roosje2012 schreef: En misschien ook een overbezorgdheid, omdat ik het ik het niet kan controleren. Ik durf ze namelijk ook niet meer te storen.
Gisteren en vandaag mijn volken gecontroleerd op grote en op de hoeveelheid voer . Het is iets wat ik elk jaar om deze tijd even doe omdat maar een klein gedeelte van mijn kasten een varoalade hebben , en welke er een hebben zijn al enkele malen schoongemaakt om op mijten te controleren . Even de dekplank lichten , de bezette straten en voedselvoorraad waarnemen .
Het overgrote deel heeft meer dan zeven straten met bijen bezet , enkele zijn klein slechts vier straten. Vrijwel alle volken zitten zeer ruim in hun voedsel , maar zoals altijd bevestigd de uitzondering de regel , drie volken naar ik denk wat te weinig.
Ik los dit op met een zak suikerdeeg op de tros neer te leggen met een kleine opening naar beneden zodat er contact is tussen het voedsel en de bijen . Boven dit voedsel een stuk plastic om het wat af te sluiten ,met een rand van een HK er overheen . Op deze manier ben ik er zeker van dat dit volk deze winter niet verhongerd.