Jelte, in de zomer heb je geen meiziekte.
Dat is een of andere virus, die bijen moeten dan ook zo snel mogelijk weg uit de kasten.
Bij aaneengesloten mooi weer merk je daar niets van, je ziet het pas na een aantal dagen slecht weer als het weer vliegweer wordt.
De jonge bijen die meiziekte hebben zijn verder gezond en dat is gewoon jammer.
Dirk.
De meiziekte
-
- Contacteer:
Re: De meiziekte
dertiende
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Maar Dirk,nu wil ik even met m'n 10% ervaring tegen je ingaan.Dirk Blanken schreef:Sinds een paar dagen is bij mij door het langdurige koude weer de meiziekte opgetreden.
Jonge bijen kunnen slecht of helemaal niet vliegen en poepen worstvormige gele poep.
Dirk.
Als de bijen meiziekte hebben kunnen ze toch helemaal niet meer ontlasten zo hard/droog is de ontlasting geworden.
Ik herken wel wat je beschrijft. Ik had het vorig jaar ook alleen dan half april i.p.v. deze week.
Het tijdstip is nu naar mijn idee veeel later omdat het gros jonge bijen er nu pas is i.p.v een maand eerder.
Tenminste dat is mijn observatie.
Hier lagen gisteren ook allemaal gele sliertjes..het zal zondag wel gebeurd zijn maar ik heb het moment net even gemist.
M.b.t tot de honing durf ik niet tegen je in te gaan. M'n volken worden nu pas lekker groot en heb de indruk dat de voorjaarsdracht al bijna op is. Ik heb hier de luzerne al in bloei zien schieten.
Ik heb de bijen wel met heel veel stuifmeel zien slepen. Gister even in de honingkamers gekeken...ik hoop op nog wat knap weer aanders kan ik straks ook gaan voeren vrees ik. Erg jammer geen loon na arbeid.
-
- Contacteer:
Hallo Alfa,
Eigenlijk is de meiziekte geen goede naam wat Jaap ook al aangaf maar gewoon het gevolg van slecht weer zodat de jonge bijen niet uit kunnen vliegen en langdurig niet poepen.
Het laatste stadium is wat jij beschrijft.
Ik noem het al meiziekte als ze lang niet hebben gepoept.
Als je ziet hoeveel ze dan poepen en je vergelijkt dat met hoeveel een mens dan zou moeten poepen dan is dat emmers vol.
Natuurlijk zit een bij anders in elkaar als een mens maar toch verwonder ik me hier altijd over.
Normaal is dat de jonge bijen tijdens het voorvliegen even in de omgeving hun ontlasting kwijtraken, ik noem het al meiziekte als ik van die lange worsten zie.
Ook kan het samen gaan met nosema apis dan wordt het helemaal een troep.
Morgen krijgen weer een beetje zon ? hopelijk kunnen de jonge bijen dan met de beloofde 12 graden met een beetje zon eens uitvliegen.
Die zon is vooral belangrijk!
Al met al een beroerd voorjaar! zeker hier in het hoge noorden waar de temperatuur gemiddeld een drie graden lager is dan vaak in de rest van Nederland.
Ik kan me niet herinneren dat het zolang slecht bijenweer was
Dirk
Eigenlijk is de meiziekte geen goede naam wat Jaap ook al aangaf maar gewoon het gevolg van slecht weer zodat de jonge bijen niet uit kunnen vliegen en langdurig niet poepen.
Het laatste stadium is wat jij beschrijft.
Ik noem het al meiziekte als ze lang niet hebben gepoept.
Als je ziet hoeveel ze dan poepen en je vergelijkt dat met hoeveel een mens dan zou moeten poepen dan is dat emmers vol.
Natuurlijk zit een bij anders in elkaar als een mens maar toch verwonder ik me hier altijd over.
Normaal is dat de jonge bijen tijdens het voorvliegen even in de omgeving hun ontlasting kwijtraken, ik noem het al meiziekte als ik van die lange worsten zie.
Ook kan het samen gaan met nosema apis dan wordt het helemaal een troep.
Morgen krijgen weer een beetje zon ? hopelijk kunnen de jonge bijen dan met de beloofde 12 graden met een beetje zon eens uitvliegen.
Die zon is vooral belangrijk!
Al met al een beroerd voorjaar! zeker hier in het hoge noorden waar de temperatuur gemiddeld een drie graden lager is dan vaak in de rest van Nederland.
Ik kan me niet herinneren dat het zolang slecht bijenweer was
Dirk
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Net zo een koud voorjaar was 40 jaar terug (toen ik nog niet bestond).Ik kan me niet herinneren dat het zolang slecht bijenweer was
Ik ga zometeen 3-ramers voeren

JP
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Haha..ik had gisteren dus exact dezelfde gedachte.Dirk Blanken schreef:Als je ziet hoeveel ze dan poepen en je vergelijkt dat met hoeveel een mens dan zou moeten poepen dan is dat emmers vol.
Dirk
Las nog ergens dat de endeldarm van de bij wel 100 x kan oprekken...zie je het voor je...heheh.
bij mij ook van die worstjes van wel 2 tot 3 centimeter..gelukkig worstjes en niet van dat spetterspul.
Die dag dat bij iedereen zowat de jonge bijen naar buiten kwamen gebeurde dat bij mij ook (I need a captains log)
Het was heel duidelijk te zien zodra de zon achter de wolken verdween en de wind wat opstak binnen 10 seconden zowat alles weer naar binnen en als de zon dan weer tevoorschijn kwam hoorde je het weer aanzwellen...heel leuk schouwspel op zich.
Zon

Moet straks maar weer wat Noord Amerikaanse-indianenliedjes gaan afspelen.
De laatste keer had ik de indruk dat het hielp.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PZtvsML_iO8[/youtube]
Als het niet helpt? na een minuut of wat komen de mannen echt op gang (meerdere delen)
Ha,ik draai em al. frequencies and intention

-
- Contacteer:
Hallo Alfa,
Volgens mij hebben ze die saamhorigheid van de bijen afgekeken maar het niet goed begrepen, zag je al die vrouwen op de achtergrond?
niet voor niets een uitstervend ras.
Dirk
Volgens mij hebben ze die saamhorigheid van de bijen afgekeken maar het niet goed begrepen, zag je al die vrouwen op de achtergrond?
niet voor niets een uitstervend ras.
Dirk
dertiende