Jaap,
Beter lezen. Ik laat de bijen niet doodgaan, maar begin pas met voeren als ze het bijna op hebben. Bij minder dan 1 kg zou ik ook geen risico lopen, maar beginnen met voeren.
In het onderzoek dat ik boven heb aangegeven staat overigens (blz 43) dat ze in voorjaar/zomer met 1 kg nog een week, zonder nieuwe aanvoer vooruit kunnen. (maar ik zou dat risico niet nemen!!)
De oorspromnkelijke vraag hier was of dit voeren nodig is voor de ontwikkeling. M.i. zal dat weinig helpen. Voor de ontwikkeling hebben ze stuifmeel nodig. Suiker helpt dus niet voor de ontwikkeling, maar houdt ze eventueel wel in leven.
Ik nam me voor om zaterdag te gaan voeren (ik heb al wel in beide volken een voerraam met droge suiker zitten). Ik moest toch darrenraat snijden, dus even de kantramen bekeken. Daar zat dus nectar in, evenals in de honingkamer. Dus heb ik toch maar besloten geen suikerwater te voeren en de honingkamer te laten staan. Als ze het zelf opeten is het best.
Vanmiddag om 3 uur vlogen de bijen af en aan, allemaal vanuit dezelfde richting, dus ze hebben wat gevonden. Ze kwamen ook met stuifmeel binnen. Komende week wordt het warmer, dus hopelijk kunnen ze dan genoeg halen.
jossmits schreef:..dan kan ik je het boek van Thomas Seeley 'The wisdom of the hive" aanbevelen.
Bedankt, dat lijkt me zeer interessant!
Ik vind dit een goed onderwerp. Het is gewoon fijn meerdere meningen en kanten van het verhaal te horen! De meningen verschillen gek genoeg maar iedereen hier wil het beste voor zijn bijen
(bij mij ligt het suikerdeeg er inmiddels wel op. Ik zag nog niets verzegeld. Ze vliegen goed deze 2 dagen met veel stuifmeel. Dus het voelt een beetje raar om te voeren, maar zullen het de komende week nodig hebben. Ik hoop dat ze er alleen van eten als het nodig is, zoals men zegt over suikerdeeg. En dat ik geen apifonda-honing krijg ipv acacia hihi)
Voeren met verstand. Zonder honingkamer en met beetjes.
ad staals
Ja Ad een honing kamer en honger kloppen ook niet, de honing kamer mag er pas op als de bijen sterk genoeg zijn.
En als ze niet uit bouwen kan je de bak er beter af halen, te koud en te zwak.
Ik zet er de honing (broed) kamer er pas op als er in de bovenste bak in de middelste raam 2 cm. honing zit dan gaat de moer niet naar boven.
m.kolsters. schreef:
Ik zet er de honing (broed) kamer er pas op als er in de bovenste bak in de middelste raam 2 cm. honing zit dan gaat de moer niet naar boven.
Hallo,
Heel vroeger gebruikten imkers suiker met een blauwe kleurstof om het i.v.m. de subsidie die er op zat het ongeschikt te maken voor menselijk gebruik.
Imkers merkten toen dat er wel degelijk suiker van beneden van beneden naar de honingkamer werden gebracht als de bijen meer ruimte in het broednest nodig hadden.
Vooral als men de bijen te lang op 1 broedkamer laat zitten.
Ik zorg dat ze in het voorjaar ruim 4 ramen met voer hebben de rest(volledig verzegelde raten) wordt verwijderd.
Als je dan hele vruchtbare koninginnen hebt en een koud voorjaar dan is mijn oplossing zet twee verzegelde ramen met voer aan beide zijden in de BHK.
Die ramen gaan er later weer uit en het is een fluitje van een cent om het erin te zetten en om het er uit te halen.
En de imker kan rustig andere dingen gaan doen.
Wel moet je dan niet te spaarzaam invoeren maar ruim 20 kg.
Dirk Blanken schreef:Hallo,
Heel vroeger gebruikten imkers suiker met een blauwe kleurstof om het i.v.m. de subsidie die er op zat het ongeschikt te maken voor menselijk gebruik.
Imkers merkten toen dat er wel degelijk suiker van beneden van beneden naar de honingkamer werden gebracht als de bijen meer ruimte in het broednest nodig hadden.
Vooral als men de bijen te lang op 1 broedkamer laat zitten.
Ik zorg dat ze in het voorjaar ruim 4 ramen met voer hebben de rest(volledig verzegelde raten) wordt verwijderd.
Als je dan hele vruchtbare koninginnen hebt en een koud voorjaar dan is mijn oplossing zet twee verzegelde ramen met voer aan beide zijden in de BHK.
Die ramen gaan er later weer uit en het is een fluitje van een cent om het erin te zetten en om het er uit te halen.
En de imker kan rustig andere dingen gaan doen.
Wel moet je dan niet te spaarzaam invoeren maar ruim 20 kg.
Dirk
Zeer nuttig bijdrage Dirk blaken!
De bijen verplaatsen wel degelijk hun suiker van beneden naar de honingzolder, niet altijd maar het komt toch vaak voor. Daarom hang ik ook de overtollige suikerramen in de honingzolder gemerkt met een punaise. Zodra de dracht begint haal ik die ramen eruit. En inderdaad 20 kg suiker geven, Dit doe ook en vooral dit jaar was dit een goede zaak, veel imkers mogen nu al bijvoederen!
en Santtu schrijft:
Goede les voor volgens jaar...
Santtu, voordat je dat gaat doen, toch even kijken naar het nieuwe bijenhouden. Honingkamer plaatsen op volken die op twee bakken overwinterd hebben, als de kersen beginnen te bloeien. Goede volken op één broedbak, tweede broedbak plaatsen als de eerste wilgen gaan bloeien. Komen de bijen veel minder snel in zwermstemming.