geen broed noch eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: geen broed noch eitjes

Bericht door A.A. Staals »

Paul67 schreef:, zelfs na 5 keer alle ramen te zijn doorgelopen...
Paul en andere

Elke keer dat je 'n kast open maakt loop je het risico dat je de koningin verongelukt, meerdere keren doorspitten vergroot die kans. De moer kan tegen de kastwand gelopen zijn en daar gaan de meesten niet zoeken. Het is ook niet nodig (telkens) de koningin te zien, zijn er eitjes (een per cel) is er een koningin aanwezig. Geen broed en geen koningin is altijd duidelijk te horen, als je het al eens gehoord hebt (hier moet in een cursus aandacht aan worden besteed zo dat elke cursist dit eens kan horen.)
Geen broed wel koningin, afwachten, na een werk nog niet aan de leg dan opzoeken en verwijderen.
Er zijn maar enkele gevallen dat je de koningin echt moet zien: knippen/merken, veger/starter maken of moer onder rooster zetten.

ad staals
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Ad Staals, sja laat ik het zo zeggen, ik heb volgens mij niks ongewoons gehoord...
Op de cursus is daar ook geen aandacht aan besteed helaas.

Ik heb mijn prakijkleraar gebeld en we gaan straks even kijken, dan verteld hij me wel wat ik wel of niet moet doen.

Bedankt voor de reaktie.

Groet Paul
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Inmiddels ben ik met mijn praktijkleraar gaan kijken:

inderdaad geen koningin meer aanwezig en wel gejank. Maar goed, als je beginner bent kun je je nog wel eens
vergissen en denken dat het geluid dat de bijen maken normaal is...

Kortom, gejank en geen koningin.
Dus heb ik van de mentor een raampje met broed gekregen en ingehangen zodat de bijen hopelijk doppen gaan aanmaken.
De tijd zal het leren :)

Groet Paul
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Paul mijn vermoeden dat hij moerloos was, is dus bevestigd.

Het is toch nog erg vroeg in het jaar ( tenminste dit jaar ) op een raanm eitjes in te hangen.
Zeker als je maar een volk hebt.
Hopelijk in de buurt wel kasten met darren ?????

groetjes Henk
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Dat er geen broed in de volken was is op zich niet raar. Gisteren 24 volken bekeken daarvan hadden er maar 6 broed in alle stadia. de rest had alleen open broed waarvan er zeker 7 alleen eitjes hadden. Alle volken hadden een moer. De volken hebben inderdaad lang gewacht met broeden en dat is misschien maar goed ook.

groeten,

Tieme
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Paul mijn vermoeden dat hij moerloos was, is dus bevestigd.

Het is toch nog erg vroeg in het jaar ( tenminste dit jaar ) op een raanm eitjes in te hangen.
Zeker als je maar een volk hebt.
Hopelijk in de buurt wel kasten met darren ?????

groetjes Henk
Ik neem aan dat mijn mentor wel weet wat hij doet...
Hij had zelf ook 2 volken waarvan de koningin verdwenen was.
En ramen (darren of broed of wat dan ook) kan ik altijd wel van hem krijgen.
Hoe dan ook, het was wellicht handiger geweest als ik 2 volkjes had gehad :)
Binnenkort maar eens kijken of ze koninginnedoppen hebben gemaakt.

Groeten Paul
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Paul,

Gisteren heb ik ook in de volken gekeken. Bij één volk heb ik ook nog geen broed kunnen vinden. Toevallig heb ik wel de moer gezien. Bij een tweede volk, op een andere standplaats, zag ik bij een vluchtige inspectie ook geen broed. Ook hier de koningin gezien want ik knip en merk al mijn moeren. Omdat alle andere volken op deze stand wel broed hebben, heb ik aan het einde van de inspectie het volkje toch nog maar even open gedaan om goed te kijken. Toen heb ik op twee raampjes eitjes gevonden. Op deze stand is nog een volk aanwezig die alleen open broed heeft. Overigens is dit volgens mij een hele goede eigenschap. Pas beginnen met het broeden, als de omstandigheden daarvoor goed genoeg zijn. En deze omstandigheden zijn blijkbaar hier in het oosten van het land, nu pas aangebroken. Eigenlijk zegt Tieme hetzelfde.

In het eerste volk waar ik geen eitjes heb gevonden, ga ik volgend weekend nog een keertje goed kijken of er dan wel open broed aanwezig is. Zo niet, moer eruit en reserve erin.

Groeten..............................

Gerard
Egbert
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Zaterdag heb ik mijn kasten nagekeken. In 2 van de 6 kasten heb ik geen broed/eitjes/larfjes. In de ene heb ik wel de moer zien lopen. In de andere kast heb ik de moer niet gezien. Dit is een redelijk klein volkje. Ik doe er voorlopig niets aan, omdat ik niet zeker weet of de moer er wel op niet in zit. Volgende week of die week erop ga ik er weer in kijken met de hoop of er meer succes te behalen valt.
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

hermani schreef:beste forumleden,
Bij nazicht heb ik geconstateerd dat niettegenstaande stuifmeel binnengebracht wordt er geen broed noch eitjes te vinden zijn..
Wel zag ik een massa dode bijen op de bodemplank .
Ik vermoed dat de koningin ook bij de dode bijen lag .
Hoe lang kan moerloosheid aanhouden vooraleer er eierleggende werksters aan bod komen ?
m.v.g.
herman(i)
Heb exact hetzelfde. Afgelopen weekend bij de meeste volken broed aangetroffen, maar bij 1 volk helemaal niets. Toch waren ze rustig, vlogen goed en haalden prima stuifmeel. Er zat ook veel vers stuifmeel in de raten. Toch voor de zekerheid een raampje broed uit een ander volk in gehangen en vandaag blijken er doppen te zijn aangezet. Gelukkig zie ik ik enkele andere volken al gesloten darrenbroed en lees op het forum dat anderen dat ook al zien. Ga er maar vanuit dat er over een paar weken darren zijn om mijn jonge moer te bevruchten.
Plaats reactie