raam met moerdop op broedaflegger
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: raam met moerdop op broedaflegger
De bijen hebben meteen weer nieuwe zwermdoppen aangezet. Ik heb nu een zuigeling gemaakt door 4 ramen broed ,waswafels, voer en stuifmeel in een nieuwe kast te zetten. Ik heb 4 ramen erin gezet met een stuk of 3 gesloten zwermdoppen. Ik ben benieuwd of het lukt de zwermstemming in het oude volk weg te halen en een mooi nieuw volkje te kweken. De 4 ramen van het oude broednest heb ik ook vervangen door waswafels.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
twee dagen geleden uit een moerloos geraakt volk een raam met redcellen overgehangen in een zesramer, voerraam erbij en nog wat extra bijen. Gisterenavond was er een tuter, omdat er hooguit 2 redcellen waren heb ik toen niets gedaan. Vanmiddag zijn ze gaan zwermen en ik heb zojuist het zwermpje uit een hoge den gehaald.
Die krijgen dadelijk een nieuwe kast.
Op de zesramer hangt nog een baard(je) aan het deksel (nazwerm?) wat hiermee te doen? wachten of ze teruggaan in de zesramer?
Die krijgen dadelijk een nieuwe kast.
Op de zesramer hangt nog een baard(je) aan het deksel (nazwerm?) wat hiermee te doen? wachten of ze teruggaan in de zesramer?
-
- Contacteer:
moet ik nu straks doppen breken, of gewoon de boel laten gaan. Ik weet wanneer ik voor het laatst doppen had gebroken. De doppen die nu op de ramen van de aflegger zitten zijn 5 dagen oud, dus over 11 dagen komen ze uit. Ik zal over een week dus dagelijks gaan luisteren naar tuters en kwakers. ben benieuwd of ik dit fenomeen kan waarnemen straks