Dop uitgelopen of uitgebeten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door Dirk Blanken »

Doorslaggevend is dat het dopje(dekseltje) goed te ontdekken is of een mooi rond gaatje.
De doppen worden opgeruimt door de werkbijen en dan ontstaan gaten in de zijwand.
Zo snel mogelijk na het uitlopen de doppen controleren.
Als ik voldoende doppen heb gebruik ik er twee per volkje.
Wat je dan direct na uitlopen ziet is een dop met een dekseltje en een uitgevreten dop en de top van de dop in tact.
Tenminste als je de doppen vlak naast elkaar zet.
Zet je ze ver uit elkaar dan zijn meestal beide doppen met een dekseltje en zijn de koninginnen echt het openbare gevecht aangegaan.
Als je zo vroeg kijkt kan het gebeuren dat de koningin gebald wordt maar dat is heel zelden, bij de zwarte bij had je dat veel vaker.
Ik kijk wel heel vroeg omdat ik de jonge koningin wil zien of ze vief is en goede vleugels heeft.
Ik kijk altijd na 1700 of als het donker weer is zodat de koningin zeker thuis is.
Zet de kastjes twee aan twee naast elkaar zodat je altijd gemakkelijk kan verenigen.
Een volkje wat moerloos is kan je zonder meer verenigen met een goed volkje ev met een neutraal raam ertussen, maar dit moet zo snel mogelijk gebeuren daarom controleer ik ook vroeg.
Laat het samengestelde volkje een kwartier open staan ev met een gaasroostertje erop(roverij).
Verder een klein vlieggat voor de jonge volkjes zeker als er sterkere volken in de buurt staan en de dracht schamel is dan gaan ze bij elkaar op bezoek.
Dirk
dertiende
Plaats reactie