Vliegen alsof het hoogzomer is op 7 november
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Vliegen alsof het hoogzomer is op 7 november
Ook vandaag weer volop actie bij alle kasten op twee standen, maar het weer betrok en ik zag vooral bijen terugkeren, dus niet verdwijnen, hoop ik.
Lichtgeel stuifmeel bij een gedeelte van de terugkomers. Toch had ik liever gehad dat ze thuis waren gebleven op 10 november, dit moet energie kosten, die ze de komende maanden nog hard nodig hebben.
Jack
Lichtgeel stuifmeel bij een gedeelte van de terugkomers. Toch had ik liever gehad dat ze thuis waren gebleven op 10 november, dit moet energie kosten, die ze de komende maanden nog hard nodig hebben.
Jack
Ach, die bijen vinden het gewoon lekker om de vleugels nog even te strekken en een bloemetje te bezoeken. Laat ze toch lekker vliegen, ze zullen het toch zeker zelf wel het beste weten.
Rob
Rob
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De echte winterbijen foerageren niet en sparen haar energie; nog even wat pollen binnenhalen is niet verkeerd.
hennie oes
hennie oes
Maar wie halen er dan stuifmeel op de klimop als "echte" winterbijen dat niet doen, zijn er dan nog andere "onechte" winterbijen?Oude Essink schreef:De echte winterbijen foerageren niet en sparen haar energie; nog even wat pollen binnenhalen is niet verkeerd.
hennie oes
In Zuid-Frankrijk vliegen ze het hele jaar door zodra de temperaturen hoog genoeg zijn. ZIjn daar geen winterbijen?
En energie hebben ze genoeg van de imker gekregen. 15 Graden in november en de bijen kunnen nog lekker buiten even naar toilet, is de kans op roer in het voorjaar weer kleiner.
Rob
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Het is nog geen winter; de nu nog foeragerende bijen leggen voor de winter alsnog " versleten" het loodje.zijn er dan nog andere "onechte" winterbijen?
hennie oes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dan zal er van mijn volken in de lente niet veel meer over zijnOude Essink schreef:
Het is nog geen winter; de nu nog foeragerende bijen leggen voor de winter alsnog " versleten" het loodje.
hennie oes

Volgens mij hebben dit de Bijen al vele eeuwen zelf kunnen regelen .

- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:

-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Vanmiddag even bij de stand gekeken, 1 volk zat lekker binnen, bij 1 volk een hele enkele bij en 1 volk volop aan het vliegen. Ook bij mijn kwamen ze met stuifmeel binnen. Niet heel erg veel, maar wel wat.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Nu vandaag 14 november en de bijen komen met stuifmeel thuis ze vliegen goed.
Tinus Kolsters
Ben vandaag ook bij de bijen langsgeweest.
Wat mij opvalt is 1 kast waar het de voorbije weken heel stilletjes is ivg met de andere kasten.
Heb vorige week met de stetoscoop effe geluisterd en ik lijk toch gezoem te horen. Maar toch maak ik mij zorgen omdat het verschil met de andere kasten groot is.
Het is ook de enige kast op 2 kamers.
Heb dan maar effe snel gekeken, als afdekplaat ligt er glas op (met daarop isolatie weliswaar), en ik zag geen beweging doorheen het glas.
Zouden de bijen in de onderste kamer zitten en gaan ze hoger zitten naarmate de winter vordert ?
brian
Wat mij opvalt is 1 kast waar het de voorbije weken heel stilletjes is ivg met de andere kasten.
Heb vorige week met de stetoscoop effe geluisterd en ik lijk toch gezoem te horen. Maar toch maak ik mij zorgen omdat het verschil met de andere kasten groot is.
Het is ook de enige kast op 2 kamers.
Heb dan maar effe snel gekeken, als afdekplaat ligt er glas op (met daarop isolatie weliswaar), en ik zag geen beweging doorheen het glas.
Zouden de bijen in de onderste kamer zitten en gaan ze hoger zitten naarmate de winter vordert ?
brian