dit soort argumentatie hoor ik veel en vind ik met alle respect toch een beetje lariekoek,trischka schreef:ja even de andere kant, we hebben allemaal een groot woord over de bijen dit en de bijen dat, we hebben er alles voor over om de bijen te behouden, mensen we hebben een hobby, een hobby kost af en toe geld en de jeugd heeft de toekomst, het grootste deel van onze kosten kunnen we dekken met de verkoop van honing en aanverwante zaken, moeten we dan ook nog geld aan scholen gaan vragen omdat wij een enthousiast verhaal wilen vertellen over onze hobby? kinderen zijn enthousiast, mochten ze bijen willen houden dan moeten wij hun helpen, het wordt tijd dat er meer jonge imkers komen. de meeste imkers zijn inmiddels op een respectabele leeftijd.
kortom, als er een school enthousiast is,vind ik dat ik daar belangeloos aan moet meewerken, moet ik daar 50 km voor rijden, kun je netjes overleggen voor een reiskosten vergoeding, maar een lezing zien als werk met een salaris per uur, ik vind het belachelijk.....
met vriendelijke imkergroet
theo alias trischka
![]()
![]()
een jonge imker is een jaar of 40, bijenhouden is nu eenmaal een hobby waar men over het algemeen pas belangstelling voor krijgt als men wat ouder is (uitzonderingen mijzelf inbegrepen daargelaten) als de kinderen wat groter zijn, de woon-werksituatie wat duidelijker en we het stadium van uitgaan, kroegtijger en vere buitenlandse vacanties in de zomer te boven zijn.
dat gez.... over jonge imker etc, larie dat vertelde men in de jaren 70 ook al en we zijn er nog steeds, de jongeren die nú geen belangstelling hebben, hebben dat wellicht wel als ze wat ouder zijn.
Ook heel jonge imkers stoppen vaak een aantal jaren als de trek naar het andere/eigen geslacht groter wordt (ben zelf rond de 20 ook een aantal jaren uit de bijen geweest) dat komt vanzelf weer goed.
Integendeel de huidige hype over de knuffelbijen trekt nu een flink aantal imkers aan waarvan ik toch soms ernstig betwijfel of ze er over 5 jaar nog mee bezig zijn, niet kwantiteit maar kwaliteit zou ik zeggen.
Bovendien vind ik het nogal ongepast om uitspraken te doen over een anders financiële posistie, je kunt ten slotte alleen in je eigen beurs kijken, als je het kunt lijden prima als dat minder het geval is vind ik het niet meer dan normaal dat je betaald wordt voor de geleverde diensten al is het maar de geïvesteerde tijd en kosten, goed advies kost wat.
ten slotte kan een leeraar ook info voor een les ook bij elkaar googelen, besteed je dat werk uit dan is het niet meer dan normaal dat de gastleraar betaald wordt, ten slotte lever jij een kwaliteit aan die men zelf niet heeft, je moet je niet zien als een amateur toneelspeler tussen de schuifdeuren, je moet jezelf en je ambacht serieus nemen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps welicht wat fele bewoording maar bedoeld in alle oprechtheid en resspect, zonder de intentie tot het kwetsen van iemand