L.S.,
muizen ongedierte?
waarom noemen mensen altijd datgeen wat ze niet wensen ongedierte onkruid etc. das juist natuur!
een muisje, of zie andere topic een hoornaar, hoort er af en toe bij! (nee niet die aziaat, die hebben we per ongeluk verscheept....

)
Mijn kasten staan op 3 locaties, in het vrij veld, bij een boer op het erf en 1 op mijn balkon. Ik vind het mooi om af en toe een muisje rond te zien scharrelen onder en voor mijn kasten. Als je met bijen bezig bent dien je ook respect te hebben voor de natuur en alles wat daar bij komt kijken...
Mijn boerenerf kasten staan op een palen frame met gladde voeten (gelakt staal), no way dat een muis daar tegenop kan komen. Alleen wel voor zorgen dat er niks tegen de palen groeit...
de kasten in het veld staan op palen van hout met steigerdelen ertegen aan, deze hebben een vlieggat van 7 mm nog nooit een muis in de kast gehad, ze gaan daar nu de derde winter in...
Er is bij beide locaties ruimte zat voor de muizen, er staan oude holle wilgen, er is rietopslag, nestkastjes in de bomen en zelfs heb ik wat hokjes en holletjes staan voor o.a. egels maar ook (kerk -, steen-, en rans)uilen, buizerds sperwers en torenvalken.
Chapeau voor hen als ze bij de kasten weten te komen
Uiteraard moet je ze niet naar de kasten lokken, maar de beestjes mogen toch ook gewoon gebruik maken van de ruimte, de mens neemt al zo (te)veel...
succes met het weren of assisteren van ons kleine "wild".
cheers
Muizen bij vogels is wel behoorlijk vervelend met de ontlasting over de zaden... ik begrijp je aversie dus wel goeienmoggel