Ingewinterd ??
Moderator: maartenkleijne
Re: Ingewinterd ??
Jaap, ik zie niet in waarom er getwijfeld moet worden aan de overwinteringskansen van dit volk (ervan uitgaande dat er voldoende bijen en voedsel in de kast zitten).
Als ik het raam bekijk zie ik dat de basis voor sterke winterbijen gelegd is (stuifmeel in overvloed).
De middenste ramen zien er hier nu ook nog zo uit en morgen worden de kasten gewogen en begint de inwintering pas (waar nodig).
Waarom bezorgd zijn om een te dunne bovenboord aan voedsel ? Tussen nu en winter verandert die boord nog wel, desnoods geef je nog wat bij.
Veel interessanter is dat je zeker bent van nog een hoop laat geboren (oktober) 'sterke' winterbijen.
Als ik het raam bekijk zie ik dat de basis voor sterke winterbijen gelegd is (stuifmeel in overvloed).
De middenste ramen zien er hier nu ook nog zo uit en morgen worden de kasten gewogen en begint de inwintering pas (waar nodig).
Waarom bezorgd zijn om een te dunne bovenboord aan voedsel ? Tussen nu en winter verandert die boord nog wel, desnoods geef je nog wat bij.
Veel interessanter is dat je zeker bent van nog een hoop laat geboren (oktober) 'sterke' winterbijen.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Marc
Mijn zorg bestaat hier uit dat het merendeel van het wintervoer aan de zijkanten van het broednest opgeslagen zijn . Boven en achter zijn dit maar enkele kilo's . Ook wanneer er nu nog wintervoer opgeslagen zou worden blijf ik met die buffer stuifmeel zitten waar in een vorstperiode de mogelijkheid aanwezig is dat zij daar niet overheen komen . Dan kies ik er voor om in het begin van de winter ( begin dec ) een pak suikerdeeg boven op het broednest te leggen zodat zij daarvan gebruik kunnen maken . Om op dit moment nog veel te voeren is volgens mij geen optie omdat nu al te zien is dat zij voedsel midden in het broednest opslaan en ik ( zoals jij al aangeeft ) liever zie dat er nog wat broed aangezet wordt .
Jaap v P
Mijn zorg bestaat hier uit dat het merendeel van het wintervoer aan de zijkanten van het broednest opgeslagen zijn . Boven en achter zijn dit maar enkele kilo's . Ook wanneer er nu nog wintervoer opgeslagen zou worden blijf ik met die buffer stuifmeel zitten waar in een vorstperiode de mogelijkheid aanwezig is dat zij daar niet overheen komen . Dan kies ik er voor om in het begin van de winter ( begin dec ) een pak suikerdeeg boven op het broednest te leggen zodat zij daarvan gebruik kunnen maken . Om op dit moment nog veel te voeren is volgens mij geen optie omdat nu al te zien is dat zij voedsel midden in het broednest opslaan en ik ( zoals jij al aangeeft ) liever zie dat er nog wat broed aangezet wordt .
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik had erg veel Heide Honing in het broednest zitten, omdat ik al eerder de HK eraf gehaald had. Ze hebben nog een kleine week op de Heide gestaan, en toch erg (te) veel in de BK gestopt. Een nieuwe HK was te laat.
Om ze wat broedruimte te geven heb ik wat kantramen weggehaald, geslingerd, en tegen het broednest terug gegeven. Nu staat er suiker op. In deze ramen zat veel stuifmeel, wat ze HH hadden afgedekt(gelijk geconserveerd). Ik denk dat als je nog wat voer geeft, en ze kunnen nog doorzakken in een onderbak? dan wordt de gordel best wel breder als het broed uitloopt.
Of heb je dit volk op 1 BK staan?
Hennie...
Om ze wat broedruimte te geven heb ik wat kantramen weggehaald, geslingerd, en tegen het broednest terug gegeven. Nu staat er suiker op. In deze ramen zat veel stuifmeel, wat ze HH hadden afgedekt(gelijk geconserveerd). Ik denk dat als je nog wat voer geeft, en ze kunnen nog doorzakken in een onderbak? dan wordt de gordel best wel breder als het broed uitloopt.
Of heb je dit volk op 1 BK staan?
Hennie...

