geen broed, maar ook geen redcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Re: geen broed, maar ook geen redcellen

Bericht door p.zwartepoorte »

bij ons is het vandaag goed weer geweest rond de 21 gr en de hele week was het rond de 16 gr wel bewolkt en af en toe zon en ze vlogen masaal :)
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Een vraag die misschien wel past in dit topic:

Hoeveel voer moet er nu aanwezig zijn?

(Ik zag vandaag dat het gesloten voer op was. Overal wel open cellen met glimmend voer erin. Is dat wel ok? Koningin wel volop aan de leg en veel stuifmeel)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is raadzaam om te zorgen dat er altijd twee ramen voer aanwezig zijn om niet geremd te worden in hun ontwikkeling .
Wanneer zij eenmaal broed gaan trekken omdat zij zonder zitten duurt het heel lang voordat zij weer op sterkte zijn , bovendien gebeurt het een enkele maal dat het volk met achterlating van het restant broed verdwijnt en een betere plaats opzoekt dat noemen wij een hongerzwerm .

Jaap v P
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Oei Jaap, misschien off-topic maar als er in de broedbakken niet genoeg gesloten voer aanwezig is (ondanks voer in de honingzolder en niet gesloten voer in de broedramen kan er zich een probleem voordoen?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

jomme schreef:Oei Jaap, misschien off-topic maar als er in de broedbakken niet genoeg gesloten voer aanwezig is (ondanks voer in de honingzolder en niet gesloten voer in de broedramen kan er zich een probleem voordoen?
Het maakt natuurlijk niet uit waar het het voedsel opgeslagen is , en of het verzegeld is . Het is zaak dat er voldoende voedsel voor ( je weet zelf wel dat het in Nederland wel eens een tijdje onmogelijk is om uit te vliegen , of geen dracht is ) een bepaalde tijd aanwezig moet zijn om de larven te kunnen voeren en voedsel voor zichzelf te hebben .

Jaap v P
belrgerbal
Contacteer:

Bericht door belrgerbal »

Ik heb vandaag gekeken, er zit zat voer en stuifmeel in het volk. Er is geen redcel op het raam gemaakt. Ik zie ook geen darrenbroed. De bouwramen worden wel enthousiast uitgebouwd. Ik heb de die zgn "merloosheidsproef" gedaan en het lijkt erop dat er gewoon een moer op moet zitten, want ik hoor geen "huilen" Maar er is helaas geen nieuw broed bijgekomen. Wat nu, nog maar even afwachten??? :be3:
belrgerbal
Contacteer:

Ik heb vandaag een controle uitgevoerd en hoera!! Er is weer flink broed bijgekomen! Het volkje loopt wel behoorlijk achter tov mijn andere volkje, waar ik al 10 zwermcellen had, maar ik vond al dat ze beter vlogen de afgelopen week. Blijkbaar is de koningin weer aan de leg. Ik heb BRIAS gezien (werkster en darrebroed) , en de bouwramen waren ook belegd met darrebroed! Hoe kan het zomaar gebeuren dat de koningin een paar weken van de leg is terwijl er zat voer en stuifmeel is???
??m :think: :think: :think:
belrgerbal
Contacteer:

Het volk ontwikkelt zich nu explosief. Zelf al speeldoppen. beide kasten vol broed. Onvoorstelbaar hoe snel een wegkwijnend volkje zich kan herstellen. Snel de honingbak erop!
Haveka59
Contacteer:

Bericht door Haveka59 »

Ik maakte precies hetzelfde mee. Dacht eigenlijk dat er geen koningin meer was, maar dat zou niet moeten kunnen want dan zouden er redcellen of eierleggende werksters aan de slag moeten zijn. Plots bleek er weer (nog?) een koningin en nu is er weer broed, zij het wat onregelmatig...
Plaats reactie