Moerloos volk doppen breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Re: Moerloos volk doppen breken

Bericht door FerryB »

Alex Mönch schreef:Waren het niet gewoon zwerm cellen?
Waar zaten ze op de ramen ?
Wanneer ze midden op de ramen zitten,zijn het redcellen,wanneer ze onder aan de ramen of aan de randen in openingen zitten zijn het zwermcellen.
Redcellen midden op de raat.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Dan zal er geen oude moer meer in zitten en als je zeker weet dat er niet toch een dop is uitgelopen,is het volk hopeloos moerloos.
Als het goed is zetten ze gewoon redcellen aan op een raampje met open broed.
Doen ze in een pleegvolk wanneer je koninginnen kweekt ook, na het weghalen van de gesloten doppen om deze b.v in een broedstoof te laten uitlopen.
Er kunnen wanneer het een sterk pleegvolk is met voldoende jonge bijen weer nieuwe doppen ingehangen worden.
Zit er toch een jonge moer van een redcel in,zullen ze geen doppen aanzetten...ze zijn immers moergoed.
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Nou ze zetten geen doppen aan op het raam open broed dus dan neem ik aan dat ik toch een dop gemist heb tja.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

felix schreef:
Hans van der Post. schreef:Als je voor of achter kasten staat hoor je dit moeilijk zeker hier in het westen van Nederland.
Bij korven lukt dit beter.
Bij een kast hoor je het goed als je je oor tegen of boven op de dekplank drukt.
en is dit met enige regelmaat? of is dit op bepaalde momenten van de dag?
Gaat de hele dag door net zo lang de tutende moer op de raat een of meer kwakers "hoort" dan pas gaat de eerst uitgelopen moer(tuter) met een zwerm weg = de nazwerm.

Dus als je geen kwakers hoort - geluid zoiets als een kwakende kikker - moet je niet in paniek raken.
Er gaat geen nazwerm weg voordat er rijpen doppen zijn.
!Hans.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

FerryB schreef:Nou ze zetten geen doppen aan op het raam open broed dus dan neem ik aan dat ik toch een dop gemist heb tja.
Ferry je ben toch aan het moeren telen zet een bijna uitlopende dop in je volk. Doe wel voorzichtig met de dop je moet ze niet schokken of stoten.
!Hans.
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Hans van der Post. schreef:
FerryB schreef:Nou ze zetten geen doppen aan op het raam open broed dus dan neem ik aan dat ik toch een dop gemist heb tja.
Ferry je ben toch aan het moeren telen zet een bijna uitlopende dop in je volk. Doe wel voorzichtig met de dop je moet ze niet schokken of stoten.
Ja dat had ik ook al gedacht.
Ik neem aan dan een dop van 10 dagen oud.
Maar toch raar dat ze op dat raam open broed met echt nog 1 dagslarfjes geen doppen aanzetten.
Je zou toch denken dat er dan wel nog een moer inzit.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ik heb de voorgeschiedenis niet helemaal gelezen, maar kan er geen uitgelopen dop zijn(tussen de zijlatten), dus er loopt een onbevruchte moer in rond.
Die zit nog even te wachten op mooi vliegweer en een paar rijpe darren.
Dan gaan ze ook geen redcellen trekken op dat ingehangen broed.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Twee jaar geleden heb ik me hier ook zorgen over gemaakt, maar bleek er toch echt een moertje te zijn. (Heeft een onbevruchte moer misschien ook wat kleiner/korter achterlichaam dan een bevruchte en is ze daardoor slechter herkenbaar?) Een bevruchte moer gaat vaak pas leggen als het broed van de vorige moer is uitgelopen en dat duurde bij mij best een tijd.
Ik heb nu voor de zekerheid rond de dertiende dag moerroosterstrookjes voor de vlieggaten geplaatst. Op de dertiende dag ga ik kijken en breken, maar ik laat daarna voor de zekerheid de strookjes nog heel even zitten om uiteindelijk per kast maar één moer te hebben. Natuurlijk haal ik de strookjes rap weer weg: de moer moet natuurlijk nog bevrucht worden.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

cefas schreef:Twee jaar geleden heb ik me hier ook zorgen over gemaakt, maar bleek er toch echt een moertje te zijn. (Heeft een onbevruchte moer misschien ook wat kleiner/korter achterlichaam dan een bevruchte en is ze daardoor slechter herkenbaar?) .
een jonge onbevruchte moer kun je eigenlijk alleen aan het iets grotere borststuk herkennen en het iets langere achterlijf (bovendien zijn ze watervlug).

de groote van het achterlijf van een leggende moer is erg afhankelijk van hoeveel eitjes ze per dag legt (logies) een volop leggende moer heeft een breed maar vooral lang achterlijf dat ver achter de vleugels uitsteekt.
afhankelijk van het ras en temparament van de moer zijn ze moeilijker te vinden, vooral ´straatbijen´kunnen nerveuse moertjes hebben die zich graag onder andere bijen verstopt, een rustige moer gaat gewoon door met leggen van eitjes terwijl je er naar kijkt.
ik heb ook een paar dames gehad die zich op de bodem lieten vallen zodra des imkers aan de kast begingt te morrelen :wink:
(die vond ik meestal op de bodem rondscharrelen) het helpt ook als je niet te veel rook gebruikt.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

cefas schreef: [................]Ik heb nu voor de zekerheid rond de dertiende dag moerroosterstrookjes voor de vlieggaten geplaatst. Op de dertiende dag ga ik kijken en breken, maar ik laat daarna voor de zekerheid de strookjes nog heel even zitten om uiteindelijk per kast maar één moer te hebben. Natuurlijk haal ik de strookjes rap weer weg: de moer moet natuurlijk nog bevrucht worden.
Als ik zulke zaken lees krijg ik de kriebels. Luister eerst of je een tuter hoort.
Ja? dan zullen er ook kwakers zijn dan pas doppen breken. Als je doppen breekt mag je best een paar moeren in laten lopen die vechten het die nacht uit.
In de ochtend daarop is er een moer over! :be2: Maarja,als je niet goed doppen breekt......... dan heb je in de volgende dagen een zwerm. :? Een volk - zwerm - perst zich door het moerrooster darren blijven steken wat denk je wat er met de moer gebeurd?
Doppen breken is een zorvuldig karwei, je moet de opzittende bijen van de raten afslaan. Dan pas kun je alle doppen vinden die soms zeer verscholen kunnen zitten.
Susses met doppen breken!
!Hans.
Plaats reactie