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Hennie
Dit is een volk wat op 8 ramen zit , en is niet groot genoeg om nog een verzegelde HK bak met boven te zetten , ook dan zal de overbrugging ( in een vorstperiode ) te groot zijn . In de ramen naast het broed zit voldoende voer , maar naar de zijkant zullen zij zich ook niet meer verplaatsen .
En laten wij eerlijk zijn het is natuurlijk altijd koffiedik kijken wat er zal gaan gebeuren , wanneer er geen strenge vorstperiode komt is er ook niets in de weg en kunnen zij dit goed zelf regelen .
Jaap v P
Dit is een volk wat op 8 ramen zit , en is niet groot genoeg om nog een verzegelde HK bak met boven te zetten , ook dan zal de overbrugging ( in een vorstperiode ) te groot zijn . In de ramen naast het broed zit voldoende voer , maar naar de zijkant zullen zij zich ook niet meer verplaatsen .
En laten wij eerlijk zijn het is natuurlijk altijd koffiedik kijken wat er zal gaan gebeuren , wanneer er geen strenge vorstperiode komt is er ook niets in de weg en kunnen zij dit goed zelf regelen .
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Ja, dat is een beetje het probleem met een flink volk op 1 standaard simplex BK, maar je kunt er dan natuurlijk altijd een lege HK onderzetten, maar veel imkers willen dit weer niet, omdat de ramen dan schimmelen, ze moeten weer 2X tillen, enzv.Jaap v.Popering schreef:Hennie
Dit is een volk wat op 8 ramen zit , en is niet groot genoeg om nog een verzegelde HK bak met boven te zetten , ook dan zal de overbrugging ( in een vorstperiode ) te groot zijn . In de ramen naast het broed zit voldoende voer , maar naar de zijkant zullen zij zich ook niet meer verplaatsen .Jaap v P
Dat is ook een beetje 1 van de redenen dat ik DUbbelHOningKAmer formaat werk. Raam is 29 Cm hoog.
Ik winter bijna al mijn volken in op 1X DUHOKA bak. Is het volk iets kleiner, dan doe ik er 2 sluitblokken in, dan slaan ze het voer boven het nest, en minder ernaast. Maar nu heb ik bere sterke volken terug van de heide, en laat ik ze allemaal op 10 ramen staan. Ook mijn geïsoleerde 6Ramers zijnzo groot, dat ik er een DUHOKA bak onder gezet heb met stuifmeel ramen van de heide. Die staan onder op 2 sluitblokken + 4 hoge broedramen, dus totaal 10 ramen.
Oeii, eigenlijk heb ik te veel

Hennie...

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Ja ja ik ken dat probleem . Ik heb al enkele jaren beloofd ja.ja. Maar ik ben er op dit moment 65 aan het inwinteren , dus toch al 10 minderKroese schreef:
Oeii, eigenlijk heb ik te veel,
Hennie...

Jaap v P
-
- Contacteer:
Is er trouwens ook de mogelijkheid dat je je volken teveel suiker geeft, dwz, dat ze geen ruimte meer hebben om op te 'zitten', wat mij bij de cursus afgeraden? Zullen ze als ze genoeg denken te hebben stoppen met opnemen?
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!
-
- Contacteer:
Het is natuurlijk af te raden om een volk zo veel te voeren dat er geen ruimte meer over is voor een broednest . Vanzelf stoppen denk ik dat zij pas doen wanneer er geen ruimte meer over is , maar ik heb dit nooit uitgeprobeerd . Om dezelfde reden is het raadzaam om in de lente wat ruimte te geven naast het broednest om zo de mogelijkheid te scheppen om dit te kunnen vergroten.
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Ik heb een volk dat eerst netjes de voerbak leeg maakte, maar daar nu erg traag mee geworden is, de bak komt niet meer leeg. Er zitten wel bijen in de voerbak, dus vinden doen ze hem wel. Ze hadden raat gebouwd tussen de bovenlat van de raampjes en de voerbak. Kan het zijn dat ze geen voer meer opnemen omdat ze geen ruimte meer hebben?
Dit is het F16-volk waar een nieuwe Buckfast moer in is gezet. Het was een vrij klein volk op 1 BK, de nieuwe moer was flijnk aan de leg. ik heb ze vandaag maar deels na kunnen kijken, veel gesloten broed en larven gezien. Ook best wat voer rond het broednest. Na het 4e raam waren ze me echter zo zat dat ik massaal aangevallen werd. Het was ook aan de koude kant, nog geen 15 graden.
Wat te doen? Stoppen met voeren?
Overigens kwam vrijwel ieder bij binnen met licht of donkergeel stuifmeel. Wat is dat? Klimop?
Dit is het F16-volk waar een nieuwe Buckfast moer in is gezet. Het was een vrij klein volk op 1 BK, de nieuwe moer was flijnk aan de leg. ik heb ze vandaag maar deels na kunnen kijken, veel gesloten broed en larven gezien. Ook best wat voer rond het broednest. Na het 4e raam waren ze me echter zo zat dat ik massaal aangevallen werd. Het was ook aan de koude kant, nog geen 15 graden.
Overigens kwam vrijwel ieder bij binnen met licht of donkergeel stuifmeel. Wat is dat? Klimop?
-
- Contacteer:
Je zult toch zelf wel een idee hebben hoeveel voer zij wel opgenomen hebben , en of er nog wat ruimte voor is .Santtu Pikkarainen schreef:. ik heb ze vandaag maar deels na kunnen kijken, veel gesloten broed en larven gezien. Ook best wat voer rond het broednest.
Jaap v P