Hier de link (de RUB) naar de staatscourant
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2007.html
Ik dacht.............
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik dacht.., ook nog even de link naar
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- RobertF
- Contacteer:
Ik dacht.............
Ik dacht laat ik eens gek doen.
Gisteren heb ik in de achtertuin en in de voortuin een vuilboom(pje) geplaatst.
Ik had er ook nog één gekocht voor een collega imker in Boxmeer.
De buren wilde er ook één, dus er staan er nu 4 in een straal van 1000 meter.
De boompjes zijn ruim een meter hoog.
Nu maar wachten tot ze groeien.
Gisteren heb ik in de achtertuin en in de voortuin een vuilboom(pje) geplaatst.
Ik had er ook nog één gekocht voor een collega imker in Boxmeer.
De buren wilde er ook één, dus er staan er nu 4 in een straal van 1000 meter.
De boompjes zijn ruim een meter hoog.
Nu maar wachten tot ze groeien.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Ik dacht.............
Met een beetje geluk heb je er de komende zomer al bloempjes aan; anders volgend jaar wel. terwijl de besvorming plaats vindt, gaat ook de bloei gewoon door, zodat je tegelijkertijd rode bessen, zwarte bessen en witte bloempjes hebt (goed bevlogen!). Bloei aan de jonge twijgjes.
http://www.bijenplant.nl/photogallery/v ... kehout.jpg
hennie oes
http://www.bijenplant.nl/photogallery/v ... kehout.jpg
hennie oes
- RobertF
- Contacteer:
Ik dacht.............
Vanavond op EenvanDaag, Nederland 1.
Morgen op uitzeding gemist.
De oplossing voor de bijensterfte zegt de één, kwakzalverij zegt de ander.
Zo kom je nog eens ergens.
Science in Water heeft in 2011/2012 een praktijkonderzoek uitgevoerd naar het effect van ijzer op de bijensterfte. De samenvatting van de resultaten van dit onderzoek is als volgt:
Toediening van ijzer leidde tot een grotere overleving van bijenvolken gedurende de winter. Bij toedieningsexperimenten is gebleken dat de bijenvolken bij 13 van de 16 deelnemende bijenhouders de winter hebben overleefd na toepassing van vinasse met ijzer. Op 10 locaties was er een sterk positief effect op de overleving van de bijenvolken bij toediening van vinasse met ijzer en een licht negatief effect bij toediening van alleen vinasse. Er zijn duidelijke aanwijzingen, dat ook verzwakte volken na toediening van ijzer toch nog de winter door kunnen komen. Op 6 locaties trad in het geheel geen sterfte op. De effecten van vinasse en vinasse met ijzer hadden op deze ´gezonde´ locaties geen meetbaar effect.
Dat er bij toediening van vinasse met of zonder ijzer toch sterfte optreedt ligt mogelijk aan een te lage dosering van ijzer en/of een te hoge dosering van vinasse. In combinatie met toepassing van mierenzuur en oxaalzuur, voor of na de toediening van vinasse met of zonder ijzer, overleefden de bijenvolken niet.
Niet gebleken is, dat aan de toediening van ijzer in de gebruikte hoeveelheden risico´s voor de bijen of de bijenvolken zijn verbonden. Risico´s bestaan wel bij het gebruik van vinasse. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een sterke beïnvloeding van de mineralenhuishouding.
Het toedienen van ijzerformuleringen aan bijenvolken kan een alternatief vormen voor het gebruik van mierenzuur, oxaalzuur en andere middelen om de varroa-mijt te bestrijden en de wintersterfte terug te brengen.
http://www.science-in-water.com/nl/projecten
Morgen op uitzeding gemist.
De oplossing voor de bijensterfte zegt de één, kwakzalverij zegt de ander.
Zo kom je nog eens ergens.
Science in Water heeft in 2011/2012 een praktijkonderzoek uitgevoerd naar het effect van ijzer op de bijensterfte. De samenvatting van de resultaten van dit onderzoek is als volgt:
Toediening van ijzer leidde tot een grotere overleving van bijenvolken gedurende de winter. Bij toedieningsexperimenten is gebleken dat de bijenvolken bij 13 van de 16 deelnemende bijenhouders de winter hebben overleefd na toepassing van vinasse met ijzer. Op 10 locaties was er een sterk positief effect op de overleving van de bijenvolken bij toediening van vinasse met ijzer en een licht negatief effect bij toediening van alleen vinasse. Er zijn duidelijke aanwijzingen, dat ook verzwakte volken na toediening van ijzer toch nog de winter door kunnen komen. Op 6 locaties trad in het geheel geen sterfte op. De effecten van vinasse en vinasse met ijzer hadden op deze ´gezonde´ locaties geen meetbaar effect.
Dat er bij toediening van vinasse met of zonder ijzer toch sterfte optreedt ligt mogelijk aan een te lage dosering van ijzer en/of een te hoge dosering van vinasse. In combinatie met toepassing van mierenzuur en oxaalzuur, voor of na de toediening van vinasse met of zonder ijzer, overleefden de bijenvolken niet.
Niet gebleken is, dat aan de toediening van ijzer in de gebruikte hoeveelheden risico´s voor de bijen of de bijenvolken zijn verbonden. Risico´s bestaan wel bij het gebruik van vinasse. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een sterke beïnvloeding van de mineralenhuishouding.
Het toedienen van ijzerformuleringen aan bijenvolken kan een alternatief vormen voor het gebruik van mierenzuur, oxaalzuur en andere middelen om de varroa-mijt te bestrijden en de wintersterfte terug te brengen.
http://www.science-in-water.com/nl/projecten
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- RobertF
- Contacteer:
Ik dacht.............
Ik dacht hoe kan het als je momenteel een moerloos volk hebt (met redelijke zekerheid is de moer van de winter gestorven) dat er toch nog werksters in de kast zitten?
Als een bij 3 weken leeft, had toch alles allang dood moeten zijn?
Vandaag dit volk af laten vliegen.
Als een bij 3 weken leeft, had toch alles allang dood moeten zijn?
Vandaag dit volk af laten vliegen.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- RobertF
- Contacteer:
Ik dacht.............
Ik dacht dit is misschien wel interessant, foto's van de geboorte van een dar.
Bij deze afbeeldingen ook een koningin en een werkster in actie.
http://www.weerboxmeer.nl/insectenhotel_fotopagina.php
Bij deze afbeeldingen ook een koningin en een werkster in actie.
http://www.weerboxmeer.nl/insectenhotel_fotopagina.php
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen