Doppen breken met slecht weer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Doppen breken met slecht weer
Satu,
Beste is, weer of geen weer, desnoods met een plu om het volk droog te houden, zondagmiddag alle doppen breken, afwijken blijft altijd wat riskant, altijd kans dat de koningin niet rijp is, en je weet niet wat er op een raam doppen zit, wanneer die rijp zijn. Wil je helemaal op safe spelen dan tief je nog een jonge koningin tezamen met 2 ramen bijen en een raam voer in een drieramer.
Succes!
Groet,
Freek
Beste is, weer of geen weer, desnoods met een plu om het volk droog te houden, zondagmiddag alle doppen breken, afwijken blijft altijd wat riskant, altijd kans dat de koningin niet rijp is, en je weet niet wat er op een raam doppen zit, wanneer die rijp zijn. Wil je helemaal op safe spelen dan tief je nog een jonge koningin tezamen met 2 ramen bijen en een raam voer in een drieramer.
Succes!
Groet,
Freek
-
- Contacteer:
Ja Willem, natuurlijk!Willem de Jong schreef:Broeder Adam zei ooit: "Wat moet , dat moet."
Maar allerlei werkzaamheden voorbereiden is ook een must in de imkerij.
Dat begint met in de winter alles voor het grijpen klaarmaken.
Anders is het nog meer hollen of stilstaan.
Ik bekijk elke dag wat ik al kan doen maar ik heb ook voldoende tijd daarvoor.
Als je twee volkjes hebt kan je het op de dertiende dag gooien maar als je bij slecht weer er tien of meer moet breken is het niet leuk meer en kan je het beter voorbereiden door het op één raam mooie doppen te zetten.
Broeder Adam had honderden volken en zal ongetwijfeld ook zulke maatregelen genomen hebben in dat gure klimaat waar hij zat.
gegroet Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Voorlopig lijkt het erop dat de onweer vroeger op de dag komt en het rond 4 uur allemaal wel meevalt. Ik hoop er maar op...
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Geloof maar niet, dat de tuter bij verkeerd weer "op de vleugels gaat"; dat kan een aantal dagen aanhouden en als het (te) lang aanhoudt, grijpen de bijen zelf in en verwijderen de wachtende kwakers. (d.w.z. dan breken zij zelf de doppen.)

-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Ook wel eens meegemaakt, ga je op dag 13 controlleren en vindt je alleen een paar uitgelopen redcellen en de rest is afgeknaagd...Geloof maar niet, dat de tuter bij verkeerd weer "op de vleugels gaat"; dat kan een aantal dagen aanhouden en als het (te) lang aanhoudt, grijpen de bijen zelf in en verwijderen de wachtende kwakers. (d.w.z. dan breken zij zelf de doppen.)
Groet,
Freek
-
- Contacteer:
Zo, dat was dus spannend!
Met onweer op afstand de doppen gezocht en losgesneden van de raat. Ik vond 1 uitgelopen dop en een aantal niet uitgeloppen doppen. Een deel van die doppen bleek nog niet rijp te zijn, maar ik vond ook 2 rijpe. Al pielend met 1 dopje waar een uitlopend moertje in zat had ik ineens een bij in mijn kap. Resultaat: schik en de dop uit mijn hand gevlogen (wellicht komisch om te zien, maar wel vervelend). Dop was niet meer te vinden, dus de andere bekeken. Deze was al uit aan het lopen, maar het was de laatste goede dop. Dat mag ik niet verzieken! Ik heb heel voorzichtig met een mes het dekseltje losgemaakt en het moertje in kunnen laten lopen.
De uitgelopen dop had ik niet verwacht, ik heb niet geluisterd naar tutters en kwakers, omdat ik nog geen uitgelopen dop verwachtte.
Hoe maken jullie de dopjes open zonder de moertjes te beschadigen? Bij de cursus deed men het zo handig, maar ik praktijk valt dat nogal tegen....
Met onweer op afstand de doppen gezocht en losgesneden van de raat. Ik vond 1 uitgelopen dop en een aantal niet uitgeloppen doppen. Een deel van die doppen bleek nog niet rijp te zijn, maar ik vond ook 2 rijpe. Al pielend met 1 dopje waar een uitlopend moertje in zat had ik ineens een bij in mijn kap. Resultaat: schik en de dop uit mijn hand gevlogen (wellicht komisch om te zien, maar wel vervelend). Dop was niet meer te vinden, dus de andere bekeken. Deze was al uit aan het lopen, maar het was de laatste goede dop. Dat mag ik niet verzieken! Ik heb heel voorzichtig met een mes het dekseltje losgemaakt en het moertje in kunnen laten lopen.
De uitgelopen dop had ik niet verwacht, ik heb niet geluisterd naar tutters en kwakers, omdat ik nog geen uitgelopen dop verwachtte.
Hoe maken jullie de dopjes open zonder de moertjes te beschadigen? Bij de cursus deed men het zo handig, maar ik praktijk valt dat nogal tegen....
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
dat lukt alleen bij´rijpe´doppen!
een paar uur voor het uitlopen knagen de bijen het meeste was aan de bovenkant van de cel weg.
je heb dan een rijpe cel (de was is bijna helemaal van het dekselrandje en bestaat eigenlijk uit het pophuidje waar dekoning in verpopt is.
met de punt van een scherp mesje het deksel open wippen en viola madame komt na wat aarzelen naar buiten.
bij tuuten en kwaken zijn er al verschilende rijpe doppen (dat zijn degenen die antwoorden), en nog onrijpe doppen.
bij onrijpe doppen lukt het dopje openklappen dan ook niet daar zit nog teveel was op de celpunt. soms zie je bij rijpe doppen een klein sleetje in de zijkand van de top, daar zit een rijpe moer in die wordt gevoerd door het spleetje in de celtop.
Vriendelijke groet
Semar(Dominiqu)
een paar uur voor het uitlopen knagen de bijen het meeste was aan de bovenkant van de cel weg.
je heb dan een rijpe cel (de was is bijna helemaal van het dekselrandje en bestaat eigenlijk uit het pophuidje waar dekoning in verpopt is.
met de punt van een scherp mesje het deksel open wippen en viola madame komt na wat aarzelen naar buiten.
bij tuuten en kwaken zijn er al verschilende rijpe doppen (dat zijn degenen die antwoorden), en nog onrijpe doppen.
bij onrijpe doppen lukt het dopje openklappen dan ook niet daar zit nog teveel was op de celpunt. soms zie je bij rijpe doppen een klein sleetje in de zijkand van de top, daar zit een rijpe moer in die wordt gevoerd door het spleetje in de celtop.
Vriendelijke groet
Semar(Dominiqu)
-
- Contacteer:
De dop van het moertje dat ik in heb laten lopen had inderdaad zo'n sneetje. Ik kon het klepje vrij makkelijk openen en het moertje in laten lopen. Heel erg spannend om dit de eerste keer zelf te doen!semar schreef:dat lukt alleen bij´rijpe´doppen!
Vriendelijke groet
Semar(Dominiqu)