs heb ik wat hokjes en holletjes staan voor o.a. egels maar ook (kerk -, steen-, en rans)uilen, buizerds sperwers en torenvalken.
Chapeau voor hen als ze bij de kasten weten te komen :lol:

Uiteraard moet je ze niet naar de kasten lokken, maar de beestjes mogen toch ook gewoon gebruik maken van de ruimte, de mens neemt al zo (te)veel...

succes met het weren of assisteren van ons kleine "wild".

cheers

Muizen bij vogels is wel behoorlijk vervelend met de ontlasting over de zaden... ik begrijp je aversie dus wel goeienmoggel
Met vriendelijke groet, Jasper
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Intussen dwalen we inderdaad een beetje af van het oorspronkelijke gezoem... maar ik zou graag nog willen weten: Richten muizen echt veel schade aan?
Kunnen muizen zoveel schade aanrichten dat een volk de winter niet doorkomt?

Mijn kast staat in mijn moestuin in een buitengebied. Er zijn allerlei soorten muizen (die ook vanalles opeten). Ik ben niet van plan actie te ondernemen tegen de muizen zelf. Maar misschien moet ik wel mijn kast beschermen met gladde poten ofzo. Vroeger woonde er een zwerfkat op de tuin maar die zit sinds twee jaar lekker warm in mijn huis. Tja...

Dus, beschermen belangrijk? Of is de invloed van de muizen niet zo enorm op het overleven van het volk?
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hallo Fay, op Imkerpedia staat een samenvatting van de forumdiscussies over muizen uit het verleden. Zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Muizen
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Afbeelding
Op de vliegplank kun je zien wanneer een muis in de kast zit aan de stukjes was.
Afbeelding
Afbeelding
duidelijk de schade te zien, ook dat het voer heeft gekost. (opname 8jan 2011)

Als je een muis in de kast hebt dez zo snel mogelijk verwijderen, ook al is het koud.

ad staals
Plaats reactie