oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering »

TubaLeoVoet schreef:Even hardop nadenken

Ik hoor meer en meer stemmen opgaan om dat weinige broed dat er nu is, te vernietigen door de raten open te krabben, en dan pas oxaalzuur te druppelen.
Drastisch maar effectief. zo vang je 99,99% van de varoa af.
.
Volgens mij zou dit geen verstandig besluit zijn. Het is maar geen ingreep ook om deze tijd van het jaar je ramen met broed afslaan ( en de Bijen zitten vast op de ramen ) met gevaar om de Koningin te beschadigen . En of je dan 99,99 % van je Mijten vernietigd is voor mij ook nog maar de vraag.

Beter is ( zoals Ad al schrijft ) gewoon zo snel mogelijk behandelen ,met in je achterhoofd de gedachte dat niet alle volken effectief behandeld zullen zijn .
Ik heb die foto ook niet geplaatst om iedereen aan te moedigen om al je volken zo maar open te trekken , zelf heb ik ook maar met een volk dit risico genomen .

Jaap v P
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ik heb vanmorgen 3 volken die niet thuis staan gedruppeld: grote volken met zeker broed. Toch maar doen, dan maar wat minder effektief! Wel veel opvliegende bijen, was was om 9 uur al 8 graden, dus wat wil je!
Grote volken!

Groet,

Roel
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Vanmorgen oxaal gedruppeld. Alle acht volkjes groot en vol energie. Er werd zelfs gevlogen.....
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb 28 december oxaalzuur gedruppeld in mijn kasten. Vandaag (1 januari) heb ik de mijtenval geteld: de ene kast ongeveer 150 mijten, de andere kast kon ik niet meer tellen, maar ik schat tussen de 400 en 500 mijten. Is dit zorgwekkend veel, of niets aan de hand? Tijdens het druppelen zagen de volken er naar mijn idee nog wel goed uit.
jasper-k
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

Hoi Santtu,
Als je de berichten leest over hoeveel er maximaal aan mijten in een volkje zou mogen zitten, zou je zeggen dat 400-500 veel te veel is en dat het volk bijna zeker te gronde zou moeten gaan deze winter. Aan de andere kant zeg je dat het volkje er wel goed uitziet... Zorgwekkend is de vraag?
Er is op het forum een zekere Marc (ik geloof uit belgie) die zich heel hard maakt voor voldoende dracht jaarrond en dat er dan volgens hem geen behandeling nodig is. Gezonde bijen kunnen volgens hem omgaan met de negatieve effecten van de mijten. Misschien is er in jou regio dusdanig veel goede dracht dat de bijen zo sterk/gezond zijn dat je je geen zorgen hoeft te maken... En nu die 500 mijten ook nog gevallen zijn hebben ze er volgend seizoen ook geen last meer van in het nieuwe broed :D
Als de volken goed uitwinteren was het dus zeker niet zorgwekkend, maar ik denk dat behandeling wel goed is. Een dode mijt op de plank is in mijn optiek beter dan een die zich voortplant!
En daarbij komt dat dracht niet ieder jaar even goed hoeft te zijn, de aanname dat het vorig jaar zo goed was dat behandeling niet nodig was hoeft echt niet op te gaan voor volgende jaren. Dus waarom niet zorgen voor voldoende dracht en behandelen om zo gezonde sterke volken te hebben en te houden :dance:

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb 28 december oxaalzuur gedruppeld in mijn kasten. Vandaag (1 januari) heb ik de mijtenval geteld: de ene kast ongeveer 150 mijten, de andere kast kon ik niet meer tellen, maar ik schat tussen de 400 en 500 mijten. Is dit zorgwekkend veel, of niets aan de hand? Tijdens het druppelen zagen de volken er naar mijn idee nog wel goed uit.

De vraag is van hoeveel bijen deze mijten komen en nog veel belangrijker hoeveel mijten zitten er nog in je volk.

Als je een groot volk hebt dat met 15 000 bijen overwinterd heb je een besmetting van 3 mijten per 100 bijen. Als je dan echt 95% gedood hebt heb je geen probleem. Overwinterd dit volk met veel minder en je dood maar 70% dan heb je komend voorjaar snel een zware besmetting.

In de brochure van WUR staat op bladzijde 24 een heel sprekend voorbeeld.
groet,

Peter
Santtu Pikkarainen
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Vandaag weer gekeken: de kast met de grote mijtenval had nu enkele tientallen mijten (maximaal 50 denk ik) en het andere volk maar een enkele mijt. Dan toch weer goed nieuws?
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Ik sta voor het dilemma: Nu druppelen terwijl de bijen ws niet op een tros zitten of wachten tot kouder en stil weer.

Wat is het advies??

Met vriendelijke groeten,

Gerard
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

DE BIEZEN schreef:Ik sta voor het dilemma: Nu druppelen terwijl de bijen ws niet op een tros zitten of wachten tot kouder en stil weer.

Wat is het advies??

Met vriendelijke groeten,

Gerard
Veel volken hebben al gesloten broed. Dus helaas........... te laat.

ad staals
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

jongen larven hebben toch stuifmeel nodig om te groeien zo veel zit er toch niet op geslagen of wel ?
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Plaats reactie