Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.
Wanneer kan ik er veilig vanuit gaan dat de moertjes (vandaag exact een week oud) op bruidsvlucht geweest zijn? Ik wil de kasten openen om het kluisje te verwijderen en te kunnen gaan voeren. Met de opmerking van Hennie ben ik daar wat huiverig voor, want de takjes (een is er al afgewaaid) zullen er dan afvallen en ook de reisriemen komen minstens anders te hangen.
- rostohar
- Imker sinds: 1992
- Contacteer:
Xander, je moet wel een beetje geduld hebben. Afgelopen zondag was de moer bronstig en is misschien op bruidsvlucht gegaan, mogelijk gisteren of vandaag. Na bevruchting duurt het nog 5 dagen voor ze aan de leg gaat. Dat is op z'n vroegst vrijdag. Voeren hoef je niet want er zitten voerramen in en dat kooitje hangt ook niemand in de weg.
Groet,
Henk
Groet,
Henk
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
-
- Contacteer:
Henk, geduld... het moet, maar is wel lastig. Ik ben zoooo nieuwsgierig of het goed gaat. Mijn vrouw "klaagde" al dat ik bij thuiskomst (ik kom via de achtertuin) eerst bij de bijen sta te kijken en dan pas haar begroet
Er vliegt af en toe een bij in en uit. Ze staan onder een meidoorn die in bloei komt, de vliegbijen die er nu zijn kunnen de komende dagen verse nectar halen.
Ik kan overigens pas op z'n vroegst zaterdag of zondag kijken, dus da's wel veilig.

Ik kan overigens pas op z'n vroegst zaterdag of zondag kijken, dus da's wel veilig.
- rostohar
- Imker sinds: 1992
- Contacteer:
De natuur heeft zo haar eigen tempo. Zondag of maandag is vroeg genoeg. Rustig kijken en even voer controleren. Meer niet.
Henk Rostohar
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Tel is even uit wanneer ze gesloten broed kan hebben en kijk dan is, dit is een goede raad van een imker die 40jaar bijen houdt. Meestal door nieuwsgierig te zijn loopt het mis.
Dus stel je geduld maar op de proef en dat kan geen kwaad
Dus stel je geduld maar op de proef en dat kan geen kwaad

-
- Contacteer:
Gisteren in de kastjes gekeken. Bij het grootste volk heb ik de moer zien lopen. Ik heb toen niet verder naar broed gekeken omdat ik het raampje zo snel mogelijk (maar wel heeeel voorzichtig) in het kastje terug heb gezet. Dit volkje lijkt het heel goed te doen. Over een week of twee zal ik eens goed kijken of ik broed zie.
Het andere volk was een minder succes. Met uittrekken van het kluisje schoof deze open, maar bleek ook dat het suikerdeeg helemaal niet was opgegeten. De moer heb ik niet aangetroffen. Ik heb wel cellen met meerdere, soms wel 8, eitjes gezien. Duidelijk een leggende werkster. Het volk, niet meer dan een handje vol bijen, heb ik bij mijn stand afgeslagen.
Het andere volk was een minder succes. Met uittrekken van het kluisje schoof deze open, maar bleek ook dat het suikerdeeg helemaal niet was opgegeten. De moer heb ik niet aangetroffen. Ik heb wel cellen met meerdere, soms wel 8, eitjes gezien. Duidelijk een leggende werkster. Het volk, niet meer dan een handje vol bijen, heb ik bij mijn stand afgeslagen.
-
- Contacteer:
Zonet even snel gekeken: 3 ramen met BRIAS erop. Ze vliegen op het moment af en aan met stuifmeel en nectar. Ziet er goed uit, dit volkje komt er wel.
-
- Contacteer:
Gisteren in het kastje gekeken. Er is behoorlijk wat gesloten broed, maar weinig open broed. Het gesloten broed is uitlopend, ik heb grijsjes gezien. Ook heb ik heb de moer zien lopen. Gezien alles wat rondom mijn huis in bloei staat en waar ik de bijen op heb zien vliegen, verwachtte ik dat ze volop konden halen. Dat lijkt een beetje tegen te vallen. Ik heb direct weer een potje suikerwater op het volk gezet.
Kan het dat de moer minder gaat leggen of zelfs stopt als er teveel gesloten broed komt t.o.v. het aantal vliegbijen? Of zou er toch te weinig dracht zijn?
Kan het dat de moer minder gaat leggen of zelfs stopt als er teveel gesloten broed komt t.o.v. het aantal vliegbijen? Of zou er toch te weinig dracht zijn?
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Klein volk,weinig vliegbijen dus steeds een beetje voeren.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Santtu Pikkarainen schreef:Kan het dat de moer minder gaat leggen of zelfs stopt als er teveel gesloten broed komt t.o.v. het aantal vliegbijen? Of zou er toch te weinig dracht zijn?
het kan natuurlijk zijn dat er niet genoeg bijen zijn om het broed warm te houden, dan gaat ze terug in tempo totdat er weer jonge bijen zijn om het broednest uit te breiden.
er worden imers 3 weken geen bijen geboren terwijl er wel dood gaan.
gebrek aan voedsel zet ook de rem op het broeden.
Vriendelijke groet
Semar
ps. gaat vast goed komen