Kasten met alleen maar honingkamers een idee?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kasten met alleen maar honingkamers een idee?

Bericht door petro »

Hans!!!Welk soort is dat?die ken ik nog niet. :think:
:D :D :D :D
Petro
Hans van der Post. schreef:[Voor mijn bijensoort de carinca wel.
edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Bericht door edwins »

@ad staals
is 9mm multiplex niet te licht? Meer uit oogpunt van isolatie in de winterperiode? Je maakt dan gebruik van standaard broedramen die je overal kunt bestellen? En je geeft aan de kast zelf gemaakt te hebben. Ze zijn denk ik niet te koop bij de meeste (web)winkels?

@willem,
de kasten van Marc die je noemt zijn vrij aardig aan de prijs. Vergeleken met een spaarkast kosten ze ruim het dubbele. Ik heb er even naar gezocht, maar volgens mij is de Rensson methode ook te doen met standaard kasten, toch?

Als beginner lijkt het me ideaal om met 1 maat kast en 1 maat ramen te werken. Liefst ook nog die goed verkrijgbaar zijn. Het grote voordeel van het gemak zoals ik het voor ogen had wordt nu een beetje ondergesneeuwd door meer ramen doorlopen, combi-ramen afzagen (dus geen standaardmaat) en kasten zelf bouwen. Bijvoorbeeld extra kasten doorzoeken op aanwezigheid van de moer is iets wat me de eerste jaren niet een makkelijk klusje lijkt. Misschien is het toch beter om te starten op de 'normale' manier.

Wat raden jullie een beginner aan? Gewoon met een standaard spaarkast starten en later naar 1 formaat overstappen? Het klinkt allemaal wel al redelijk 'geavanceerd' als ik de berichten hierboven lees.

Het moet ook wel een methode zijn die aansluit bij de basiscursus.
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Zelf de raampjes maken, voor bevoorbeeld de duhoka of een andere maat is eidelijk te gek voor woorden.
Normaal als er ergens vraag naar is dan wordt dat ook verkocht, kijk maar in het Bijenhuis Wagening, de gekste dingen worden er verkocht.

Maar zoiets als een ander maat raam, dan standaard,dan wordt het moeilijk, ik meen voor 2-3 jaar terug was er bijna 1jaar geen combiramen in de verkoop.

Een nog andere raammaat wordt dan al helemaal moeilijk,je heb ook NIET de mogelijkheid om ze te bestellen.
En dat is helemaal niet klantvrindelijk plus lopen zo ook nog klanten weg naar en andere winkel. Voor mijn Berkelkast moest ik ook naar Duitsland .

Als het mogelijk was om raampjes te bestellen in een andere maat, en dan natuurlijk niet per 10 maar per 100, dan werden er nog meer verkocht dan ze dachten.

IMKERS BLIJVEN TOCH ALTIJD ZOEKEN NAAR IETS WAT HET BESTE BIJ HUN PAST, EN HOOPELIJK BLIJVEN ZE DAT DOEN, DAAR ZIJN AL VELE GOEDE DINGEN UITGEKOMEN.
met een groet van martin
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

edwins schreef:@willem,
de kasten van Marc die je noemt zijn vrij aardig aan de prijs. Vergeleken met een spaarkast kosten ze ruim het dubbele.
De "Mark"kast kost 270 Euro (kast met drie honingkamer rompen) kompleet met bedraade ramen en multikader met moerrooster en bijen uitlaat.
De (bijenhuis)spaarkast in vurenhout kost 155 Euro, voor de ramen nog eens 50,80 en een moerrooster voor 14,50, dat maak tesamen 220,35 Euro, voor een Redceder kast komt er nog een 75 euro bij, dat wordt dan 295,35 Euro.
Hoezo ruim het dubbele ?
En ja, de raammaat wijkt af van wat in Nederland gangbaar is maar wat maakt dat uit ? En je kunt er net zo mee werken als je op de basiscursus leert.
Of ik aandelen heb? nee, maar ben een zeer tevreden gebruiker.
edwins schreef:Ik heb er even naar gezocht, maar volgens mij is de Rensson methode ook te doen met standaard kasten, toch?
Dat is mogelijk maar uit oogpunt van bijen-welzijn niet wenselijk omdat de darren er niet uit kunnen en verstopt raken in het rooster. Met wat knutselwerk is dat wel te verhelpen natuurlijk en als beginner moet dit niet je eerste methode zijn want zo leer je het natuurlijk gedrag van je volken niet kennen.
Sterkte toegewenst bij het maken van een keuze.
Groeten, Willem :violin:
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

edwins schreef:@ad staals
is 9mm multiplex niet te licht? Meer uit oogpunt van isolatie in de winterperiode? Je maakt dan gebruik van standaard broedramen die je overal kunt bestellen? En je geeft aan de kast zelf gemaakt te hebben. Ze zijn denk ik niet te koop bij de meeste (web)winkels?

Wat raden jullie een beginner aan? Gewoon met een standaard spaarkast starten en later naar 1 formaat overstappen? Het klinkt allemaal wel al redelijk 'geavanceerd' als ik de berichten hierboven lees.

Het moet ook wel een methode zijn die aansluit bij de basiscursus.
Dik of dun hout geisoleerd of niet, maakt voor de bijen niks uit. (als het lang genoeg duurt wordt het binnen net zo koud als buiten) Als ze broeden is isolatie op de dekplank misschien wel nuttig. Met standaard spaarkast kun je ook met drie broedkamer bakken werken (eventueel vulblok gebruiken). Schaf om te beginnen goede gebruikte kast aan en bepaal later wat je wil.
Een serie van mijn kasten is een 8 raams spaarkast (binnen kant 34,5cm i.p.v. 38,5 cm) op bestelling gemaakt door het bij het Bijenhuis. De 9mm multiplex kasten heb ik zelf gemaakt voor ongeveer 30 euro/kastje.
Methode heeft naar mijn idee niet veel te maken met kast vorm. Welke methode werd gehanteerd?

ad staals
edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Bericht door edwins »

@willem,
het is niet mijn bedoeling geweest de kast van marc 'af te zeiken', maar ik had een houten kast gezien voor 115 euro, vandaar het "meer dan dubbele". Als ik goed had gekeken, had het verschil minder geweest. Ook heb ik niet gerealiseerd dat er bedrade ramen bij zaten. No offense dus, alle waar naar zijn geld...

Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Ik besluit nog niets, want ik wil eerst even kijken wat er op de vereniging gebruikt wordt, en wat de mentor/leraar te vertellen heeft.

Na van alle reacties mijn persoonlijke voors en tegens naast elkaar gezet te hebben, neig ik nu toch naar de oplossing van Albert en dus alles op broedkamers te zetten. Eventueel met iets minder honingramen om het gewicht te beperken.
Plaats reactie